Kategorie
Artykuł sponsorowany Rzeczy dla dzieci

Dlaczego warto, by dzieci czytały komiksy?

Niektórzy konserwatywni miłośnicy książek nie cenią komiksów jako wartościowej literatury. Ot, dużo obrazków, mało tekstu. Jednak to właśnie dzięki kolorowym obrazkom komiksy są tak lubiane przez najmłodszych! Choć jako takie wcale nie powstały z myślą o dzieciach, obecnie mają swoich miłośników w każdej grupie wiekowej.

Jak to się wszystko zaczęło?

Pojawienie się komiksów jako śmiesznych opowieści obrazkowych kojarzone jest z rozwojem prasy drukowanej, do którego doszło w XIX wieku. To właśnie wtedy publikowano krótkie i zabawne historyjki w odcinkach. Zakłada się, że właśnie dzięki komediowemu charakterowi zyskały swoją nazwę (od ang. comic ‘komiczny’), choć początkowo we Francji nazywano je historiami obrazkowymi (histoires en images), a w Wielkiej Brytanii i USA − przygodami (adventures). W XX wieku komiksy nabrały charakterystycznego wyglądu: były krótkie i składały się z kilku obrazków w formie paska, z tekstem wpisanym w typowe dla gatunku dymki. Początkowo tworzono je jedynie w czarno-białej kolorystyce, dopiero w połowie XX wieku pojawiły się dodatkowe barwy.

Uwaga! Reklama do czytania

Poród naturalny

Świadome przygotowanie się do cudu narodzin.

Karmienie piersią

Twoje mleko to cudowny dar. Naucz się nim dzielić.

Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli

Pierwsze polskie komiksy ukazały się w naszym kraju po odzyskaniu niepodległości, a ich popularność wzrosła w okresie międzywojennym. Jednym z najbardziej poczytnych tekstów był znany wszystkim „Koziołek Matołek” autorstwa Kornela Makuszyńskiego i Mariana Walentynowicza. W PRL-u nazwa „komiks” nie była mile widziana (zbyt kojarzyła się z Zachodem), dlatego popularne przygody Tytusa, Romka i A’Tomka funkcjonowały jako „historyjki obrazkowe”.

Choć początkowo te zabawne historyjki kierowane były głównie do dorosłych, dziś komiksy mają rzeszę fanów również wśród najmłodszych czytelników.

Dlaczego warto, by dzieci czytały komiksy?

  • Pomagają w nauce czytania.
  • Czytanie komiksów to nauka przez zabawę.
  • Świetnie wpływają na wyobraźnię.
  • Rozwijają estetycznie − łączą słowo pisane z obrazem.

Komiks i nauka

Zmuszanie do czytania nie zrobi z nikogo mola książkowego. Jednak podsuwanie ciekawych historyjek obrazkowych może zachęcić do czytania i zaciekawić, a w konsekwencji rozwinąć czytelniczą pasję. Czujny rodzic sam zauważy, kiedy nadchodzi moment, by poza komiksami wprowadzić do biblioteczki dziecka inne rodzaje literatury, choć nie znaczy to, że komiksy muszą iść w odstawkę. Liczne pięknie wydane serie to nie tylko towarzysze dzieciństwa, ale często bohaterowie, do których wraca się przez całe życie, z nostalgią wspominając pierwsze spotkania, pierwsze przeczytanie opowieści. Podobnie jak w klasycznej literaturze dziecięcej, tak i w komiksach można znaleźć pozycje dostosowane do wieku i umiejętności młodych czytelników. Dodatkowo komiksy można wykorzystać do nauki języków obcych.

Komiksy i nauka angielskiego

Krótkie i proste, ale wciągające historie motywują do poznawania nowych słów i zwrotów, a nawet języków! Dodatkowo wzmocnione kolorowym obrazem, ułatwiają zapamiętywanie i kojarzenie nowo poznanych treści z otoczeniem. Nie ma skuteczniejszej metody uczenia się niż zabawa, a kolorowe komiksy z ciekawą fabułą świetnie się do tego nadają.

Poznajcie komiksy e-future dla czytelników w wieku 6–15 lat (i dla dorosłych), którzy chcą rozwijać swoje umiejętności porozumiewania się w języku angielskim. Znajdziecie tu trzy serie o różnym poziomie trudności, po 18 książeczek każda:

  • Seria dla dzieci w wieku 6+, składająca się z 200, 400 lub 600 słów.
  • Seria dla dzieci w wieku 8+, składająca się z 200, 400 lub 600 słów.
  • Seria dla dzieci w wieku 10+, składająca się z 800, 1000 lub 1200 słów.

Komiksy pomagają opanować nowe słowa oraz utrwalić poznawane struktury gramatyczne, sprzyjają też ćwiczeniu umiejętności czytania i rozumienia ze słuchu. Każda seria to inna opowieść, inni bohaterowie, a w zależności od poziomu zaawansowania − inna historia. Aby zrozumieć treść komiksów z drugiego czy trzeciego poziomu, nie trzeba czytać wcześniejszej serii. Każdy poziom składa się z sześciu książek, zatem w każdej serii znajdziemy aż 18 komiksów!

Komiks – literatura nie tylko dla chłopców

Komiksy często traktowane są niestety jako literatura dla chłopców, ponieważ pełno w nich zwykle superbohaterów, których mali mężczyźni obierają sobie za idoli i których próbują naśladować. Nic bardziej mylnego! Komiksy e-future pokazują, że ciekawe historie doskonale nadają się zarówno dla chłopców, jak i dla dziewczynek. W jednej z serii główną bohaterką jest Vera, ośmioletnia dziewczyna z ogromną wyobraźnią, której historia zabierze czytelników w świat kosmicznej przygody.

Do każdej książki dołączona jest płyta CD zawierająca dźwiękowy zapis historii przedstawionej w komiksie, co ułatwia utrwalanie najważniejszych zwrotów. W nauce słownictwa pomaga też aplikacja mobilna z kartami obrazkowymi oraz gry, zabawy i nagrania. Dzięki temu poznawanie języka jest ciekawsze, a nowe słowa i zwroty łatwiej zapadają w pamięć. Wydawca zapewnia również materiały dla nauczycieli oraz odpowiedzi do ćwiczeń zawartych w książkach (do pobrania ze strony komiksy.edu.pl).

Choć wielu traktuje komiksy „po macoszemu”, warto przekonać się do takiej formy literackiej. Inspirująca i zajmująca lektura może rozbudzić w dzieciach czytelniczą pasję, pomoże rozwinąć wyobraźnię, a przez wspólne czytanie również wzmocni rodzinne więzi. To także okazja do niewymuszonej i przyjemnej nauki języka obcego. W 2015 roku w Polsce ukazało się blisko 900 komiksów! Jest w czym wybierać. I choć nie wszystkie to wartościowe czy dobrze wydane propozycje, to każdy miłośnik historyjek obrazkowych znajdzie wśród nich coś dla siebie.

Avatar photo

Autor/ka: NATULI dzieci są ważne

Redakcja NATULI Dzieci są ważne

1 odpowiedź na “Dlaczego warto, by dzieci czytały komiksy?”

mam dwie uwagi dotyczące historii komiksu w Polsce w 1919 roku we Lwowie rysowali komiks „Przygody Szalonego Grzesia” gdzie autorem rysunków był Kamil Mackiewicz, a scenariusz napisał Stanisław Wasylewski pseud. Jan Bury. A w czasie rozbiorów Franciszek Kostrzewski w Piśmie „Kłosy” rysował swoje opowieści komiksowe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.