fbpx
Bestseller "Rozwój seksualny dzieci" - dziś 30% RATATU
| Jadalny plac zabaw

Jadalny plac zabaw

W 2007 r. Dorset Cereals, firma produkującą płatki śniadaniowe i promującą zdrowy tryb życia rozpoczęła pierwszą edycję projektu “Edible Playground”- Jadalny Placów Zabaw. Projekt ma na celu zachęcenie szkół do zakładania ogrodów, w których uczniowie mogliby uprawiać jadalne rośliny – warzywa, owoce, zioła. Taki ogródek to nie tylko okazja do nauki – np. o zjawiskach zachodzących w przyrodzie czy o produkcji żywności, ale też sposób uwrażliwiania dzieci na kwestie ekologiczne i zdrowotne poprzez świetną zabawę na świeżym powietrzu.

Strona internetowa projektu “Edible Playground” oferuje zarówno wsparcie merytoryczne – pakiety materiałów edukacyjnych dla nauczycieli, porady ogrodnicze i kulinarne, jak i techniczne – sprzedaż roślin, nasion i sprzętu ogrodniczego. Na życzenie rozsyłany jest również newsletter. Udział w Chelsea Flower Show miał być dla firmy okazją do promocji idei, zachęcenia nauczycieli, uczniów i rodziców do stworzenia własnego ogródka. Prezentowany ogród zajmuje bardzo małą powierzchnię, co dowodzi, że do stworzenia własnego “jadalnego placu zabaw” nie potrzeba wiele miejsca i dużych nakładów finansowych.

Ogrody warzywne, owocowe czy ziołowe, zakładane przy szkołach, pełnią nie tylko funkcje edukacyjne, rekreacyjne czy estetyczne – w 1994 r. jedna ze szkół (Berkeley, USA), założyła ogród tego typu, wraz z klasą – kuchnią, w której uczniowie przygotowują wspólnie posiłki z zebranych warzyw i owoców. Dla wielu uczniów jest to jedyna szansa na pożywny posiłek w ciągu dnia, ponieważ 40% dzieci z tej szkoły żyje w skrajnym ubóstwie. Ponadto niezwykle ważny jest aspekt społeczny: uczniowie, pochodzący z 20 różnych narodów, w trakcie wspólnej pracy w ogrodzie uczą się wzajemnego szacunku, kompromisu przy podejmowaniu decyzji i spędzania czasu we wspólnocie. Zajęcia w ogrodzie połączone są z takimi przedmiotami jak geografia, historia, fizyka czy sztuka i biorą w nich udział wszyscy uczniowie szkoły (950 osób). Dzieci spędzają 3 lub 6 godzin tygodniowo w ogrodzie lub kuchni (w zależności od roku nauki). Idea przejmowana jest przez inne szkoły w Berkeley, zaś dzięki Dorset Cereals ma szansę rozpowszechnić się również w Wielkiej Brytanii.

Fragment wykładu „Ogród dla dzieci i z dziećmi” wygłoszonego w ramach konferencji „Ogród za oknem”. SGGW, Warszawa 2008

zdrowy przedszkolak

 


Anna Komorowska

Mama, partnerka, architektka krajobrazu, pedagożka i publicystka. Autorka książki „Ścieżka bosych stóp. Trzy drogi do naturalnych placów zabaw". Wspólnie z Michałem Rokitą prowadzi pracownię k., gdzie projektuje place zabaw, ogrody szkolne i przedszkolne, wystawy i instalacje tymczasowe dla dzieci. Od 2009 r. na stałe współpracuje z „Zielenią Miejską”, gdzie pisze o... placach zabaw. Właśnie pracuje nad 102. projektem. Przed emeryturą planuje zrobić 700.
Odwiedź stronę autorki/autora: http://www.pracowniak.pl/


Czytaj na dziecisawazne.pl

natuli.pl
Uważność – najlepsze książki dla dzieci i dorosłych

odżywianie naturalne
Wegańska Wielkanoc smakuje dokładnie tak, jak tradycyjna! 6 świątecznych przepisów

niemowlę
7 ważnych informacji o masażu wcześniaka

zdrowie
Hałas szkodzi zdrowiu! Jak zadbać o mózg dziecka w pełnym hałasu świecie

rodzina
Zacznijmy traktować ojców poważnie!

rodzina
8 kreatywnych pomysłów do dziecięcego pokoju

olini
Zakwas z buraków – naturalny sposób na niedobory żelaza

wychowanie
10 prostych zabaw rozwijających koncentrację uwagi

wychowanie
Swobodna zabawa (bez nadzoru dorosłych!) sprawia, że dzieci są szczęśliwsze, bardziej pewne siebie i lepiej się uczą!

wywiady
Każdy rodzic może być dobrym przywódcą! Rozmowa z Zofią Schacht-Petersen, cz.2

wychowanie
Jak przestać zachęcać dziecko do jedzenia, żeby mogło zacząć jeść