Kategorie
Ekowiadomości

Jadalny plac zabaw

Projekt Jadalny Placów Zabaw ma na celu zachęcenie szkół do zakładania ogrodów, w których uczniowie mogliby uprawiać jadalne rośliny

W 2007 r. Dorset Cereals, firma produkującą płatki śniadaniowe i promującą zdrowy tryb życia rozpoczęła pierwszą edycję projektu „Edible Playground”- Jadalny Placów Zabaw. Projekt ma na celu zachęcenie szkół do zakładania ogrodów, w których uczniowie mogliby uprawiać jadalne rośliny – warzywa, owoce, zioła. Taki ogródek to nie tylko okazja do nauki – np. o zjawiskach zachodzących w przyrodzie czy o produkcji żywności, ale też sposób uwrażliwiania dzieci na kwestie ekologiczne i zdrowotne poprzez świetną zabawę na świeżym powietrzu.

Strona internetowa projektu „Edible Playground” oferuje zarówno wsparcie merytoryczne – pakiety materiałów edukacyjnych dla nauczycieli, porady ogrodnicze i kulinarne, jak i techniczne – sprzedaż roślin, nasion i sprzętu ogrodniczego. Na życzenie rozsyłany jest również newsletter. Udział w Chelsea Flower Show miał być dla firmy okazją do promocji idei, zachęcenia nauczycieli, uczniów i rodziców do stworzenia własnego ogródka. Prezentowany ogród zajmuje bardzo małą powierzchnię, co dowodzi, że do stworzenia własnego „jadalnego placu zabaw” nie potrzeba wiele miejsca i dużych nakładów finansowych.

Ogrody warzywne, owocowe czy ziołowe, zakładane przy szkołach, pełnią nie tylko funkcje edukacyjne, rekreacyjne czy estetyczne – w 1994 r. jedna ze szkół (Berkeley, USA), założyła ogród tego typu, wraz z klasą – kuchnią, w której uczniowie przygotowują wspólnie posiłki z zebranych warzyw i owoców. Dla wielu uczniów jest to jedyna szansa na pożywny posiłek w ciągu dnia, ponieważ 40% dzieci z tej szkoły żyje w skrajnym ubóstwie. Ponadto niezwykle ważny jest aspekt społeczny: uczniowie, pochodzący z 20 różnych narodów, w trakcie wspólnej pracy w ogrodzie uczą się wzajemnego szacunku, kompromisu przy podejmowaniu decyzji i spędzania czasu we wspólnocie. Zajęcia w ogrodzie połączone są z takimi przedmiotami jak geografia, historia, fizyka czy sztuka i biorą w nich udział wszyscy uczniowie szkoły (950 osób). Dzieci spędzają 3 lub 6 godzin tygodniowo w ogrodzie lub kuchni (w zależności od roku nauki). Idea przejmowana jest przez inne szkoły w Berkeley, zaś dzięki Dorset Cereals ma szansę rozpowszechnić się również w Wielkiej Brytanii.

Fragment wykładu „Ogród dla dzieci i z dziećmi” wygłoszonego w ramach konferencji „Ogród za oknem”. SGGW, Warszawa 2008

zdrowy przedszkolak

Avatar photo

Autor/ka: Anna Komorowska

Mama, partnerka, architektka krajobrazu, pedagożka i publicystka. Autorka książki „Ścieżka bosych stóp. Trzy drogi do naturalnych placów zabaw". Wspólnie z Michałem Rokitą prowadzi pracownię k., gdzie projektuje place zabaw, ogrody szkolne i przedszkolne, wystawy i instalacje tymczasowe dla dzieci. Od 2009 r. na stałe współpracuje z „Zielenią Miejską”, gdzie pisze o... placach zabaw. Właśnie pracuje nad 102. projektem. Przed emeryturą planuje zrobić 700.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.