Kategorie
ekowiadomości

Nestle kontra naturalne karmienie dziecka

BabyNes to najnowsze urządzenie firmy Nestle służące do przygotowywania mleka modyfikowanego dla niemowląt oraz dzieci do trzeciego roku życia

BabyNes to najnowsze urządzenie firmy Nestle służące do przygotowywania mleka modyfikowanego dla niemowląt oraz dzieci do trzeciego roku życia. Jak podaje producent, działanie BabyNes można porównać do funkcjonowania ekspresu do kawy. Wystarczy wybrać i umieścić w urządzeniu jedną z sześciu oferowanych kapsułek dostosowanych do wieku dziecka i uruchomić urządzenie, aby przygotować mleko w niecałą minutę. W każdej kapsułce znajduje się hermetycznie zamknięta mieszanka, której skład odżywczy jest wzorowany na ludzkim mleku.

Działania marketingowe związane z promocją BabyNes opierają się na regularnym zachęcaniu do uzupełniania lub zastępowania karmienia naturalnego mlekiem sztucznym. Taka forma promocji wzbudza po raz kolejny w historii działalności firmy wiele kontrowersji.

Do pierwszego głośnego bojkotu produktów Nestle doszło w latach 70. XX wieku. Firma została oskarżona o odwodzenie matek od karmienia piersią i stosowanie agresywnych form promocji odżywki dla niemowląt w krajach o niskim poziomie dóbr materialnych. Matki nakłaniane do karmienia dzieci mlekiem modyfikowanym stosowały nieświadomie skażoną wodę do przygotowania odżywki, co doprowadzało do śmierci dzieci.

W odpowiedzi na ówczesny bojkot produktów oraz formę promocyjną preparatów firmy Nestle, w 1981 roku z inicjatywy WHO powstał Międzynarodowy Kodeks Marketingu Produktów Zastępujących Mleko Kobiece (ang. International Code of Marketing of Breast-milk Substitutes). Kodeks jest zbiorem zasad postępowania dla przemysłu, służby zdrowia oraz władz państwowych i dotyczy marketingu produktów żywnościowych oraz akcesoriów służących do pielęgnacji niemowląt.

Przepisy Kodeksu zabraniają:

  • nawiązywania bezpośrednich kontaktów pomiędzy przedstawicielami handlowymi a personelem medycznym oraz matkami i kobietami w ciąży
  • rozdawania bezpłatnych próbek mleka w szpitalach i innych obiektach publicznej służby zdrowia
  • reklamowania produktów spożywczych przeznaczonych dla niemowląt poniżej 6 miesiąca życia oraz smoczków, butelek etc.
  • rozdawania firmowych prezentów rodzicom oraz pracownikom służby zdrowia
  • idealizowania opakowań oraz używania na etykietach wizerunków matek i dzieci.

Ponadto informacje umieszczane na opakowaniu danego produktu dla dzieci powinny być sformułowane w sposób zrozumiały oraz w języku kraju, na terenie którego jest sprzedawany. Produkt powinien zawierać również etykietę z ostrzeżeniem o tym, że mleko zastępcze może być stosowane tylko za zgodą lekarzy a mleko naturalne jest najlepszym sposobem żywienia niemowląt.

Niestety ze względu na brak odpowiednich wiążących sankcji, zasady kodeksu nie są ściśle przestrzegane, co jest widoczne przy działaniach promocyjnych produktu  BabyNes. Działania marketnigowe firmy Nestle w krajach rozwijających się i zmagających się z problemem skażonej wody są nieetyczne. Zachęcanie do kupowania drogich urządzeń oraz dodatków w postaci mieszanek odżywczych dla niemowląt prowadzi do jeszcze większego zubożenia rodzin. Ponadto promowanie produktu jako najlepszego, najwartościowszego i bezpiecznego dla rozwoju dziecka bez popracia autorytetów z dziedziny zdrowia jest nieprofesjonalne.

Według danych Światowej Organizacji Zdrowia (ang. Word Health Organization) w krajach rozwijających się karmienie mlekiem sztucznym zamiast mlekiem matki powoduje rocznie śmierć około półtora miliona niemowląt. Wpływ na taką sytuację ma:

  • brak czystej wody, która wywołuje groźną dla zdrowia małych dzieci biegunkę
  • stosowanie nieprawidłowo oczyszczonych butelek oraz smoczków, które zawierają bakterie oraz drobnoustroje
  • złe warunki sanitarne, które narażają dzieci między innymi na takie choroby jak zapalenie płuc, odwodnienie.

Przedstawiciele Nestle bronią się twierdząc, że ich najnowszy produkt BabyNest jest w pełni bezpieczny dla zdrowia dziecka a specjalnie opracowana formuła kapsułek jest w stanie wyeliminować zanieczyszczenia obecne w nieprzegotowanej wodzie, na bazie której przygotowuje się pokarm dla dziecka. Ponadto dodają, że produkt będzie promowany i stosowany w krajach, gdzie nie ma problemu skażonej wody, więc nie ma powodu do obaw. Nie jest to jednak prawdą, ponieważ natarczywe działania marketingowe firmy Nestle nadal obejmują kraje o niskim poziomie dóbr materialnych oraz zmagające się z problem skażonej wody.

Produkt Nestle BabyNes spotkał się z krytyką orgaznizacji: Baby Food Action Network, Baby Milk Action oraz Baby Nahrung, które nie tylko monitorują przestrzeganie Kodeksu, ale również działają na rzecz naturalnego karmienia piersią. Do bojkotu produktu Nestle włączył się również UNICEF, który twierdzi, że prowadzenie tego typu działań marketingowych jest po raz kolejny bardzo niebezpieczne i niezgodne z przyjętymi zasadami.

Eksperci podkreślili, że innowacje w sposobie karmienia niemowląt są zbędne. Mleko ludzkie jest najodpowiedniejszym, pełnowartościowym oraz najzdrowszym pokarmem dla dziecka. Ponadto wśród zalet podkreślają względy ekonomiczne karmienia dziecka, któremu przez pierwsze 6 miesięcy nie trzeba uzupełniać diety o inne produkty spożywcze. Organizacje promujące karmienie piersią apelują o rozwagę i zdrowy rozsądek przy podejmowaniu decyzji o sposobie odżywiania niemowlęcia.

BabyNes Nestle: https://www.babynes.ch

Źródło

Autor/ka: NATULI dzieci są ważne

Redakcja NATULI Dzieci są ważne


Bestsellery księgarni NATULI

Tematy, którymi się zajmujemy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *