Nowy system szkolnictwa w Szwecji bardzo nas zaciekawił. Aby warunki szkolne jak najbardziej sprzyjały rozbudzaniu kreatywności i ciekawości dziecka, w szkole zrezygnowano całkowicie z pomieszczeń klasowych na rzecz wspólnej, inspirującej i dostępnej wszystkim uczniom przestrzeni edukacyjnej.
Uwaga! Reklama do czytania
Jak zrozumieć małe dziecko
Poradnik pomagający w codziennej opiece Twojego dziecka
Uwaga! Reklama do czytania
Wild child, czyli naturalny rozwój dziecka
Książka o rozwoju dziecka 2-5 lat. Praktyczne rozwiązania na najczęstsze rodzicielskie wyzwania.
Według szwedzkiej ustawy o szkolnictwie wszystkie dzieci i młodzież mają równy dostęp do edukacji. W Szwecji obecność w szkole jest obowiązkowa dla wszystkich dzieci w wieku 7-16 lat. Dzieci mogą rozpocząć edukację, kiedy będą do niej przygotowane – może to mieć miejsce zarówno w wieku 6, 7 jak i 8 lat. Obowiązkowa szkoła jest bezpłatna.
Nowa dyscyplina. Ciepłe, spokojne i pewne wychowanie od małego dziecka do nastolatka
Jak być przewodnikiem dziecka i odpowiedzialnie orientować je w tym chaotycznym świecie.
Autor mówi: rodzice, nie warto wdawać się w negocjacje, ciągle prosić, stawiać tylu pytań. Mamy inne rozwiązania, znacznie skuteczniejsze i korzystniejsze dla naszych relacji z dziećmi. Stoi za nimi nowa dyscyplina. I wcale nie trzeba być przy tym surowym.
Jeden z modeli edukacji nazywa się Vittra i został założony w 1993 roku. Od tego czasu stworzono unikalny model kształcenia z indywidualnymi planami działania opartymi na wiedzy, rozwoju osobistym i uczeniu się. Obecnie, rezygnując z klas szkolnych, wyposażono także każde dziecko w komputer osobisty. Celem tej inicjatywy jest przede wszystkim zmaksymalizowanie jakości czasu spędzanego w szkole – tym samym więcej czasu pozostaje na skuteczne uczenie się i nauczanie. Uzyskano również większą świadomość możliwości rozwoju, jakie stoją przed każdym dzieckiem, poprzez zwiększenie przejrzystości i interakcji między uczniami, rodzicami i światem zewnętrznym.
Vittra działa w 30 szkołach szwedzkich, które właśnie stały się otwarte, pełne przestrzeni. Dzieci mogą w nich uczyć się na leżąco, wybrać naukę indywidualną lub grupową. Przykładem takiej szkoły jest niedawno otwarty Telefonplan School w Sztokholmie. Budynek zaprojektował architekt Rosan Bosch. Meble dobrano z niezwykłą dbałością o ich użyteczność. Chodzi o to, by uczniowie w jak największym stopniu mogli uczestniczyć w rozmowach, wymieniać doswiadczenia, korzystać z wzajemnej pomocy – prostu uczyć się. W kąt odeszły szaro-bure ławki i twarde krzesła. Szkoła nabrała wyrazistości, stała się atrakcyjna, kolorowa, kreatywna. Jest nietradycyjna pod wieloma względami. Uczniowie uczą się w grupach, których kryterium tworzenia nie jest wiek, a poziom wiedzy. Warto podkreślić, że dostęp do tej nowoczesnej szkoły ma każde dziecko, a nauka jest w niej bezpłatna. I co ważne – wydaje nam się, że taki wygląd i funkcjonowanie szkoły bardzo podoba się dzieciom. Jak myślicie?
Źródło: impactlab.net