Kategorie
Ekowiadomości

Ciemna strona białego chleba

Białe pieczywo nie jest zdrowe. Hiszpańscy naukowcy wykazali bezpośredni związek między spożyciem białego chleba przynajmniej dwa razy dziennie a otyłością. Miguel Martinez-Gonzalez, profesor Uniwersytetu Nawarry w Hiszpanii, przeprowadził badania w grupie ponad 200 studentów. Wiele osób spożywało chleby pełnoziarniste i mieszane, czyli zarówno białe pieczywo, jak i pieczywo pełnoziarniste. Większość z nich nie wykazała znaczącej skłonności do otyłości. Natomiast ci, którzy jedli tylko biały chleb dwa lub trzy razy dziennie, byli o 40% bardziej narażeni na ryzyko wystąpienia otyłości w ciągu pięciu lat w porównaniu z osobami, które jedzą białe pieczywo raz w tygodniu.

bialy-chleb

Białe pieczywo wytworzone jest z wysoko przetworzonej mąki. W czasie jej przetwarzania niszczy się łuskę ziarna i zarodek – to w nich znajdują się najcenniejsze składniki. Prawdą jest, że białe pieczywo, makarony, ryż zawierają węglowodany niezbędne do prawidłowego funkcjonowania człowieka. Jednak o wiele bardziej zdrowsze są węglowodany pochodzące z pełnoziarnistych produktów. Chleb biały posiada wyższy indeks glikemiczny, ma mniej witamin i minerałów. Daje ponadto uczucie sytości na krótko, ponieważ jest bardzo szybko trawiony.

Ciemne pieczywo zawiera nawet pięć razy więcej błonnika niż pieczywo białe. Błonnik daje uczucie sytości, zapobiega otyłości oraz chorobom serca. Jeśli już jemy sklepowe pieczywo, to najlepiej to na naturalnym zakwasie. Znajdujące się nim bakterie kwasu mlekowego mają dobroczynne działanie na funkcjonowanie układu pokarmowego, dolegliwości żołądkowe czy wątrobowe. Chleb razowy zawiera witaminy E i B, żelazo, magnez, miedź i cynk.

Uwaga, należy kupować jednak właściwy chleb razowy! Wiele tych dostępnych na rynku zawiera po prostu barwnik – karmel, i nie ma żadnych wartości.

Wydaje się nam, że najwłaściwszym rozwiązaniem jest pieczenie chleba skomponowanego z wybranych przez nas składników w domowym zaciszu.

Foto

Autor/ka: NATULI dzieci są ważne

Redakcja NATULI Dzieci są ważne

1 odpowiedź na “Ciemna strona białego chleba”

To co służy jednym może być szkodliwe dla drugich. Błonnik jest dobry dla dorosłych, ale nie wskazany dla małych dzieci, ponieważ nie jest on składnikiem odżywczym. Dostarcza on niestrawne części pokarmu, które dorosłym udrażniają jelita i zapobiegają zaparciom. Zbyt duża jego ilość u małych dzieci może powodować podrażnienie przewodu pokarmowego i hamować wchłanianie niektórych składników odżywczych. Żeby dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość składników odżywczych trzeba zjeść dużą ilość produktów zawierających błonnik tj. pełnoziarniste pieczywo, a dzieci mają na to za małe żołądki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.