Kategorie
Zdrowie

7 olejów, które warto mieć w swojej kuchni (i łazience)

Tłuszcze w diecie człowieka odgrywają bardzo ważną rolę. Są niezbędne do życia i prawidłowego funkcjonowania organizmu. Stanowią materiał budulcowy tkanek (np. wchodzą w skład każdej błony komórkowej) i są niezbędne w przyswajaniu witamin.

1. Olej z czarnuszki

Ten olej to kopalnia dobroczynnych związków, które wspierają odporność. W oleju z czarnuszki znajdziemy między innymi wielonienasycone kwasy tłuszczowe (np. linolowy, EPA,DHA), fosfolipidy, flawonoidy, olejki eteryczne (zawierające m.in tymochinon, karwakrol), witaminy A,D, E oraz minerały takie, jak żelazo, wapń, potas, cynk. Olej z czarnuszki wyróżnia substancja zwana nigelliną, jest ona gorzka i to właśnie dzięki niej olej ten ma tak specyficzny smak.

Olej z czarnuszki doskonale wpływa na:

  • podniesienie odporności,
  • poprawę trawienia,
  • obniżenie poziomu cukru we krwi,
  • łagodzi osteopenię w przebiegu cukrzycy,
  • ma działanie przeciwalergiczne, dzięki czemu doskonale sprawdza się u osób z AZS, astmą (objawy stają się łagodniejsze),
  • wątrobę, działa hepatoochronnie – normalizuje profil lipidowy, poziom transaminaz, bilirubiny,
  • ochronę podczas radioterapii,
  • walkę z pasożytami.

[reklama id=”69515″]

2. Olej arganowy

Olej ten zawiera w swoim składzie związki, które idealnie wpływają na skórę – nawilżają ją, uelastyczniają, przeciwdziałają rozstępom. Mowa o związkach takich, jak nienasycone kwasy tłuszczowe (głównie kwasy omega-9 i omega-3), witaminy (zawiera bardzo duże stężenie witaminy E) oraz skwalen. Poza oczywistym działaniem na skórę (dzięki zawartemu w nim skwalenowi) i włosy, olej arganowy ma również działanie pro -zdrowotne.

Olej arganowy wykazuje działanie:

  • przeciwzapalne,
  • przyspieszające gojenie ran,
  • regulujące ciśnienie krwi,
  • regulujące pracę gruczołów łojowych,
  • wspierające płodność mężczyzn,
  • przeciwporonne.

[reklama id=”69514″]

3. Olej sezamowy

Stanowi podstawę kuchni azjatyckiej, ma charakterystyczny zapach i znacząco wpływa na smak potraw. Poza nienasyconymi kwasami tłuszczowymi (omega-6) i fitosterolami, zawiera również witaminy z grupy B, witaminę K i E oraz minerały: wapń, cynk, magnez i żelazo. Spośród innych olejów, wyróżnia go obecność sezamoliny i sezamolu – silnych przeciwutleniaczy.

Olej sezamowy sprawdzi się przy:

  • problemach skórnych (nawilża, opóźnia procesy starzenia), z włosami, paznokciami,
  • profilaktyce nadciśnienia,
  • profilaktyce miażdżycy.
  • walce z nowotworem skóry.

Olej sezamowy nadaje się zarówno do spożycia, jak i stosowania zewnętrznego na skórę, włosy czy paznokcie. Łagodzi podrażnienia w wyniku oparzenia słonecznego; nie poleca się go osobom z AZS i skórą naczynkową.

[reklama id=”69513″]

4. Olej z pestek dyni

Ma charakterystyczny orzechowy smak i aromat. Jest bardzo cennym olejem ze względu na zawartość NNKT oraz ogromnej ilości witamin i minerałów: A, E, C, witamin z grupy B, beta-karotenu, fluoru, jodu, potasu i cynku.

Olej z pestek dyni:

  • zaleca się w profilaktyce chorób pasożytniczych,
  • zaleca się w profilaktyce miażdżycy,
  • ma korzystny wpływ na pracę mózgu, koncentrację i cały układ nerwowy,
  • zmniejsza stany zapalne w chorobach reumatycznych,
  • poprawia płodność (szczególnie mężczyzn),
  • zaleca się w profilaktyce chorób prostaty.

[reklama id=”69512″]

5. Olej rzepakowy

To najpopularniejszy olej w Polsce, nazywany “oliwą północy”. Bogaty w NNKT oraz beta-karoten i witaminy E i K, często stosowany w naszej kuchni do smażenia i pieczenia. Ze względu na masową produkcję oleju rzepakowego, warto zwrócić uwagę, by był on pochodzenia ekologicznego.

Olej rzepakowy sprawdzi się  się przy:

  • profilaktyce miażdżycy,
  • regulacji poziomu cukru we krwi,
  • nadciśnieniu,
  • podnoszeniu odporności,
  • poprawie koncentracji.

[reklama id=”69511″]

6. Olej słonecznikowy

Ma neutralny smak i zapach, idealnie nadaje się do sałatek. W składzie, poza nienasyconymi kwasami tłuszczowymi (omega-6), znajdziemy również witaminę E, K, prowitaminę A, flawonoidy, karotenoidy.

Olej słonecznikowy zaleca się w:

  • profilaktyce chorób serca,
  • profilaktyce infekcji górnych dróg oddechowych,
  • higienie jamy ustnej (ssanie oleju).

[reklama id=”69510″]

7. Olej kokosowy

Wokół oleju kokosowego powstało ostatnio wiele kontrowersji – czy rzeczywiście jest tak zdrowy, jak głoszono, skoro zawiera nasycone kwasy tłuszczowe? Zdania są podzielone a rewelacje dotyczące tego oleju z miesiąca na miesiąc się zmieniają. Wiele badań potwierdza, że samo spożycie oleju kokosowego nie stanowi problemu, chodzi raczej o ilość jego spożycia – zaleca się nie przekraczać dawki 2-3 łyżek dziennie. Olej kokosowy jest bogaty w witaminy z grupy B, witaminy C i E, potas, żelazo, wapń, magnez, jod. Najcenniejszym jego składnikiem jest kwas kaprylowy – łatwo przyswajalny i łatwo strawny nasycony kwas tłuszczowy, który wykorzystuje się w kuracjach przeciwbakteryjnych, przeciwzapalnych i przeciwgrzybicznych. Kolejnym z cennych składników (wystepującym tylko w kokosie i mleku matki) jest kwas laurynowy o działaniu silnie bakteriobójczym i wirusobójczym.

Olej kokosowy korzystnie wpływa na układ trawienny oraz :

  • reguluje metabolizm,
  • wykazuje działanie neuroprotekcyjnie (np. w chorobie Alzheimera),
  • wykazuje działanie bakteriobójcze (polecany przy trądziku),
  • przyspiesza gojenie się ran.

Doskonale sprawdza się jako kosmetyk – może stanowić bazę dezodorantu, pasty do zębów czy odżywki do włosów. W kuchni nie zaleca się smażenia na oleju kokosowym.

[reklama id=”69502″]

Źródła:

Autor/ka: Kamila Waberska

inżynier biomedyczny, ale przede wszystkim mama i żona. Od lat doskonali się w życiu w zgodzie z naturą, propaguje naturalne metody leczenia i wspiera medycynę konwencjonalną. Uwielbia zdrową kuchnię, konie, książki i olejki eteryczne.


Bestsellery księgarni NATULI

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *