Dieta + ruch = zdrowie. Prościej nie będzie!
| Dieta + ruch = zdrowie. Prościej nie będzie!

Dieta + ruch = zdrowie. Prościej nie będzie!

Nie przychodzimy na świat z gotowymi, w pełni ukształtowanymi nawykami żywieniowymi. To, jakie potrawy będziemy w przyszłości lubili, kształtuje się przez całe nasze dzieciństwo. Z tego powodu rodzice powinni od najmłodszych lat dbać, aby ich dzieci jadły zdrowo.

Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, w naszym kraju jemy coraz więcej owoców i warzyw. W 2015 przeciętny Polak spożył w różnej postaci 53 kg owoców, podczas gdy rok wcześniej było to 50 kg. Rośnie również, choć nie w takim tempie, spożycie warzyw. W 2015 roku zjedliśmy ich 105 kg, natomiast rok wcześniej – 104 kg. To dowód, że z roku na rok przybywa osób, które wiedzą, jak ważne jest zdrowe odżywianie. Będzie ich zresztą coraz więcej, bo rodzice przekazują swoim dzieciom pozytywne wzorce. Przykład dawany przez dorosłych jest najważniejszy dla kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych. Ci, którzy od najmłodszych lat byli uczeni, że woda jest zdrowsza od słodzonych napojów, rano zamiast bułki z kremem czekoladowym lepiej zjeść owsiankę, a na obiad – pożywną zupę zamiast hamburgera, nie będą mieli problemu z dbaniem o własną dietę w dorosłym życiu. I kiedyś nauczą tego własne dzieci.

Przekąska może być zdrowa

Przekąski kojarzą nam się z chipsami, ciasteczkami, cukierkami. Niestety, nie są to produkty zdrowe, choć dla wielu z nas – smaczne i kuszące. A może warto jednak zastąpić je czymś, co będzie nam smakowało, a równocześnie pozwoli dostarczyć organizmowi cennych substancji odżywczych zamiast solidnej dawki tłuszczu, białego cukru oraz chemicznych dodatków? W większości sklepów znajdziemy duży wybór batoników pełnoziarnistych, owsianych ciasteczek, owocowych musów oraz czekolad słodzonych zdrowszą i mniej kaloryczną od sacharozy stewią. Przykładowo w sieci Netto na specjalnej Półce Zdrowia mamy dostęp do całej gamy zdrowych alternatyw i produktów bez cukru, a także orzechów czy suszonych owoców, które również mogą spełniać rolę pysznej przekąski. Są one nie tylko smaczne, lecz przede wszystkim zdrowe i dostarczają nam energii potrzebnej do całodziennej aktywności i wysiłku umysłowego.

Racjonalnie i zdrowo

Nieodpowiednia dieta prowadzi do nadwagi. Cierpią na nią głównie dorośli, choć coraz częściej również dzieci. Nadwaga to jedna z najgroźniejszych chorób cywilizacyjnych. Mamy z nią do czynienia, gdy tkanka tłuszczowa stanowi więcej niż 20% całkowitej masy ciała u mężczyzny, 25% u kobiety i 20% u dziecka. Organy wewnętrzne osoby z nadwagą nie są w stanie pracować tak, jak powinny. Po jakimś czasie pojawią się więc problemy z płucami, kręgosłupem, sercem, stawami. Dodatkowo w przypadku dzieci wytworzenie się tkanki tłuszczowej w dzieciństwie oznacza, że będą się zmagali z jej nadmiarem już przez resztę życia. Rodzice powinni zadbać o przyszłość dziecka i od najmłodszych lat uczyć je, jak odżywiać się racjonalnie i zdrowo.

Ważne, żeby się ruszać!

Prawidłowa dieta to tylko jeden z elementów zdrowego stylu życia. Drugim powinna być aktywność fizyczna. Niestety, trudno nam się na nią zdobyć. Zmęczeni pracą i domowymi obowiązkami wolimy spędzać czas przed komputerem i telewizorem. Widzą to dzieci i naśladują dorosłych. Tymczasem – jak twierdzą dietetycy i lekarze – ruch w dużo większym stopniu niż najbardziej wymyślne diety wpływa na to, że tracimy zbędne kalorie, i chroni nas przed nadwagą i związanymi z nią chorobami układu krążenia. Nie chcemy przecież, aby w przyszłości zmagały się z nimi nasze dzieci. Zacznijmy się ruszać: na początek może to być rodzinny spacer. Uprawianie sportu nie musi nieść za sobą wielkich kosztów, za to na pewno przyniesie ogromne korzyści.

Kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych u małych dzieci to inwestowanie w ich przyszłość, co jest równie ważne jak edukacja czy kultura. Dzisiejsze zaniedbania w tej dziedzinie będą trudne do odrobienia w przyszłości.

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Dzieci są ważne

Dobry Duch serwisu Dziecisawazne.pl:)
Odwiedź stronę autorki/autora: http://dziecisawazne.pl/




Dlaczego warto zrezygnować z białej mąki?

„Nie mówimy o naszym dziecku, że jest chore”. Rozmowa z Martą Wawrzyniak – mamą dziewczynki z zespołem Downa

„Co zrobiłem, żeby zainteresować dzieci magią drzewa czy szumu wodospadu?” Rozmowa z ekologiem Jackiem Bożkiem

Przejdz do: