| 8 sposobów na przygotowanie krocza do porodu

8 sposobów na przygotowanie krocza do porodu

Poród jest cudem i warto zadbać, by był również pięknym przeżyciem. Możesz go sobie ułatwić, wykorzystując całą listę sposobów przygotowujących krocze do narodzin dziecka. Dzięki odpowiednim ćwiczeniom zmniejszysz ryzyko pęknięcia tkanek oraz konieczność nacinania. Zyskasz też większą wiarę we własne możliwości oraz pewność siebie.

Czym jest krocze? To obszar między waginą a odbytem. Przed porodem to właśnie jemu należy poświęcić szczególnie dużo uwagi i troski:

1. Wizualizuj

Po pierwsze, uwierz w siebie! Wizualizuj swój poród i jego łatwy przebieg. Mogą ci w tym pomóc nagrania do autohipnozy dla ciężarnych, które relaksują, pomagają zapisywać w twojej podświadomości pozytywne obrazy, a także ułatwiają rozluźnianie mięśni. Bardzo ważne jest nastawienie psychiczne, czyli to, że jesteśmy w stanie uwierzyć, że damy radę urodzić bez nacięcia lub pęknięcia krocza – mówi położna Celina Szwinta. – Możemy zacząć wizualizować swój poród i to jak się nasze krocze pięknie otwiera i rozciąga. To jest bardzo ważna praca na poziomie naszych emocji i umysłu.

Pozytywne nastawienie oraz zaakceptowanie wszystkich faz porodu już na etapie ciąży, ułatwi zachowanie spokoju podczas nasilających się skurczów, a także pomoże pozbyć się lęku związanego z parciem.

Reklama, dzięki której rozwijamy redakcję
“Poród naturalny” – książka dla kobiet w ciąży

Czy jest możliwy poród bez bólu? Jak przygotować swoje ciało oraz umysł do tego wydarzenia. Jak uzyskać wsparcie i od kogo? Mądra, wspierająca książka dla kobiet w ciąży od Wydawnictwa Natuli.

Zobacz więcej

2. Ćwicz jogę i pływaj

Kobiety, które podczas ciąży są aktywne fizycznie, lepiej znoszą poród niż ich stroniące od ruchu koleżanki. Doskonałą formą przygotowania krocza do porodu jest joga dla ciężarnych. Regularne ćwiczenia sprawią, że twoje mięśnie będą bardziej elastyczne i ukrwione. Z szerokiego wachlarza asan, Celina Szwinta poleca szczególnie dwie: przysiad oraz pozycję szewca.

W przysiadzie ciężarna powinna rozstawić nogi na szerokość bioder, stopami na zewnątrz, po czym zgiąć kolana aż do kucnięcia. Kiedy jest już w siadzie, należy złączyć dłonie i rozsunąć łokciami kolana na boki.

W pozycji szewca (która swoją nazwę zawdzięcza pracującym w ten sposób indyjskim szewcom) chodzi o to, żeby usiąść na podłodze i umieścić pięty przy kroczu. Trzymając stopy, ciężarna ma zbliżać kolana do podłogi.

Doskonale na krocze działa również pływanie, które rozluźnia i rozciąga mięśnie. Warto poszukać i wybrać bezpieczny basen z wysokimi standardami higieny. Zmniejszysz w ten sposób ryzyko złapania infekcji intymnej. Pamiętaj, że warto każdą aktywność fizyczną najpierw skonsultować ze swoim lekarzem ginekologiem.

3. Wykonuj masaż

Doskonałym sposobem przygotowania krocza jest masaż, który można wykonywać od 34 tygodnia ciąży. Jeśli lekarz prowadzący nie widzi przeciwwskazań, naprawdę warto wpleść go do swojego codziennego rytuału.

Masaż najlepiej ćwiczyć raz dziennie, po kąpieli, w wygodnej dla siebie pozycji. W jego wykonaniu pomoże ci ulubiony olej, na przykład kokosowy, migdałowy lub zwykła oliwa z oliwek. – Rozgrzewamy olejek w dłoniach, następnie dotykamy warg sromowych i ogrzewamy krocze. Możecie robić to same lub poprosić o pomoc partnera – instruuje Celina Szwinta – Potem wkładamy kciuk do pochwy na głębokość dwóch centymetrów i przykładając go do dolnej ścianki, uciskamy to miejsce w kierunku odbytu. Na początku masażu możecie mieć uczucie pieczenia. Następnie staramy się uciskać w określoną stronę – „od godziny trzeciej do dziewiątej”. Taki masaż może potrwać nawet pięć minut. Pamiętajmy jednak, żeby nie przeciążać krocza i nie wykonywać masażu, gdy poród już się zaczyna.

4. Jedz produkty bogate w witaminę C

Witamina C wpływa na elastyczność tkanek, ponieważ dzięki niej wytwarza się kolagen. Dlatego podczas ciąży szczególnie warto zadbać o jej wysoki poziom. Najlepiej dostarczać ją sobie z naturalnych źródeł pod postacią owoców i warzyw. Ogrom witaminy C znajdziesz w soku z dzikiej róży oraz z rokitnika, a jedna żółta papryka zawiera jej tyle co 16 cytryn! Wzbogać swoją codzienną dietę również o jarmuż, brukselkę i brokuły. Dużo witaminy C mają także agrest, czarna porzeczka, kiwi i truskawki.

5. Ćwicz mięśnie dna miednicy

Mięśnie dna miednicy są niezwykle ważne utrzymują nasze narządy na miejscu, ułatwiają przyjmowanie prawidłowej pozycji ciała i trzymanie prostego kręgosłupa. W czasie ciąży są one jednak bardzo obciążone, a podczas porodu muszą rozciągnąć się nawet o… 70%! Podczas ćwiczeń mięśni dna miednicy należy oddychać bardzo głęboko, wykorzystując do tego przeponę, a nie tylko górne partie płuc.

Ćwiczenie polega na wykonywaniu ruchu wciągania mięśni i rozluźniania przy wydechu „zasysasz” mięśnie, a przy wdechu je rozluźniasz. Pamiętaj jednak, aby rozluźnienie trwało dwa razy dłużej niż samo spięcie.

Mięśnie dna miednicy możesz także wspierać przy codziennych zajęciach: unikaj podnoszenia ciężarów, a jeśli już musisz coś dźwignąć, po prostu napnij mięśnie. Nie noś też butów na wysokim obcasie – szczególnie w ciąży nie są twoim sprzymierzeńcem. Podczas oddawania moczu nie wstrzymuj go ani nie wyciskaj na siłę. Bardzo ważne jest również przyjmowanie dużej ilości płynów.

6. Wybierz miejsce i przygotuj plan porodu

Jeśli zależy ci na ochronie krocza, poszukaj przyjaznego miejsca do porodu. – Zastanów się, gdzie chcesz rodzić, czy osoby tam pracujące są otwarte na ochronę krocza – radzi Szwinta i dodaje: – Dom lub centrum narodzin to miejsca, gdzie standardem jest nienacinanie krocza. Wybierz się do szpitala i zapytaj, jak wygląda w nim ochrona krocza, czy jest możliwość rodzenia w pozycji wertykalnej oraz w wodzie.

Dokładnie przygotuj także swój plan porodu, czyli dokument, w którym określisz oczekiwania możesz uzupełnić go z położną lub ginekologiem. W planie porodu jasno zaznacz, że chcesz uniknąć nacięcia krocza. Możesz też poprosić położną o szczególną troskę, dawanie instrukcji oraz o ciepłe okłady.

7. Rozważ ćwiczenia z pompką

Pompka do ćwiczeń to przyrząd, który ma za zadanie rozciągnąć mięśnie pochwy aż do osiągnięcia obwodu główki dziecka. Pompka zakończona jest specjalnym balonikiem, który wprowadza się do pochwy i systematycznie zwiększa jego wielkość. Ćwiczenia można rozpocząć od 37 tygodnia ciąży, wyłącznie po konsultacji z lekarzem i za jego zgodą.

Pompka do ćwiczeń jest bardzo popularna na zachodzie, w Polsce zdania na  jej temat są podzielone. Kobiety, które z nią ćwiczyły, twierdzą, że pomogła im ona uniknąć nacięcia czy pęknięcia, a także dała dużo pewności siebie idąc do szpitala, wiedziały, że ich krocze powinno rozszerzyć się do obwodu główki dziecka. Przeciwnicy twierdzą natomiast, że balonik nadmiernie rozciąga mięśnie i należy włożyć dużo pracy w ćwiczenia również po porodzie, aby wszystko wróciło do stanu sprzed ciąży.

8. Podczas porodu też możesz zadbać o krocze

Po pierwsze, pamiętaj o prawidłowych technikach oddechowych, które ułatwią ci rozluźnianie mięśni. Jeśli chcesz, skorzystaj z muzyki relaksacyjnej bądź nagrań do hipnoporodu, poproś o wsparcie położną, doulę lub partnera. Staraj się rozluźniać mięśnie szczęki, które mają bezpośredni związek z mięśniami krocza i nie wstydź się wydawania różnych odgłosów.

Jeżeli lekarz i położna nie widzą ważnych przeciwwskazań, jak najdłużej chodź, kołysz się na piłce, bierz prysznic i przyjmuj pozycje, w jakich jest ci wygodnie. Pamiętaj, że masz prawo do bycia w ruchu gwarantują ci to Standardy opieki okołoporodowej. Leżenie nie jest wskazane nawet podczas parcia. Pozycja wertykalna sprzyja prawidłowemu wstawianiu się główki w kanał rodny, a później także chrani krocze.

Dobrą alternatywą jest poród w wodzie. Ciepła woda ma świetny wpływ na tkanki krocza i znacząco zmniejsza ryzyko jego pęknięcia. Dodatkowo sprzyja rozluźnianiu mięśni, oszczędza energię rodzącej oraz wspomaga przepływ krwi. Niezwykle rzadko zdarza się także, aby podcza porodu w wodzie zostało wykonane nacięcie (1).

Źródło:

(1) Fundacja rodzić po ludzku http://www.rodzicpoludzku.pl/Wiedza-o-porodzie/Porod-w-wodzie.html

 


Dzieci są ważne

Redakcja serwisu dziecisawazne.pl.
Odwiedź stronę autorki/autora: https://dziecisawazne.pl/


Czytaj na dziecisawazne.pl

edukacja alternatywna
“My name is Kazik. I’m 5 years old”, czyli angielski z Helen Doron

wychowanie
Czy warto dawać dziecku obowiązki domowe?

ciąża i poród
Standardy opieki okołoporodowej na rok 2019 w pigułce

rodzina
Foteliki RWF pięciokrotnie zmniejszają ryzyko poważnego urazu lub śmierci dziecka

olini
Olej dla mamy – jak dbać o dobre tłuszcze w okresie ciąży i karmienia piersią?

homeopatia
Jak ustrzec przedszkolaka przed częstym chorowaniem?

wychowanie
Lalka dla chłopca – czyli o wychowaniu empatycznych mężczyzn

Jesper Juul
Juul na poniedziałek, cz. 108 – Pomocy, nasz syn nie daje nam się wyspać!

edukacja alternatywna
O etykietowaniu i jego skutkach w przedszkolu i szkole

Jesper Juul
Złość jest dobra. Fragment książki “Być razem” Jespera Juula