Światowy Dzień Praw Konsumenta (ang. World Consumer Rights Day – WCRD) obchodzimy od 1983 roku 15 marca – w rocznicę przemówienia prezydenta Johna Kennedy’ego, wygłoszonego w roku 1962 w Kongresie Stanów Zjednoczonych. Dotyczyło ono projektu ustawy o ochronie praw konsumenta. To prezydent Kennedy jako pierwszy zauważył, że „Konsumenci to my wszyscy”.
Podczas obrad sformułowano cztery prawa konsumentów:
Jak zrozumieć małe dziecko
Poradnik pomagający w codziennej opiece nad Twoim dzieckiem
- do informacji,
- do wyboru,
- do bezpieczeństwa,
- do reprezentacji.
Nowa dyscyplina. Ciepłe, spokojne i pewne wychowanie od małego dziecka do nastolatka
Jak być przewodnikiem dziecka i odpowiedzialnie orientować je w tym chaotycznym świecie.
Autor mówi: rodzice, nie warto wdawać się w negocjacje, ciągle prosić, stawiać tylu pytań. Mamy inne rozwiązania, znacznie skuteczniejsze i korzystniejsze dla naszych relacji z dziećmi. Stoi za nimi nowa dyscyplina. I wcale nie trzeba być przy tym surowym.
W Polsce Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest oficjalnie od roku 2000. Do obchodów włącza się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i organizacje pozarządowe. Coraz częściej Światowy Dzień Konsumenta jest pretekstem dla władz lokalnych, by zwrócić uwagę na prawa konsumenta. Coraz częściej organizowane są także spotkania, mające na celu uświadomienie i przede wszystkim zapoznanie ludzi z prawami, jakie przysługują im podczas dokonywania mniejszych i większych zakupów, także przez Internet.
Zobacz: www.consumersinternational.org