Dzieci pływają od zawsze
Już w 1939 r. dr Myrtle McGraw opublikowała swoje pionierskie badanie w artykule „Swimming Behaviour in the Human Infant” w Journal of Pediatrics, polegające na sfilmowaniu i przestudiowaniu 42 pływających niemowląt. Jednymi z pionierskich nauczycieli w tej dziedzinie były Virginia Hunt Newman z USA i Claire Timmermans z Australii. Te inspirujące postaci nauczyły pływać swoje własne dzieci i setki innych w latach 60 i 70- tych. W Wielkiej Brytanii dr Francoise Freedman jest znany ze swojej pracy z pływającymi niemowlętami, zainspirowanej doświadczeniami zdobytymi podczas pobytu z tubylczą rodziną w Górnej Amazonce. Profesor Liselott Diem, która przeprowadziła badania w latach 1974 – 1976 w Niemieckim Kolegium Sportowym w Kolonii, podsumowała je słowami: „Dzieci uczestniczące w zajęciach z pływania są bardziej otwarte na otoczenie oraz szybciej nawiązują kontakty w grupie. Łagodniej reagują na niepowodzenia i nie są tak nieśmiałe”.
seria rodzicielska
Jak zrozumieć małe dziecko
34 PLN
#StopTrenowaniu – przeczytaj książkę, która wprowadzi i rozwinie Twoje świadome rodzicielstwo. Rodzicielstwo bez “instrukcji obsługi” i szkodliwych rad.
Korzyści płynące z pływania niemowląt:
- Głębokie oddychanie, wymuszone przez ciśnienie wody oddziałujące na klatkę piersiową, przyczynia się do profilaktyki chorób górnych dróg oddechowych,
- Ciśnienie hydrostatyczne wody, oddziałując na liczne naczynia krwionośne aktywizuje krążenie krwi, rozwijając i wzmacniając układ sercowo – naczyniowy,
- Środowisko wodne umożliwia wczesne wykrywanie nieprawidłowości w rozwoju układu kostno – mięśniowego u najmłodszych i skuteczne jego korygowanie.
- Stymulacja włókien mięśniowych przez kontakt z wodą relaksuje i reguluje napięcie mięśni.
- Ćwiczenia w wodzie doskonalą zmysł równowagi i pobudzają układ nerwowy.
- Wykorzystanie zabawek edukacyjnych wspomaga koordynację wzrokowo-ruchową, koncentrację i umiejętności chwytne dzieci.
- Zajęcia sprzyjają budowaniu nawyku potrzeby aktywności fizycznej w późniejszym życiu.
Doznania płynące z wykonywanych przez dziecko ruchów w wodzie umożliwiają mu coraz lepsze poznawanie własnego ciała, własnych granic i możliwości. Środowisko wodne daje maluchom większą swobodę ruchów, przez co poznawanie otoczenia staje się łatwiejsze i bardziej samodzielne. W czasie zajęć dzieci oswajają się z wodą, uczą się prawidłowej pracy kończyn i ułożenia całego ciała na wodzie, co stanowi podstawę do osiągnięcia dobrej techniki pływackiej w kolejnym etapie nauki.
Czas na basen!
Przygodę z basenem można rozpocząć w każdym wieku. Ważne jest, aby zapewnić dziecku właściwe warunki, m.in. odpowiednio wysoką temperaturę wody (31-33 stopnie Celsjusza) i ćwiczenia dostosowane do jego wieku i możliwości ruchowych. Najlepiej wybrać się na zajęcia między 3 a 5 miesiącem życia, kiedy dziecko ma już odpowiednią wagę (ok. 7 kg), posiada aktywny system immunologiczny, sztywno trzyma główkę oraz ma jeszcze żywy odruch niezachłystywania się, wywodzący się z życia płodowego (z czasem odruch ten zanika).
Odruchy niemowląt wykorzystywane są w nauce pływania:
(na podstawie obserwacji i badań przeprowadzonych przez dr F. Freedman):
- wstrzymywanie oddechu przy zanurzeniu pod wodę;
- poruszane się w wodzie przypominające ruchy jaszczurki;
- odruch kopania nogami, tzw. „frog kick”;
- utrzymywanie się na powierzchni wody na plecach;
- otwarte oczy pod wodą.
Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze basenu i szkoły?
- Czy obiekt basenowy posiada nieckę rekreacyjną z podgrzewaną wodą (ok. 31-33 stopni Celcjusza), uzdatnianą hipoalergicznymi środkami. Woda ozonowana zawsze posiada domieszkę chloru, gdyż tylko on zapewnia pełną ochronę przed drobnoustrojami.
- Czy szatnie wyposażone są w przewijaki, kojce lub krzesełka zapewniające bezpieczeństwo i wygodę. Jeżeli nie, to powinniśmy zapytać, czy można wnieść do szatni swój fotelik, w którym będziemy mogli położyć niemowlę na czas przebierania się.
- Czy osoby oferujące zajęcia posiadają odpowiednie uprawnienia i doświadczenie w prowadzeniu zajęć z niemowlętami i małymi dziećmi.