Dlaczego mózg dziecka potrzebuje snu?
KIDS FASHION - 100 najciekawszych propozycji. Zobacz...
| Dlaczego mózg dziecka potrzebuje snu?

Dlaczego mózg dziecka potrzebuje snu?

Dla rodziców sen ich dziecka jest niemal świętością. Wypoczęty maluch lepiej funkcjonuje, poza tym jego drzemka to jeden z nielicznych momentów w ciągu dnia, gdy rodzic ma parę chwil dla siebie. Ale sen dziecka jest ważny z jeszcze jednego powodu: to czas nie tylko intensywnej regeneracji, ale także niezwykle intensywnego rozwoju. Jak sen wpływa na rozwój mózgu dziecka?

Co dzieje się w mózgu dziecka w czasie snu?

1. Podczas snu mózg konsoliduje ślady pamięciowe*, czyli po prostu się uczy

To bardzo ważna informacja z punktu widzenia teorii uczenia się i zdobywania nowych umiejętności. Badacze z Uniwersytetu Maxa Plancka przeprowadzili doświadczenie, które potwierdziło tę tezę. W czasie eksperymentu niemowlęta zostały podzielone na dwie grupy:

  • dzieci z pierwszej z nich po prezentacji materiału spały około dwóch godzin,
  • dzieci z drugiej po badaniu spacerowały z rodzicami lub bawiły się, ale nie zasnęły.
Artykuł powstał we współpracy z Benetsleep.pl
Materac BABY BENET
Gwarancja zdrowego snu dla twojego dziecka.
Rozmiar: 140×70 i 120×60

Podczas pierwszej i powtórnej ekspozycji dzieci były podłączone do elektroencefalografu, który monitorował aktywność fal mózgowych. Badanie jednoznacznie pokazuje, że dzieci, które odbyły drzemkę, miały lepiej przyswojone i uporządkowane informacje. Ponadto w czasie snu maluchy wytworzyły kategorie do nowo poznanych przedmiotów (potrafiły nie tylko rozpoznać przedmioty, które widziały w czasie pierwszej ekspozycji, ale także przyporządkować podobne do nich obiekty).
Dlaczego tak się dzieje? Badanie elektroencefalografem wykazało, że za lepszą pamięć i umiejętność klasyfikacji obiektów odpowiada zwiększona częstotliwość impulsów, które noszą nazwę “wrzeciona snu”. Ta aktywność mózgu nasila się w drugiej fazie snu, NREM (non-rapid eye-movement). W tym czasie spada ciśnienie tętnicze, zwalnia oddech i tętno, obniża się temperatura ciała. Zaobserwowano, że dzieci, które mają wysoki poziom aktywności wrzeciona snu, mają też lepsze predyspozycje do organizowania wiedzy i uogólniania doświadczeń w czasie snu.

2. W czasie snu mózg wydziela hormon wzrostu

Za wydzielanie hormonu wzrostu odpowiada przysadka mózgowa. Najwięcej tego hormonu wydziela się w trakcie głębokiego snu. Odpowiada on nie tylko za wzrastanie dziecka, ale także za procesy naprawcze, które zachodzą w organizmie. Jeśli maluszek nie wysypia się należycie, nie ma warunków do odpoczynku lub ma nieregularny tryb życia (zasypia o różnych porach, śpi za krótko, śpi w permanentnym hałasie), może to zaburzyć jego wzrost i rozwój.

3. Podczas snu mózg się regeneruje

W czasie snu układ nerwowy odbudowuje swoje zasoby zarówno fizycznie, jak i funkcjonalnie: porządkuje informacje zgromadzone w ciągu dnia, utrwala ślady pamięciowe (co ma bezpośredni związek z uczeniem się), odbudowuje neuroprzekaźniki, uwrażliwia receptory odpowiedzialne za odbieranie bodźców.

Umożliwienie dziecku efektywnego wypoczynku to warunek prawidłowego rozwoju maluszka. Choć drzemki w trakcie dnia są bardzo ważne, najistotniejsze znaczenie ma sen nocny. Wyniki badań opublikowane w “Journal of Pediatrics”** pokazują, że optymalną porą zasypiania dla małych dzieci jest godzina 20. Umożliwia to nie tylko efektywny wypoczynek, ale także chroni przed nadwagą i otyłością w wieku późniejszym. Grupę 1000 osób po raz pierwszy zbadano w wieku 4 lat, następnie badanie powtórzono, gdy mieli lat 15. Co się okazało?

  • W grupie dzieci, które chodziły spać o godzinie 20, tylko 1 na 10 było otyłe.
  • W grupie dzieci, które chodziły spać między 20 a 21, 16% było otyłe w wieku nastoletnim.
  • W grupie dzieci, które chodziły spać po 21, aż 23% miało nadwagę.

Dlaczego tak się dzieje? Chroniczne niewyspanie może zaburzyć gospodarkę hormonalną: zmniejsza się ilość melatoniny w organizmie, zwiększa natomiast poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu. Brak snu obniża także ogólną wydolność organizmu oraz przekłada się na pracę enzymów wątrobowych. Może pojawić się także problem z utrzymaniem odpowiedniego poziomu cukru we krwi i zwiększyć ryzyko otyłości.

Materac BABY BENET
Gwarancja zdrowego snu dla twojego dziecka.
Rozmiar: 140×70 i 120×60

Efektywny wypoczynek wpływa także na odporność organizmu. Już jedna nieprzespana noc może obniżyć poziom limfocytów i białek, które są odpowiedzialne za reakcję immunologiczną.

Jak umożliwić dziecku efektywny wypoczynek?

Przede wszystkim zaufać dziecku i jego potrzebom. Nie ma nic złego w tuleniu, bujaniu, noszeniu czy usypianiu przy piersi. Choć wielu specjalistów przekonuje, że takie działania prowadzą do “wyrobienia złych nawyków” i że dzieci powinny zasypiać samodzielnie (no i oczywiście przesypiać całą noc, nie budząc się na jedzenie), to wszystko nie ma żadnych naukowych potwierdzeń. Wręcz przeciwnie. Nie brakuje badań, które potwierdzają, że spanie z rodzicami przekłada się na większy komfort i lepsze fizjologiczne funkcjonowanie niemowlęcia. Dzieci, które śpią w pobliżu rodziców, mają bardziej stabilną temperaturę ciała, regularny rytm serca i mniej długich przerw w oddychaniu w porównaniu do dzieci, które śpią same. Istnieją także przesłanki mówiące o tym, że dzieci do 3 roku życia wręcz powinny spać z rodzicami.

Przeczytaj: Co-sleeping jest biologiczną normą

Wszelkie próby treningu wpływają negatywnie na jakość snu maluszka: mogą zwiększać ryzyko SIDS (zespołu nagłej śmierci łóżeczkowej) i rozregulowują kształtujący się biorytm. Poza tym niemowlęta poddawane treningowi dużo więcej płaczą, co powoduje podwyższenie poziomu kortyzolu we krwi. Długotrwały płacz i ignorowanie rzeczywistych potrzeb dziecka może spowodować nieodwracalne zmiany w mózgu malucha, które w konsekwencji mogą zdeterminować jego funkcjonowanie w późniejszych latach.

Przeczytaj: Długotrwały płacz może spowodować nieodwracalne zmiany w mózgu dziecka

Niemowlę powinno móc spać tyle, ile potrzebuje. Warto zadbać o regularne drzemki w ciągu dnia – wypoczęty maluch lepiej funkcjonuje. Niezwykle ważne jest także wczesna pora zasypiania. Wieczorem dobrze jest pomóc dziecku się wyciszyć. Pod koniec dnia lepiej zrezygnować z bardzo stymulujących aktywności i nadmiaru bodźców (np. oglądania bajek). Dobrym pomysłem jest także wyniesienie z sypialni urządzeń elektronicznych (tabletów, smartfonów, laptopów). Krótki spacer, ciepła kąpiel, masaż, muzyka relaksacyjna, biały szum (dźwięk suszarki/odkurzacza), noszenie w chuście lub nosidle ergonomicznym, a nade wszystko pierś i bliskość mamy – to zdrowe i łagodne sposoby, które mogą pomóc dziecku w efektywnym wypoczynku.
* badania.net/niemowleta-wytwarzaja-wiedze-w-trakcie-snu/
** news.osu.edu/news/2016/07/14/bedtimes-and-obesity/

Foto: flikr.com/38659937@N06


Zobacz materace Benet
DLA DZIECI i DLA DOROLYCH



Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Dzieci są ważne

Dobry Duch serwisu Dziecisawazne.pl:)
Odwiedź stronę autorki/autora: http://dziecisawazne.pl/




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Jaki wpływ na dzieci (i dorosłych) ma czytanie?

Rodzicu zrób z siebie głupka, czyli kilka niezawodnych sposobów na rozładowanie napięcia w relacji z dzieckiem

Wróciliście z wakacji i… musisz odpocząć?

Przejdz do: