Kategorie
ekowiadomości

Komfort snu ważniejszy niż długość spania

Najnowsze badania pokazują, że optymalna dawka snu jest dużo niższa niż powszechnie uważamy

Panuje przekonanie, że dzieci powinny spać jak najdłużej. Dzięki temu będą lepiej się rozwijały, będą zdrowsze. Tymczasem najnowsze badania pokazują, że optymalna dawka snu jest dużo niższa niż powszechnie uważamy. Eksperci Brigham Young University w Utah podkreślają, że liczy się regularność i komfort snu, natomiast czas jego trwania schodzi na drugi plan.

Eric Eide – autor badań, zauważa, że nastolatek potrzebuje zaledwie 7 godzin snu. Dotychczas uważano, że przeciętnie szesnastolatek powinien spać 9 godzin. Dzieci w wieku wczesnoszkolnym powinny przesypiać do 9,5 godziny w ciągu doby, a dwunastoletnie dzieci – około 8,5 godziny.

Naukowcy przebadali ponad 1,700 uczniów szkół podstawowych i szkół średnich w USA, oceniając, ile godzin poświęcają na sen i jaką pozycję zajmują w standardowych testach. Wniosek: optymalna ilość snu maleje wraz z wiekiem.

Odpowiednia ilość snu na dobę ma ogromne znaczenie. Według naukowców z Uniwersytetu w Chicago, którzy zbadali jakość snu studentów sypiających mniej niż pięć godzin w ciągu nocy przez okres dłuższy niż tydzień (np. podczas sesji), mają oni znacznie niższy poziom testosteronu niż ci, którzy poświęcili na sen odpowiednią ilość godzin. Testosteron wpływa zarówno na libido mężczyzn jak i na poziom ich energii. Przez ponad 10 lat prowadzono także badania kobiet pod kątem ilości snu na dobę i aktywności. Stwierdzono znacznie mniej przypadków raka, w tym raka piersi, wśród tych kobiet, które były najbardziej aktywne fizycznie i otrzymywały optymalną dawkę snu w ciągu doby.

Wyniki pokazują, że jakość snu zależy od wielu czynników, nawet tak zaskakujących jak… wykształcenie rodziców. Decydujący jest jednak nasz tryb życia, poprzez który możemy wpłynąć na to, by nasz sen był jakościowy i zdrowy.

Źródło: www.dailymail.co.uk

Foto

Autor/ka: NATULI dzieci są ważne

Redakcja NATULI Dzieci są ważne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *