Kategorie
Dieta naturalna

Jak wspomagać rozwój układu trawiennego dziecka?

U niemowląt, podobnie jak u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym ważne jest, by wzmocnić przede wszystkim żołądek i śledzionę, a ogólniej mówiąc cały układ trawienny organizmu

U niemowląt, podobnie jak u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym ważne jest, by wzmocnić przede wszystkim żołądek i śledzionę, a ogólniej mówiąc cały układ trawienny organizmu. Śledziona i żołądek odgrywają szczególnie ważną rolę w zachowaniu zdrowia, rekonwalescencji po chorobie, podczas całego rozwoju dziecka.

Śledziona pozyskuje energię i substancje odżywcze z pokarmu i przekształca je w substancje odżywcze ciała. Dzięki temu może powstać krew, tkanki, mięśnie i wszystkie pozostałe części organizmu. Dla fizycznego i psychicznego rozwoju dziecka jest sprawą najwyższej wagi, by pozyskać wystarczającą ilość energii z pożywienia. Z drugiej strony proces trawienia powinien zużywać jak najmniej energii, ponieważ układ trawienny dziecka dopiero się rozwija i nie zdążył jeszcze w pełni wykształcić funkcji trawiennych. Dlatego tak ważne jest zharmonizowane odżywianie zarówno u dzieci jak i u dorosłych.

Jak zrozumieć małe dziecko

Poradnik pomagający w codziennej opiece nad Twoim dzieckiem

Zobacz w księgarni Natuli.pl

Z pożywienia czerpiemy witalność, moc intelektu, umysłu i radość życia. Oznacza to, że możemy podnieść poziom składników odżywczych przy pomocy neutralnych i ciepłych termicznie warzyw, zbóż, roślin strączkowych, orzechów i ewentualnie zup mięsnych oraz wspomóc wytwarzanie płynów ciała podając gotowane chłodne termicznie warzywa, owoce i niewielkie ilości surówek.

Nawet drobne błędy w odżywianiu mogą prowadzić do poważnych dolegliwości. Termicznie zimne pokarmy bardzo osłabiają pracę śledziony i żołądka, obniżając tym samym znacznie odporność i zwiększając podatność na infekcje.

Jeśli dziecko zjadło za dużo produktów zimnych i wychładzających termicznie (zwłaszcza banany i inne cytrusy, a także nabiał, słodycze i biała mąka), łatwo może dojść do przeziębienia, kataru, zapalenia ucha czy biegunki

Produkty mleczne:

takie jak mleko, jogurt, ser itd., zwłaszcza gdy towarzyszą im wychładzające owoce, takie jak banany i cytrusy, są główną przyczyną powstawania tzw. wilgoci, która jest odpowiedzialna za wszelkiego rodzaju stany zapalne zatok, gardła, ucha, oskrzeli i płuc, podatność na infekcje, astmę i nadwagę. Jogurt czy twarożek z bananem to najgorsze śniadanie jakie można podać dziecku! Produkty mleczne również upośledzają proces przyswajania żelaza w jelitach. Natomiast dobrze ugotowane zboża, orzechy i ziarna są źródłem dobrze przyswajalnego żelaza

Cukier i słodycze:

Uwaga! Reklama do czytania

Uwaga! Złość

Są sposoby radzenia sobie ze złością (swoją i bliskich), które nie ranią i nie krzywdzą. Książka pomaga zrozumieć i stosować te metody. 

CHCESZ? KLIKNIJ!

rola smaku słodkiego jest bardzo ważna – wzmacnia żołądek i śledzionę. Smak słodki ma działanie budujące dla organizmu. Ponieważ dzieci cały czas rosną, potrzebują szczególnie dużo energii, ochota na coś słodkiego jest więc u nich zupełnie naturalna. Ciało domaga się w ten sposób tego, co jest mu potrzebne. Kiedy jednak zamiast karmić dzieci słodkimi warzywami, zbożami i owocami, dajemy im cukier, duże ilości miodu i słodyczy, nie zaspakajamy ich prawdziwych potrzeb. Cukier i słodycze, lody, wszystkie napoje schłodzone, soki owocowe i owoce południowe mają wychładzające działanie i niszczą śledzionę i żołądek, a także są przyczyną wyżej wymienionego gromadzenia się wilgoci. Jest to na rękę producentom słodyczy, ponieważ im słabsza śledziona, tym większa ochota na słodycze. Dodatkowo cukier podrażnia układ nerwowy i powoduje zużycie ważnych dla organizmu witamin i soli mineralnych. Przyspiesza spadek poziomu energii, mimo, że pierwszym wrażeniem po zjedzeniu czegoś słodkiego jest pobudzenie i poprawa nastroju. Ponadto dzieci często uzależniają się od słodyczy

Napoje:

najlepszym napojem dla dziecka jest ciepła przegotowana woda, niesłodzony kompot lub słaba herbatka ziołowa (również) niesłodzona np. rumianek, znamiona kukurydzy, koper włoski, lipa (uwaga! mięta jest wychładzająca, nadaje się jako napój na gorące dni). Wszystko, co dostaje się do żołądka, aby mogło być dobrze strawione, musi zostać podgrzane. Jest to olbrzymi wydatek energii ze strony organizmu, dlatego lepiej pić napoje lekko ciepłe.

Świeże soki owocowe bardzo wychładzają organizm, szczególnie śledzionę i żołądek – tak ważne dla zdrowia. Osłabiają odporność i wcale nie dostarczają, wbrew ogólnej opinii, witamin organizmowi. Surowe warzywa i owoce są ciężko strawne, a zawarte w nich witaminy bardzo ciężko przyswajalne. Wprawdzie podczas obróbki termicznej część witamin tracimy, ale nie wszystkie. Dodatkowo, gotowe soki są najczęściej bardzo mocno słodzone

Produkty z białej mąki- pieczywo, makaron, pizza:

nie zawierają żadnych substancji mineralnych i witamin, są pozbawione błonnika

Sól i konserwanty:

Większość serów, kiełbasa, szynka, gotowe sosy, kostki rosołowe, vegeta, ketchup, chipsy obniżają poziom energii oraz wysuszają soki i krew dziecka. Psują delikatny zmysł smaku dzieci, w skutek czego, dziecko nie chce jeść zbóż i warzyw, natomiast woli produkty przetworzone technologicznie, ze sztucznie wzbogaconym smakiem

Ogólne zasady odżywania dzieci:

Uwaga! Reklama do czytania

Smok

Czy zawsze trzeba się dzielić? NIE!

Błoto

Czy dziewczynkom nie wolno tego co chłopcom? NIE!

Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli

  • prostota pozostaje kluczem do właściwego odżywiania dzieci
  • posiłki powinny być spożywane regularnie o tych samych porach
  • dań dla dzieci nie należy mocno przyprawiać
  • na krótko przed jedzeniem i podczas posiłku nie powinno się pić, ponieważ utrudnia to trawienie i osłabia apetyt
  • dzieci nie powinny być zbyt zmęczone w porze posiłku
  • należy unikać jedzenia surowych owoców wieczorem, kiedy trawienie jest osłabione, ponieważ może to prowadzić do fermentacji w jelitach
  • długie przebywanie w pozycji siedzącej: w szkole, przed telewizorem lub komputerem, spowalnia i osłabia przepływ energii w ciele, sprzyjając osłabieniu śledziony i nerek

Foto: seethruu55

Autor/ka: Anna Krasucka

Doradca żywieniowy, dietetyk TCM. Zwolenniczka holistycznego podejścia do człowieka i jego edukacji w zakresie rozumienia własnego organizmu. Jest propagatorką profilaktycznego podejścia do zdrowia i naturalnej diety.
Interesują ją zagadnienia długowieczności, metody zachowania zdrowia i urody zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej metodami naturalnymi.
Stworzyła Akademię Odżywiania dla Zdrowia ‘Pięć Smaków’ (www.piecsmakow.com.pl), w ramach której od lat prowadzi praktyczne warsztaty zdrowego i smacznego gotowania, wyjazdy pro zdrowotne, w tym rodzinne oraz wykłady na temat zdrowego żywienia. W swojej kuchni czerpie inspiracje z natury, z polskiej tradycji kulinarnej, z zasad dietetyki tradycyjnej medycyny chińskiej (kuchnia pięciu przemian) oraz swoich licznych podróży (m.in. do Laosu, Kambodży, Indonezji, Tajlandii, Syrii, Jordanii, Izraela, Tanzanii). Prowadzi wykłady dla firm, w szkołach i przedszkolach na temat zdrowego odżywiania. W Warszawie prowadzi konsultacje indywidualne.
Jest absolwentką "Dietetyki Leczniczej" u Iny Diolosa, sygnowanej przez niemiecko - francuski Avicenna Instytut. Swoją edukację dietetyczną ciągle kontynuuje (wiedza jest potężna i ogromnie interesująca) m.in. w zakresie medycyny żywienia (badania naukowe wskazujące na skuteczność leczenia dietą).
Ukończyła studia magisterskie „Komunikacja interpersonalna” w Niemczech oraz we Francji. Jest tłumaczem przysięgłym języka niemieckiego.
Jako ekspert w zakresie odżywiania dla zdrowia jest autorką popularnych artykułów w czasopismach o tematyce zdrowotnej, bywa także gościem w radiu i TV.
Współtwórczyni projektu Kobieta Piękna z Natury – www.pieknaznatury.pl

3 odpowiedzi na “Jak wspomagać rozwój układu trawiennego dziecka?”

Szokuje mnie hipoteza, ze podajac 2,5rocznemu synkowi na sniadanie banana, jogurt i rozcienczony sok owocowy szkodze mu… Na obiad makaron z sosem warzywno-pomidorowym i woda (temp. pokojowa), na deser kawalek ciemnj czekolady, na podwieczorek owoce, a na kolacje kanapka z serem i woda. Czyli wszystko zle?!
Prosze o przykladowy zdrowy jadlospis…

Nie ma naukowego potwierdzenia dla hipotezy, że mleczne produkty zaśluzowiają organizm. Wręcz jest tak, że jak zdrowa osoba będzie rezygnować z pewnych grup produktów, zaczną się nietolerancje i alergie.

Najpierw czytamy, że banany i cytrusy wychładzają i jogurt z bananem to najgorsze śniadanie, a potem, że zamiast cukru należy dodawać słodkie owoce. Zapotrzebowanie dziecka po roczku na wapń jest ogromne, ale nabiał jest zły i należy go unikać? Upośledza również wchłanianie żelaza, a nie wiecie, że należy dodać produkty z wit. C do posiłku, żeby żelazo się dobrze wchłaniało? Wszystkie organizacje prozdrowotne apelują, żeby jeść dużo warzyw i owoców, również surowych, niepoddanych żadnej obróbce, a Wy nawet świeże soki demonizujecie. Dawno nie czytałam gorszego artykułu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.