fbpx
DZIEŃ DZIECKA - Zrób niespodziankę!
| Mleczne mindfulness, czyli jak karmienie piersią pomaga mamie w samoregulacji i wyciszeniu umysłu

Mleczne mindfulness, czyli jak karmienie piersią pomaga mamie w samoregulacji i wyciszeniu umysłu

Karmienie piersią, przez swoją powtarzalność i nakład czasu (zwłaszcza w pierwszych miesiącach po urodzeniu), otwiera przed mamą nowe perspektywy - możliwość samoregulacji emocjonalnej i wyciszenia umysłu. Dokładnie tak! Bo karmienie piersią to idealny czas na praktykowanie uważności, a korzyści płynących z takiego treningu jest mnóstwo: i dla mamy, i dla dziecka.

Mleczne mindfulness

Mindfulness jest pojęciem wielowymiarowym i wieloaspektowym, rozumianym różnie w zależności od tego, w jakim kontekście zostało użyte. Ogólnie przyjmuje się, że jest to wysokiej jakości uwaga, świadomie skierowana i skupiona na doświadczeniu w konkretnej chwili. To swego rodzaju osobista kompetencja, dzięki której wszystko, co dzieje się wokół nas, nabiera nowej jakości: staje się wartościowe samo przez się i uwalnia spod jarzma nawykowych reakcji i oceniania.

Uważna obecność “tu i teraz” w przypadku karmienia piersią, to świadoma decyzja mamy – wybiera ona pełne zaangażowanie się w tę czynność, bez takich “rozpraszaczy uwagi” jak telefon, serial, gazeta, książka, internet.

Momenty karmienia piersią mogą być okazja do tego, by:

  • zamknąć oczy i wsłuchać się w swoje własne emocje,
  • spoglądać na jedzące dziecko, cieszyć się tym widokiem i uczuciami, jakie wyzwala,
  • skupić się na dźwiękach wydawanych przez maleństwo lub na ciszy wokół.

Ważne, że moment karmienia staje się w ten sposób swego rodzaju pauzą, przerwą w gonitwie dnia codziennego i chwilą pełną czułej uwagi, która jest podstawą budowania trwałych więzi.

Nie każde karmienie w ciągu dnia czy nocy musi być ćwiczeniem mindfulness. Wszystko zależy od osobistych upodobań, chęci, a w głównej mierze od tego, czy karmienie przebiega spokojnie. Jeśli jesteśmy na etapie problemów z przystawianiem, nasze dziecko pręży się przy piersi, nie chwyta prawidłowo brodawki lub pojawiają się inne ważne kwestie niecierpiące zwłoki, to w pierwszej kolejności rozwiązujemy problem. Dopiero wtedy, gdy karmienie przebiega efektywnie i bez zakłóceń, możemy na spokojnie pomyśleć o praktykowaniu uważności. Nie chodzi o to, by podczas karmienia całkowicie zrezygnować z czynności, które sprawiają nam przyjemność czy dają wytchnienie – jak chociażby wspomniane wyżej czytanie książki czy surfowanie po Internecie. Warto próbować wpleść praktyki mindfulness do codziennych rytuałów karmienia, ale z zachowaniem zasad zdrowego rozsądku. Tylko tyle i aż tyle.

Reklama, dzięki której rozwijamy redakcję
“Karmienie piersią”

Praktyczny i mądry przewodnik po całym okresie karmienia piersią, od ciąży do odstawienia od piersi.

Zobacz więcej

Bliskość jest uważna

Świadome skoncentrowanie się na karmieniu piersią, daje szansę na głębsze doświadczanie macierzyństwa. Poszerza pole działania na płaszczyźnie, którą niektórzy nazywają „budowaniem uważnej więzi”. W tym kontekście podróż po mlecznej drodze jest dla matki potężnym narzędziem transformacyjnym, ponieważ wspiera wykształcenie osobistej kompetencji, polegającej na świadomym zarządzaniu swoim potencjałem emocjonalnym i umysłowym w kontakcie z dzieckiem. Umożliwia tym samym intensywniejsze doświadczanie interakcji zachodzącej między mamą a potomstwem, a także w każdej innej relacji społecznej.

Bliskość jest uważna. Fundamentem bliskości jest umiejętność bycia w pełni zanurzonym we wspólnym doświadczaniu. Zdolność ta nie jest czymś oczywistym. Wymaga regularnej praktyki i systematycznego treningu – karmienie piersią jest nieocenioną okazją do pracy w tym obszarze. Efekty systematycznego praktykowania uważności, to przede wszystkim samoobserwacja, samopoznanie i samoregulacja. Wspaniałe trio, na bazie którego można budować świadome rodzicielstwo bliskości.

Karmienie piersią to nie tylko sposób na zaspokojenie głodu dziecka. To wyjątkowe doświadczenie, które może na zawsze zmienić podejście do świata i innych. Daje matce szansę na rozwijanie samoświadomości i otwiera drogę do spełnionego życia pełnego trwałych, czułych i bliskich więzi.


Aneta Zychma

- z wykształcenia polonistka, z zawodu dziennikarka i copywriterka, z zamiłowania promotorka mindfulness i uważnego rodzicielstwa. Autorka bajek terapeutycznych pisanych na zamówienie dla konkretnego dziecka. Prywatnie spełniona żona i mama. Na co dzień spotkać ją można w Krainie Mam.
Odwiedź stronę autorki/autora:


Przeczytaj więcej:

natuli.pl
Uważność – najlepsze książki dla dzieci i dorosłych

OKULARY
Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci

rodzina
,,Kochać to nie znaczy martwić się, kochać to znaczy ufać” – krótki tekst o byciu matką

zdrowie
Czy antybiotyki przyjmowane przed ciążą i w jej trakcie wpływają na zdrowie dziecka?

edukacja alternatywna
Czym jest “kultura błędu” i dlaczego nie warto wytykać błędów uczniom? Fragment książki “Nowa szkoła”

naturopatia
Jak leczyć wiosenne przeziębienie?

zdrowie
Bliskość sprawia, że dzieci są zdrowsze!

wywiady
“Weganizm jest prosty i można z nim żyć bez poczucia straty”. Rozmowa z Asją Michnicką

edukacja alternatywna
Nie dajmy się zadaniom domowym! Czego dzieci naprawdę potrzebują po wyjściu ze szkoły?

edukacja alternatywna
Dlaczego tak trudno zmienić polską szkołę? Fragment książki “Nowa szkoła”

edukacja alternatywna
“Nowa szkoła” to książka dla gotowych na zmianę polskiej szkoły

edukacja alternatywna
Jak uczy się mózg i jak szkoła może wspierać naturalne procesy uczenia się?