Kategorie
Ekowiadomości

Niezdiagnozowane problemy ze słuchem przyczyną trudności w nauce

Co piąty uczeń ma problemy ze słuchem, a co czwarty – z mówieniem. Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie przeprowadził ogólnopolskie badania słuchu wśród dzieci. Ponad połowa rodziców małych dzieci, u których wykryto różnego rodzaju zaburzenia aparatu słuchowego, nie zdaje sobie z tego sprawy

Co piąty uczeń ma problemy ze słuchem, a co czwarty – z mówieniem. Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie przeprowadził ogólnopolskie badania słuchu wśród dzieci. Ponad połowa rodziców małych dzieci, u których wykryto różnego rodzaju zaburzenia aparatu słuchowego, nie zdaje sobie z tego sprawy.

Tymczasem jeżeli niedosłuch zostanie dostatecznie szybko zdiagnozowany, jest uleczalny. W Polsce brakuje badań przesiewowych. Niestety, słuch naszego dziecka jest badany coraz rzadziej oraz niewystarczająco dokładnie. Dawniej tę funkcję spełniały systematyczne bilansy, dzięki którym specjaliści mieli obraz tego, jak zmienia się słuch dziecka w kolejnych fazach rozwojowych. Można było także zlokalizować przyczynę. Wyniki przeprowadzonych badań obrazują skalę problemu i skłaniają do rozważań nad wprowadzeniem regularnych badań wśród dzieci.

Problemy ze słuchem można zaobserwować już wśród przedszkolaków. Jeśli w placówce pracuje logopeda, dzieci mają szansę na szybką diagnozę. Dzieci, u których nie zdiagnozowano wcześniej wad słuchu, często mają potem problemy z nauką w szkole. Wczesna diagnoza pozwala uniknąć problemów z zaległościami w nauce, w razie potrzeby opracować indywidualny tok nauczania. Polskie Ministerstwo Zdrowia podkreśla, że wprowadzenie powszechnych badań słuchu wśród uczniów jest jednym z priorytetów.

 Źródło: natablicy.pl
Foto

Avatar photo

Autor/ka: NATULI dzieci są ważne

Redakcja NATULI Dzieci są ważne


Mądry rodzic, bo czyta…

Sprawdź, co dobrego wydaliśmy ostatnio w Natuli.

Czytamy 1000 książek rocznie, by wybrać dla ciebie te najlepsze…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.