Kategorie
ekowiadomości

Jadalny plac zabaw

Projekt Jadalny Placów Zabaw ma na celu zachęcenie szkół do zakładania ogrodów, w których uczniowie mogliby uprawiać jadalne rośliny

Świetne książki dla rodziców i dzieci... zobacz naszą KSIĘGARNIĘ NATULI

W 2007 r. Dorset Cereals, firma produkującą płatki śniadaniowe i promującą zdrowy tryb życia rozpoczęła pierwszą edycję projektu “Edible Playground”- Jadalny Placów Zabaw. Projekt ma na celu zachęcenie szkół do zakładania ogrodów, w których uczniowie mogliby uprawiać jadalne rośliny – warzywa, owoce, zioła. Taki ogródek to nie tylko okazja do nauki – np. o zjawiskach zachodzących w przyrodzie czy o produkcji żywności, ale też sposób uwrażliwiania dzieci na kwestie ekologiczne i zdrowotne poprzez świetną zabawę na świeżym powietrzu.

Strona internetowa projektu “Edible Playground” oferuje zarówno wsparcie merytoryczne – pakiety materiałów edukacyjnych dla nauczycieli, porady ogrodnicze i kulinarne, jak i techniczne – sprzedaż roślin, nasion i sprzętu ogrodniczego. Na życzenie rozsyłany jest również newsletter. Udział w Chelsea Flower Show miał być dla firmy okazją do promocji idei, zachęcenia nauczycieli, uczniów i rodziców do stworzenia własnego ogródka. Prezentowany ogród zajmuje bardzo małą powierzchnię, co dowodzi, że do stworzenia własnego “jadalnego placu zabaw” nie potrzeba wiele miejsca i dużych nakładów finansowych.

Ogrody warzywne, owocowe czy ziołowe, zakładane przy szkołach, pełnią nie tylko funkcje edukacyjne, rekreacyjne czy estetyczne – w 1994 r. jedna ze szkół (Berkeley, USA), założyła ogród tego typu, wraz z klasą – kuchnią, w której uczniowie przygotowują wspólnie posiłki z zebranych warzyw i owoców. Dla wielu uczniów jest to jedyna szansa na pożywny posiłek w ciągu dnia, ponieważ 40% dzieci z tej szkoły żyje w skrajnym ubóstwie. Ponadto niezwykle ważny jest aspekt społeczny: uczniowie, pochodzący z 20 różnych narodów, w trakcie wspólnej pracy w ogrodzie uczą się wzajemnego szacunku, kompromisu przy podejmowaniu decyzji i spędzania czasu we wspólnocie. Zajęcia w ogrodzie połączone są z takimi przedmiotami jak geografia, historia, fizyka czy sztuka i biorą w nich udział wszyscy uczniowie szkoły (950 osób). Dzieci spędzają 3 lub 6 godzin tygodniowo w ogrodzie lub kuchni (w zależności od roku nauki). Idea przejmowana jest przez inne szkoły w Berkeley, zaś dzięki Dorset Cereals ma szansę rozpowszechnić się również w Wielkiej Brytanii.

Fragment wykładu „Ogród dla dzieci i z dziećmi” wygłoszonego w ramach konferencji „Ogród za oknem”. SGGW, Warszawa 2008

zdrowy przedszkolak

Anna Komorowska

Autor/ka: Anna Komorowska

Mama, partnerka, architektka krajobrazu, pedagożka i publicystka. Autorka książki „Ścieżka bosych stóp. Trzy drogi do naturalnych placów zabaw". Wspólnie z Michałem Rokitą prowadzi pracownię k., gdzie projektuje place zabaw, ogrody szkolne i przedszkolne, wystawy i instalacje tymczasowe dla dzieci. Od 2009 r. na stałe współpracuje z „Zielenią Miejską”, gdzie pisze o... placach zabaw. Właśnie pracuje nad 102. projektem. Przed emeryturą planuje zrobić 700.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *