Przejdź do treści
Natuli – dzieci są ważneNatuli – dzieci są ważne
  • Spis treści
    • Ciąża i narodziny
      • Ciąża
      • Karmienie piersią
      • Poród naturalny i CC
      • Intuicja i wsparcie
      • Połóg
    • Niemowlę
      • Pielęgnacja dziecka
      • Problemy niemowląt
      • Budowanie więzi
      • Rozszerzanie diety i BLW
      • Sen dziecka
      • High need baby
      • Noszenie i chustonoszenie
    • Dziecko
      • Więź i relacja z dzieckiem
      • Relacje rodzinne
      • Trudne emocje
      • Komunikacja z dzieckiem
      • Kontakt z naturą
      • Dziecko i kultura
    • Rozwój dziecka
      • Rozwój emocjonalny
      • Rozwój intelektualny
      • Rozwój seksualny
      • Rozwój przez zabawę
      • Rozwój mowy
      • Rozwój ruchowy
      • Rozwój społeczny
      • Rozwój duchowy
    • Rodzicielstwo
      • Rodzicielstwo Bliskości
      • Macierzyństwo i ojcostwo
      • Porozumienie bez przemocy (NVC)
      • Naturalne rodzicielstwo/ Slow Parenting
      • Świadomość ekologiczna
    • Edukacja
      • Kryzys szkoły
      • Edukacja alternatywna
      • Naturalne procesy uczenia się
      • Nauka języków i wielojęzyczność
    • Zdrowie
      • Medycyna naturalna
      • Dieta naturalna
      • Pielęgnacja naturalna
    • Książki
      • Książki dla dzieci
      • Książki dla rodziców
  • Podcasty
  • Webinary
  • O nas
  • Księgarnia NATULI
  • Spis treści
    • Ciąża i narodziny
      • Ciąża
      • Karmienie piersią
      • Poród naturalny i CC
      • Intuicja i wsparcie
      • Połóg
    • Niemowlę
      • Pielęgnacja dziecka
      • Problemy niemowląt
      • Budowanie więzi
      • Rozszerzanie diety i BLW
      • Sen dziecka
      • High need baby
      • Noszenie i chustonoszenie
    • Dziecko
      • Więź i relacja z dzieckiem
      • Relacje rodzinne
      • Trudne emocje
      • Komunikacja z dzieckiem
      • Kontakt z naturą
      • Dziecko i kultura
    • Rozwój dziecka
      • Rozwój emocjonalny
      • Rozwój intelektualny
      • Rozwój seksualny
      • Rozwój przez zabawę
      • Rozwój mowy
      • Rozwój ruchowy
      • Rozwój społeczny
      • Rozwój duchowy
    • Rodzicielstwo
      • Rodzicielstwo Bliskości
      • Macierzyństwo i ojcostwo
      • Porozumienie bez przemocy (NVC)
      • Naturalne rodzicielstwo/ Slow Parenting
      • Świadomość ekologiczna
    • Edukacja
      • Kryzys szkoły
      • Edukacja alternatywna
      • Naturalne procesy uczenia się
      • Nauka języków i wielojęzyczność
    • Zdrowie
      • Medycyna naturalna
      • Dieta naturalna
      • Pielęgnacja naturalna
    • Książki
      • Książki dla dzieci
      • Książki dla rodziców
  • Podcasty
  • Webinary
  • O nas
  • Księgarnia NATULI

Wychowanie

Niezwykle ważne są dla nas idee, na kanwie których zbudowaliśmy cały serwis – to rodzicielstwo bliskości i Porozumienie bez Przemocy. Tu dowiesz się, na czym one polegają, w jaki sposób pomagają być w kontakcie z dzieckiem i samym sobą i dlaczego polecamy je wszystkim tym, którzy potrzebują jakościowej zmiany w rodzinnym (i nie tylko!) życiu.

Dobra relacja – zacznij od siebie

Jako rodzice jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za swoje dzieci. Prowadzenie domu, wywiązywanie się z obowiązków w pracy, gotowanie, sprzątanie, a do tego wychowywanie dzieci. To nie lada wyzwanie. W codziennym pędzie łatwo poddać się presji wynikającej z braku czasu, ale też presji społecznej. Przecież dziecko musi być czyste, musi mieć odrobione lekcje, musi chodzić na zajęcia dodatkowe, musi iść spać o odpowiedniej porze, musi być samodzielne, musi po sobie sprzątać…

Planując dzień, często skupiamy się na własnej perspektywie, zapominając o potrzebach i możliwościach dziecka. Przytłoczeni presją codziennych spraw, jako priorytet stawiamy odhaczenie wszystkich zadań z listy. Nic więc dziwnego, że tak często odczuwamy frustrację, a nawet złość, kiedy nasz dorosły plan rozpada się przez brak współpracy lub opór dziecka.

Chociaż psychologiczne podstawy zachowania dzieci są odmienne od dorosłych, to pod względem potrzeb niewiele się różnimy. Zmiana własnych założeń i oczekiwań na temat potrzeb i możliwości dziecka to pierwszy krok do zmniejszenia poczucia frustracji. Jako rodzice jesteśmy pełni przekonań na temat umiejętności dzieci. Przecież pięciolatek już powinien mówić „dzień dobry”. Tyle razy już słyszał, że ma posprzątać pokój po zabawie, więc powinien o tym sam pamiętać.

Tymczasem dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym są w trakcie intensywnego rozwoju umysłu, który posiada swoje specyficzne ograniczenia.

Żeby dobrze się zachowywać, trzeba dobrze się czuć

Im gorzej się czujemy, tym gorzej się zachowujemy. Zasada ta dotyczy zarówno dzieci, jak i dorosłych. Nie bez przyczyny jednego dnia reagujemy na to samo zdarzenie złością czy przygnębieniem, a innego zupełnie nas nie wzrusza. To, w jakich emocjach napotykamy trudności, ma dominujące znaczenie. Na przykład, czując dużą złość, nie jesteśmy raczej skłonni do posłuszeństwa i uprzejmości. Ta sama zasada dotyczy dzieci.

Jako rodzice chcemy szybkich rozwiązań. Często mechanicznie sięgamy po narzędzia, które znamy z własnego wychowania. Polecenia, kary czy nawet nagrody mają służyć, jako szybka metoda wywarcia na dziecku wpływu. Takie podejście ma jednak krótkie nogi.

„Gdyby dzieci robiły to, co im każemy, sprawy toczyłyby się gładko i wszyscy świetnie by się czuli! Problem polega na tym, że do celu, jakim jest pozyskanie dziecka do współpracy, nie prowadzi droga na skróty. Możesz próbować ją znaleźć, ale prawdopodobnie wpadniesz po same uszy w bagienko konfliktu.” – Joanna Faber, “Jak mówić, żeby maluchy nas słuchały”.

Dziecko, którego uczucia nie są brane pod uwagę, szybko nauczy się, że nie warto się nimi dzielić. Jeśli zbyt często ponaglamy, pouczamy, ignorujemy, nakazujemy czy wymuszamy posłuszeństwo, dziecko nauczy się traktować nas tak samo. Dlatego tak ważne jest zbudowanie relacji, która umożliwi współpracę z dzieckiem, która nie jest oparta na konflikcie. Najszybszą drogą do osiągnięcia takiego celu jest wspieranie rozwoju emocjonalnego dziecka.

Emocje, emocje i jeszcze raz emocje

Pierwszym krokiem jest praca z własnymi emocjami. Dorosłemu, który potrafi nazwać swoje emocje, zna swoje czułe punkty i jest w stanie zareagować na nie, zanim straci kontrolę, będzie łatwiej wesprzeć dziecko. Dodatkowo, zyskujemy więcej przestrzeni na śmiech, lekkość i pogodę ducha. Wszystkie te rzeczy sprawiają, że również dzieci czują się bardziej zrelaksowane i bezpieczne.

Warto odróżnić akceptację dla uczuć dziecka, od zgody na pewne zachowania. Mówiąc inaczej, możemy pozwolić dziecku na złość, jednocześnie nie godząc się, żeby biło kolegę. Akceptację można wyrażać na wiele sposobów. Oto kilka z nich:

• Akceptacja słowami polega na nazwaniu uczuć dziecka i wyrażeniu zrozumienia. Może brzmieć następująco:

„Słyszę, że bardzo się wkurzyłaś na Kasię.” „Chodzi o to, że tęsknisz za mamą? Ja też czasami tęsknię za swoją córeczką, kiedy się dłużej nie widzimy” 

„Wydaje mi się, że czujesz się rozczarowany, bo dziś na obiad nie ma pizzy?”

• Akceptacja zabawą polega na odnoszeniu się do naturalnej dziecięcej wyobraźni i świata fantazji.

  1. Rodzic może wcielić się w ulubione zwierzątko czy inną zabawkę dziecka i zainicjować zabawę, której fabuła nawiązuje do trudnej sytuacji. Podczas takiej zabawy warto zadawać pytania: „Oh, chyba konikowi jest smutno, co moglibyśmy zrobić, żeby było mu łatwiej?”
  2. Inną propozycją jest używanie wyobraźni do rozweselenia dziecka. Na przykład, kiedy dziecko czuje smutek, bo nie dostało ulubionego deseru, można zacząć wyobrażać sobie wspólnie, że cały dom jest zrobiony ze słodyczy. Być może ściany zrobione są z czekolady, podłoga z żelek, a okna z galaretki. Im więcej kreatywności, szaleństwa i żartów, tym lepiej.
  3. Kolejnym przykładem jest rozmowa z pacynką. Dla dziecka rozmowa o sytuacji, która wywołała w nim nieprzyjemne uczucia, może być stresująca. Otworzenie się przed pacynką często okazuje się łatwiejsze. Radosna, przyjacielsko nastawiona pacynka może żartować, zadawać pytania w imieniu rodzica. Może też pełnić funkcję pomostu pomiędzy dorosłym a dzieckiem – przekazywać wiadomości, negocjować, ale przede wszystkim okazywać dziecku wsparcie.

• Akceptacja w twórczym działaniu polega na dawaniu dziecku narzędzi do wyrażenia swoich uczuć poprzez działania artystyczne. Mogą być to proste sposoby, takie jak podanie dziecku kartki i ołówka, kiedy czuje się smutne lub rozzłoszczone. Pomocne może też okazać się podsunięcie dziecku kredek i powiedzenie: „Wydaje mi się, że czujesz złość, jak ona wygląda?”

Sieć bliskościowych przedszkoli i żłobków Zielona Wieża

Sieć placówek opartych na wartościach rodzicielstwa bliskości, porozumienia bez przemocy (NVC), pedagogiki Montessori, edukacji demokratycznej i leśnej oraz promowanych przez Jespera Juula. Tutaj dzieci są po prostu ludźmi.

Sprawdź

Dobre narzędzia do dobrej współpracy

Poniższe narzędzia będą skuteczne, jeśli, jako dorośli, weźmiemy pod uwagę możliwości i potrzeby dzieci. Ważna jest specyfika danego etapu ich rozwoju oraz dostosowanie ich odpowiednio do temperamentu dziecka i konkretnych sytuacji. Nie wszystkie strategie będą skuteczne w każdej sytuacji, z każdym dzieckiem.

1.     Wspólny plan

Dzieci, tak samo, jak dorośli, chcą się czuć ważną częścią rodziny. Uwzględnienie ich zdania i pomysłów podczas wspólnego tworzenia planu pozwoli na zbudowanie poczucia wspólnej odpowiedzialności. Dzięki temu będą bardziej zaangażowane w ich wykonanie. Przy okazji ucząc się wiary w własne kompetencje, negocjowania oraz brania pod uwagę potrzeb innych członków rodziny.

2.     Obrazkowe planery

Po wspólnym ustaleniu planu warto zamienić go w formę obrazkową. Na przykład po uzgodnieniu, że wieczorny rytuał rozpoczyna się od kolacji, potem kąpieli, umycia zębów i kończy się czytaniem książki, przejdźcie do narysowania poszczególnych kroków na kartce lub kartoniku. Wspólne przygotowanie takiej mapy wzmocni dodatkowo motywację dziecka. Umożliwi też łatwe odwoływanie się do umówionych zasad.

Uwaga! Reklama do czytania

Jak mówić, żeby dotrzeć

Zbiór praktycznych narzędzi do rozwiązywania sporów, efektywnej komunikacji w rodzinie, związku czy szkole. 

Dzieci kłócące się o zabawkę, rodzice kłócący się o dzieci, nieporozumienia z sąsiadem, babcią, szefem. Konflikty stanowią nieodłączną część naszego rodzinnego życia! Próby ich wyeliminowania to utopia, szkoda na to czasu. Zamiast unikać konfliktów lub w nich tkwić, wraz z dziećmi nauczmy się je rozwiązywać.

CHCESZ? KLIKNIJ!

3.     Poczucie humoru

Żartowanie to świetna zabawa, wywołuje też przyjemne uczucia. W takim stanie o wiele łatwiej o poczucie dobrego kontaktu. Zamiana poleceń i wyrzutów na wspólne wyścigi, liczenie kroków do samochodu, czy przedszkola może zamienić wychodzenie z domu w przyjemność. Poczucie humoru pomoże zdjąć ciężar z codziennych czynności.

4.     Gesty i muzyka

Wprowadzenie gestów i muzyki skraca czas działania i wprowadza dobrą atmosferę. Zamiast ponagleń przydatna okazać się może wybrana piosenka, którą włączamy na przykład jako sygnał do sprzątania pokoju, czy umycia rąk przed posiłkiem. Po jakimś czasie dziecko po pierwszych nutach będzie wiedziało, że nadeszła pora na konkretne działanie. Podobne działanie mają gesty. Na przykład położenie palca na nosie, kiedy chcemy poprosić dziecko o więcej ciszy. Również tutaj warto pamiętać o humorystycznym podejściu. Dzięki temu uwaga dziecka będzie szybciej i mocniej podążać za wybranymi gestami.

5.     Ograniczony wybór

Dzieci mają silną potrzebę autonomii. Jako rodzice chcemy, aby umiały o sobie decydować. Stwarzanie przestrzeni do podejmowania samodzielnych decyzji jest ważne. Równie ważne jest zachowanie przywództwa rodzica. Tam, gdzie nie ma zagrożenia dla bezpieczeństwa dziecka, warto dać mu przestrzeń do decyzji. Zaproponować dwie lub trzy opcje do wyboru. Dzieci dopiero uczą się odpowiedzialności za siebie i potrzebują możliwości do ćwiczeń.

6.     Magiczne pudełka

Mogą być pudełko, skrzynka lub plecak. Takie magiczne pudełko stanie się sprzymierzeńcem podczas kryzysowych momentów. W jego wnętrzu powinny znaleźć się przedmioty, które pomagają dziecku wrócić do równowagi. Mogą to być gniotki, zabawki sensoryczne, balony, naklejki, kolorowanki czy bańki mydlane. Takie magiczne pudełeczko może pomóc przekierować emocje dziecka w stronę strategii pomagających mu łagodnie wrócić do harmonii. Może być narzędziem pomagającym na nudę, smutek czy złość.

Agata Woć | 8 kwietnia, 2024

Jak przejść z dzieckiem przez plan dnia bez krzyku?

Joanna Gruhn-Devantier | 2 kwietnia, 2024

„Mam swoje uczucia, potrzeby, granice. Jestem sobą!”. O dziecięcej integralności

Ewelina Adamczyk | 30 marca, 2024

Płacz dziecka – o czym mówi, jak reagować, jak towarzyszyć?

Marta Szperlich-Kosmala | 22 marca, 2024

Wychowanie poza religią

Emilia Kulpa-Nowak | 4 stycznia, 2024

Złość – jak ją wysłuchać i zrozumieć

Anita Janeczek-Romanowska | 3 stycznia, 2024

Miłość bezwarunkowa – przyjęcie dziecka takim, jakie jest

Elżbieta Olszewska | 16 listopada, 2023

Czas – najważniejsze, co możesz dać swojemu dziecku

NATULI dzieci są ważne | 15 listopada, 2023

10 solidnych argumentów, by czytać dzieciom książki. Codziennie!

Tosia WdŻ dla zaawansowanych | 30 września, 2023

„Mamo, tato… Jestem osobą LGBT+”

Kinga Pukowska | 15 września, 2023

Z razowego chleba na białe bułki, czyli o wyborach kulinarnych nastolatków

Joanna Berendt | 14 września, 2023

Bunt nastolatków. Jak dogadać się z dorastającym dzieckiem?

Basia Bielanik | 13 września, 2023

Miłość, seks i nastolatki

Paulina Bianga | 25 czerwca, 2023

Poczucie bezpieczeństwa w przedszkolu – czy istnieje na nie idealny przepis?

Ewa Krogulska | 22 czerwca, 2023

STOP trenowaniu dzieci!

Aneta Zychma | 21 czerwca, 2023

Dziecko w żałobie – jak być wspierającym dorosłym? Zadaniowy model żałoby

Sandra Habrych | 19 kwietnia, 2023

O co proszą nasze dzieci? Czego tak naprawdę potrzebują? Siedem niewypowiedzianych próśb

NATULI dzieci są ważne | 26 stycznia, 2023

Mam 2 lata i wcale nie jestem okropny!

Ewelina Adamczyk | 20 stycznia, 2023

Umarlibyśmy bez kontaktu fizycznego!

Marta Szperlich-Kosmala | 16 stycznia, 2023

Skąd się wzięli dziadkowie. Niezwykła historia naszego gatunku

NATULI dzieci są ważne | 15 stycznia, 2023

Jeśli dziadkowie wchodzą w kompetencje rodzica


Stronicowanie wpisów

← Nowsze wpisy1 2 … 31 Starsze wpisy →
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
Natuli – dzieci są ważne
Magazyn świadomych rodziców
Zarządzaj zgodą
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}