| Korzyści płynące z pływania niemowląt

Korzyści płynące z pływania niemowląt

Pływanie jest wspaniałą zabawą, a zarazem jednym z najzdrowszych rodzajów aktywności fizycznej dla małych dzieci. Zjawisko pływania niemowląt oraz korzyści z niego wynikające dokumentowane są w medycynie od wielu lat.

Dzieci pływają od zawsze

Już w 1939 r. dr Myrtle McGraw opublikowała swoje pionierskie badanie w artykule „Swimming Behaviour in the Human Infant” w Journal of Pediatrics, polegające na sfilmowaniu i przestudiowaniu 42 pływających niemowląt. Jednymi z pionierskich nauczycieli w tej dziedzinie były Virginia Hunt Newman z USA i Claire Timmermans z Australii. Te inspirujące postaci nauczyły pływać swoje własne dzieci i setki innych w latach 60 i 70- tych. W Wielkiej Brytanii dr Francoise Freedman jest znany ze swojej pracy z pływającymi niemowlętami, zainspirowanej doświadczeniami zdobytymi podczas pobytu z tubylczą rodziną w Górnej Amazonce. Profesor Liselott  Diem, która przeprowadziła badania w latach 1974 – 1976 w Niemieckim Kolegium Sportowym w Kolonii, podsumowała je słowami: „Dzieci uczestniczące w zajęciach z pływania są bardziej otwarte na otoczenie oraz szybciej nawiązują kontakty w grupie. Łagodniej reagują na niepowodzenia i nie są tak nieśmiałe”.

Korzyści płynące z pływania niemowląt:

  • Głębokie oddychanie, wymuszone przez  ciśnienie wody oddziałujące na klatkę piersiową, przyczynia się do profilaktyki chorób górnych dróg oddechowych,
  • Ciśnienie hydrostatyczne wody, oddziałując na liczne naczynia krwionośne aktywizuje krążenie krwi, rozwijając i wzmacniając układ sercowo – naczyniowy,
  • Środowisko wodne umożliwia wczesne wykrywanie nieprawidłowości w rozwoju układu kostno – mięśniowego u najmłodszych i skuteczne jego korygowanie.
  • Stymulacja włókien mięśniowych przez kontakt z wodą relaksuje i reguluje napięcie mięśni.
  • Ćwiczenia w wodzie doskonalą zmysł równowagi i pobudzają układ nerwowy.
  • Wykorzystanie zabawek edukacyjnych wspomaga koordynację wzrokowo-ruchową, koncentrację i umiejętności chwytne dzieci.
  • Zajęcia sprzyjają budowaniu nawyku potrzeby aktywności fizycznej w późniejszym życiu.

Doznania płynące z wykonywanych przez dziecko ruchów w wodzie umożliwiają mu coraz lepsze poznawanie własnego ciała, własnych granic i możliwości. Środowisko wodne daje maluchom większą swobodę ruchów, przez co poznawanie otoczenia staje się łatwiejsze i bardziej samodzielne. W czasie zajęć dzieci oswajają się z wodą, uczą się prawidłowej pracy kończyn i ułożenia całego ciała na wodzie, co stanowi podstawę do osiągnięcia dobrej techniki pływackiej w kolejnym etapie nauki.

Czas na basen!

Przygodę z basenem można rozpocząć w każdym wieku. Ważne jest, aby zapewnić dziecku właściwe warunki, m.in. odpowiednio wysoką temperaturę wody (31-33 stopnie Celsjusza) i ćwiczenia dostosowane do jego wieku i możliwości ruchowych. Najlepiej wybrać się na zajęcia między 3 a 5 miesiącem życia, kiedy dziecko ma już odpowiednią wagę (ok. 7 kg), posiada aktywny system immunologiczny, sztywno trzyma główkę oraz ma jeszcze żywy odruch niezachłystywania się, wywodzący się z życia płodowego (z czasem odruch ten zanika).

Odruchy niemowląt wykorzystywane są w nauce pływania:

(na podstawie obserwacji i badań przeprowadzonych przez dr F. Freedman):

  • wstrzymywanie oddechu przy zanurzeniu pod wodę;
  • poruszane się w wodzie przypominające ruchy jaszczurki;
  • odruch kopania nogami, tzw. „frog kick”;
  • utrzymywanie się na powierzchni wody na plecach;
  • otwarte oczy pod wodą.

Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze basenu i szkoły?

  • Czy obiekt basenowy posiada nieckę rekreacyjną z podgrzewaną wodą (ok. 31-33 stopni Celcjusza), uzdatnianą hipoalergicznymi środkami. Woda ozonowana zawsze posiada domieszkę chloru, gdyż tylko on zapewnia pełną ochronę przed drobnoustrojami.
  • Czy szatnie wyposażone są w przewijaki, kojce lub krzesełka zapewniające bezpieczeństwo i wygodę. Jeżeli nie, to powinniśmy zapytać, czy można wnieść do szatni swój fotelik, w którym będziemy mogli położyć niemowlę na czas przebierania się.
  • Czy osoby oferujące zajęcia posiadają odpowiednie uprawnienia i doświadczenie w prowadzeniu zajęć z niemowlętami i małymi dziećmi.

 


Natalia Wielgus

Instruktor pływania i metody Pilates, założycielka Szkoły Pływania FLOW, członek Polskiego Stowarzyszenia Pływania Niemowląt. Zajęcia oswajania z wodą i nauki pływania dla najmłodszych prowadzi od 8 lat czerpiąc z tego dużo radości i satysfakcji. Każdą lekcję stara się urozmaicać nowymi ćwiczeniami i przyborami, dlatego wciąż szuka nowych inspiracji i zdobywa wiedzę na szkoleniach. Wspieranie rozwoju psychoruchowego Małych Pływaków, wprowadzanie ich w wodny świat w sposób przyjazny i ciekawy jest dla niej połączeniem działania przyjemnego z pożytecznym. Wierzy, że to czego uczy małe dzieci na zajęciach jest podarunkiem dla nich na całe życie.
Odwiedź stronę autorki/autora: http://www.niemowleplywanie.pl/


Czytaj na dziecisawazne.pl

wywiady
Instrukcja obsługi dziecka nie istnieje. Rozmowa z Joanną Dronką-Skrzypczak

karmienie piersią
Piersi – także (przede wszystkim) do karmienia dzieci!

wychowanie
Pozytywna dyscyplina – czy to w ogóle możliwe?

karmienie piersią
D-MER – kiedy karmienie piersią powoduje psychiczny ból

rodzina
Jak przekonać dziadków do Rodzicielstwa Bliskości i Porozumienia bez Przemocy

edukacja alternatywna
Nauka języka obcego zwiększa rozmiar mózgu

niemowlę
Noszenie w chuście wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne rodzica

wychowanie
High Need Babies – wyjątkowe dzieci o wyjątkowych potrzebach

rodzina
15 pomysłów na zabawy sensoryczne

wychowanie
Niedaleko pada jabłko od jabłoni – jak to się dzieje, że dziedziczymy wzorce zachowań naszych rodziców?