
Dogoterapia, hipoterapia czy felinoterapia to znane i stosowane w Polsce metody zooterapii, czyli terapii bazującej na kontakcie terapeuty i dziecka z czworonogiem. Nie od dziś wiadomo, że przebywanie wśród zwierząt ma pozytywny wpływ na stan zdrowia dzieci. Za ojca zooterapii uważa się dr. Borisa Levinsona, amerykańskiego psychiatrę dziecięcego, który po tym jak jego pacjent nierozmawiający z nikim przemówił do napotkanego psa, w 1964 r. wprowadził termin „terapia z wykorzystaniem zwierząt” (pet therapy). Zooterapia wykorzystywana jest jako wsparcie terapii specjalistycznej. W Wielkiej Brytanii już od lat 80. pomagają w tym alpaki. W Polsce ta stosunkowo nowa metoda zdobywa swoich zwolenników wśród dzieci i rodziców, ale także w ośrodkach, które oferują alpakoterapię.

Od pierwszych dni, kiedy nasze alpaki, Kazik i Natan, pojawiły się w ogrodzie KOPARKI, wzbudzają duże zainteresowanie spacerujących rodziców i dzieci. Wszyscy zatrzymują się, obserwują, pytają, kiedy będzie można je pogłaskać. Nic dziwnego – alpaki uwielbiają dzieci z wzajemnością. Wielu dorosłych skarży się na negatywne skutki aktywnego trybu życia. Obcowanie z alpaką zmniejsza lęk, stres i zwiększa zaufanie, nawet kilka minut przebywania w ich towarzystwie pozytywnie wpływa na samopoczucie – mówi Przemysław Chojnacki, właściciel KOPARKI.
Dziecko i alpaki
Alpaki to przyjazne i łagodne zwierzęta. Ich uroczy wygląd sprawia, że przebywanie w ich otoczeniu bardzo korzystnie wpływa na samopoczucie człowieka. Można je głaskać, karmić, opiekować się nimi. Na pozór zwyczajne i proste zachowania mają duży wpływ na rozwój dzieci.

Sprawując opiekę nad alpaką, dziecko uczy się odpowiedzialności i empatii. Głaskanie i przytulanie alpak pomaga dzieciom rozluźnić się i otworzyć. Wspomaga budowanie samooceny i pewności siebie, może pełnić rolę katalizatora zmian i pomagać w przejściu poprzez stadia rozwojowe.
Terapia z alpakami przynosi bardzo dobre efekty m.in. wśród osób z nerwicą, zaburzeniami lękowymi i depresją, autyzmem, ADHD i zespołem Downa – tłumaczy psycholog, alpakoterapeutka Aleksandra Wróblewska, prowadząca zajęcia w Ośrodku KOPARKA.

Dlaczego KOPARKA?
W Ośrodku Psychoterapii Dzieci i Młodzieży KOPARKA obok psychoterapii, integracji sensorycznej i zajęć z alpakoterapii, czekają także inne zajęcia rozwojowe. A wśród nich te z koparką! Obcowanie z tak dużą maszyną wzmacnia u dzieci poczucie własnej wartości, pozwala także poznać magiczną, znaną tylko z placu budowy maszynę.
