Mleczne mindfulness, czyli jak karmienie piersią pomaga mamie w samoregulacji i wyciszeniu umysłu
| Mleczne mindfulness, czyli jak karmienie piersią pomaga mamie w samoregulacji i wyciszeniu umysłu

Mleczne mindfulness, czyli jak karmienie piersią pomaga mamie w samoregulacji i wyciszeniu umysłu

Karmienie piersią, przez swoją powtarzalność i nakład czasu (zwłaszcza w pierwszych miesiącach po urodzeniu), otwiera przed mamą nowe perspektywy - możliwość samoregulacji emocjonalnej i wyciszenia umysłu. Dokładnie tak! Bo karmienie piersią to idealny czas na praktykowanie uważności, a korzyści płynących z takiego treningu jest mnóstwo: i dla mamy, i dla dziecka.

Mleczne mindfulness

Mindfulness jest pojęciem wielowymiarowym i wieloaspektowym, rozumianym różnie w zależności od tego, w jakim kontekście zostało użyte. Ogólnie przyjmuje się, że jest to wysokiej jakości uwaga, świadomie skierowana i skupiona na doświadczeniu w konkretnej chwili. To swego rodzaju osobista kompetencja, dzięki której wszystko, co dzieje się wokół nas, nabiera nowej jakości: staje się wartościowe samo przez się i uwalnia spod jarzma nawykowych reakcji i oceniania.

Uważna obecność “tu i teraz” w przypadku karmienia piersią, to świadoma decyzja mamy – wybiera ona pełne zaangażowanie się w tę czynność, bez takich “rozpraszaczy uwagi” jak telefon, serial, gazeta, książka, internet.

Momenty karmienia piersią mogą być okazja do tego, by:

  • zamknąć oczy i wsłuchać się w swoje własne emocje,
  • spoglądać na jedzące dziecko, cieszyć się tym widokiem i uczuciami, jakie wyzwala,
  • skupić się na dźwiękach wydawanych przez maleństwo lub na ciszy wokół.

Ważne, że moment karmienia staje się w ten sposób swego rodzaju pauzą, przerwą w gonitwie dnia codziennego i chwilą pełną czułej uwagi, która jest podstawą budowania trwałych więzi.

Nie każde karmienie w ciągu dnia czy nocy musi być ćwiczeniem mindfulness. Wszystko zależy od osobistych upodobań, chęci, a w głównej mierze od tego, czy karmienie przebiega spokojnie. Jeśli jesteśmy na etapie problemów z przystawianiem, nasze dziecko pręży się przy piersi, nie chwyta prawidłowo brodawki lub pojawiają się inne ważne kwestie niecierpiące zwłoki, to w pierwszej kolejności rozwiązujemy problem. Dopiero wtedy, gdy karmienie przebiega efektywnie i bez zakłóceń, możemy na spokojnie pomyśleć o praktykowaniu uważności. Nie chodzi o to, by podczas karmienia całkowicie zrezygnować z czynności, które sprawiają nam przyjemność czy dają wytchnienie – jak chociażby wspomniane wyżej czytanie książki czy surfowanie po Internecie. Warto próbować wpleść praktyki mindfulness do codziennych rytuałów karmienia, ale z zachowaniem zasad zdrowego rozsądku. Tylko tyle i aż tyle.

Reklama, dzięki której rozwijamy redakcję
“Karmienie piersią”

Praktyczny i mądry przewodnik po całym okresie karmienia piersią, od ciąży do odstawienia od piersi.

Zobacz więcej

Bliskość jest uważna

Świadome skoncentrowanie się na karmieniu piersią, daje szansę na głębsze doświadczanie macierzyństwa. Poszerza pole działania na płaszczyźnie, którą niektórzy nazywają „budowaniem uważnej więzi”. W tym kontekście podróż po mlecznej drodze jest dla matki potężnym narzędziem transformacyjnym, ponieważ wspiera wykształcenie osobistej kompetencji, polegającej na świadomym zarządzaniu swoim potencjałem emocjonalnym i umysłowym w kontakcie z dzieckiem. Umożliwia tym samym intensywniejsze doświadczanie interakcji zachodzącej między mamą a potomstwem, a także w każdej innej relacji społecznej.

Bliskość jest uważna. Fundamentem bliskości jest umiejętność bycia w pełni zanurzonym we wspólnym doświadczaniu. Zdolność ta nie jest czymś oczywistym. Wymaga regularnej praktyki i systematycznego treningu – karmienie piersią jest nieocenioną okazją do pracy w tym obszarze. Efekty systematycznego praktykowania uważności, to przede wszystkim samoobserwacja, samopoznanie i samoregulacja. Wspaniałe trio, na bazie którego można budować świadome rodzicielstwo bliskości.

Karmienie piersią to nie tylko sposób na zaspokojenie głodu dziecka. To wyjątkowe doświadczenie, które może na zawsze zmienić podejście do świata i innych. Daje matce szansę na rozwijanie samoświadomości i otwiera drogę do spełnionego życia pełnego trwałych, czułych i bliskich więzi.


Aneta Zychma

- z wykształcenia polonistka, z zawodu dziennikarka i copywriterka, z zamiłowania promotorka mindfulness i uważnego rodzicielstwa. Autorka bajek terapeutycznych pisanych na zamówienie dla konkretnego dziecka. Prywatnie spełniona żona i mama. Na co dzień spotkać ją można w Krainie Mam.
Odwiedź stronę autorki/autora:


Przeczytaj więcej:

natuli.pl
8 książek o Porozumieniu bez Przemocy (NVC)

edukacja alternatywna
Jak szkoła wpływa na życie rodziny, czyli co jest dla nas ważne?

naturopatia
7 naturalnych sposobów na wzmocnienie odporności dziecka

edukacja alternatywna
Bycie uczniem to tylko jedna z ról w życiu

rodzina
Dziecięcy pokój w stylu Montessori

wychowanie
Hejt, bullying i cyberprzemoc – ten problem dotyczy nas wszystkich!

ciąża i poród
Poronienie to strata, która zasługuje na żałobę

olini
Oleje z pestek dyni i czarnuszki chronią przed pasożytami

wychowanie
5 filarów samodzielności

André Stern
Stern na piątek, cz.1 – Czy dziecko, które nie chodzi do szkoły może zostać lekarzem?

edukacja alternatywna
W pułapce szkolnych ocen