Mleczne mindfulness, czyli jak karmienie piersią pomaga mamie w samoregulacji i wyciszeniu umysłu
| Mleczne mindfulness, czyli jak karmienie piersią pomaga mamie w samoregulacji i wyciszeniu umysłu

Mleczne mindfulness, czyli jak karmienie piersią pomaga mamie w samoregulacji i wyciszeniu umysłu

Karmienie piersią, przez swoją powtarzalność i nakład czasu (zwłaszcza w pierwszych miesiącach po urodzeniu), otwiera przed mamą nowe perspektywy - możliwość samoregulacji emocjonalnej i wyciszenia umysłu. Dokładnie tak! Bo karmienie piersią to idealny czas na praktykowanie uważności, a korzyści płynących z takiego treningu jest mnóstwo: i dla mamy, i dla dziecka.

Mleczne mindfulness

Mindfulness jest pojęciem wielowymiarowym i wieloaspektowym, rozumianym różnie w zależności od tego, w jakim kontekście zostało użyte. Ogólnie przyjmuje się, że jest to wysokiej jakości uwaga, świadomie skierowana i skupiona na doświadczeniu w konkretnej chwili. To swego rodzaju osobista kompetencja, dzięki której wszystko, co dzieje się wokół nas, nabiera nowej jakości: staje się wartościowe samo przez się i uwalnia spod jarzma nawykowych reakcji i oceniania.

Uważna obecność “tu i teraz” w przypadku karmienia piersią, to świadoma decyzja mamy – wybiera ona pełne zaangażowanie się w tę czynność, bez takich “rozpraszaczy uwagi” jak telefon, serial, gazeta, książka, internet.

Momenty karmienia piersią mogą być okazja do tego, by:

  • zamknąć oczy i wsłuchać się w swoje własne emocje,
  • spoglądać na jedzące dziecko, cieszyć się tym widokiem i uczuciami, jakie wyzwala,
  • skupić się na dźwiękach wydawanych przez maleństwo lub na ciszy wokół.

Ważne, że moment karmienia staje się w ten sposób swego rodzaju pauzą, przerwą w gonitwie dnia codziennego i chwilą pełną czułej uwagi, która jest podstawą budowania trwałych więzi.

Nie każde karmienie w ciągu dnia czy nocy musi być ćwiczeniem mindfulness. Wszystko zależy od osobistych upodobań, chęci, a w głównej mierze od tego, czy karmienie przebiega spokojnie. Jeśli jesteśmy na etapie problemów z przystawianiem, nasze dziecko pręży się przy piersi, nie chwyta prawidłowo brodawki lub pojawiają się inne ważne kwestie niecierpiące zwłoki, to w pierwszej kolejności rozwiązujemy problem. Dopiero wtedy, gdy karmienie przebiega efektywnie i bez zakłóceń, możemy na spokojnie pomyśleć o praktykowaniu uważności. Nie chodzi o to, by podczas karmienia całkowicie zrezygnować z czynności, które sprawiają nam przyjemność czy dają wytchnienie – jak chociażby wspomniane wyżej czytanie książki czy surfowanie po Internecie. Warto próbować wpleść praktyki mindfulness do codziennych rytuałów karmienia, ale z zachowaniem zasad zdrowego rozsądku. Tylko tyle i aż tyle.

Reklama, dzięki której rozwijamy redakcję
“Karmienie piersią”

Praktyczny i mądry przewodnik po całym okresie karmienia piersią, od ciąży do odstawienia od piersi.

Zobacz więcej

Bliskość jest uważna

Świadome skoncentrowanie się na karmieniu piersią, daje szansę na głębsze doświadczanie macierzyństwa. Poszerza pole działania na płaszczyźnie, którą niektórzy nazywają „budowaniem uważnej więzi”. W tym kontekście podróż po mlecznej drodze jest dla matki potężnym narzędziem transformacyjnym, ponieważ wspiera wykształcenie osobistej kompetencji, polegającej na świadomym zarządzaniu swoim potencjałem emocjonalnym i umysłowym w kontakcie z dzieckiem. Umożliwia tym samym intensywniejsze doświadczanie interakcji zachodzącej między mamą a potomstwem, a także w każdej innej relacji społecznej.

Bliskość jest uważna. Fundamentem bliskości jest umiejętność bycia w pełni zanurzonym we wspólnym doświadczaniu. Zdolność ta nie jest czymś oczywistym. Wymaga regularnej praktyki i systematycznego treningu – karmienie piersią jest nieocenioną okazją do pracy w tym obszarze. Efekty systematycznego praktykowania uważności, to przede wszystkim samoobserwacja, samopoznanie i samoregulacja. Wspaniałe trio, na bazie którego można budować świadome rodzicielstwo bliskości.

Karmienie piersią to nie tylko sposób na zaspokojenie głodu dziecka. To wyjątkowe doświadczenie, które może na zawsze zmienić podejście do świata i innych. Daje matce szansę na rozwijanie samoświadomości i otwiera drogę do spełnionego życia pełnego trwałych, czułych i bliskich więzi.


Aneta Zychma

- ukończyła filologię polską, studiuje pedagogikę. Autorka recenzji teatralnych oraz bajek terapeutycznych tworzonych na zamówienie dla konkretnej osoby. Propagatorka powolności i rodzicielstwa bliskości. Prowadzi zajęcia rozwojowo-relaksacyjne dla małych dzieci i ich rodziców. Mieszka w Górach Świętokrzyskich z mężem, synkiem i psem.
Odwiedź stronę autorki/autora: https://www.tulistacja.pl


Przeczytaj więcej:

natuli.pl
8 książek o Porozumieniu bez Przemocy (NVC)

olini
Prosta rzecz, która poprawi dietę twojego dziecka

wychowanie
Jak praktykować rodzicielstwo bliskości z dzieckiem w wieku szkolnym?

wychowanie
“Instrukcja obsługi” dziecka nie istnieje! Szukając jej, możesz stracić to, co najcenniejsze

wychowanie
Uprościć rodzicielstwo! „Wiele dzisiejszych problemów z zachowaniem obserwuje się u dzieci, które mają zbyt wiele rzeczy oraz żyją zbyt szybko”

POLECAMY
“Nic tak nie tworzy przyszłości, jak marzenia”. O czym marzą polskie dzieci?

niemowlę
Świąteczny czas może być trudny dla niemowląt

rodzina
“Zjedz uszka, bo babci będzie przykro”, czyli jak radzić sobie z presją przy świątecznym stole?

wychowanie
Mózg dziecka na świątecznych zakupach

wychowanie
17 ważnych pytań o rodzicielstwo

wychowanie
Dawanie prezentów to nie to samo, co kupowanie prezentów