Kategorie
Niemowlę

Rozwój dziecka w 12 miesiącu życia

Dziecko w dwunastym miesiącu życia: porusza się coraz swobodniej i jest bardziej świadome swojego ciała, chodzi trzymane za jedną rączkę, może próbować wdrapywać się na wyższe meble lub schody, niestety brakuje mu pomysłu, jak z nich zejść

Drodzy rodzice, pamiętajcie, że każdy maluszek rozwija się we własnym tempie. Wiele zależy od temperamentu dziecka, genów, środowiska rodzinnego oraz innych indywidualnych cech dziecka.

Uwaga! Reklama do czytania

Poród naturalny

Świadome przygotowanie się do cudu narodzin.

Karmienie piersią

Twoje mleko to cudowny dar. Naucz się nim dzielić.

Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli

Dziecko w dwunastym miesiącu życia:

  • to ostatni miesiąc w roli niemowlaka
  • porusza się coraz swobodniej i jest bardziej świadome swojego ciała, chodzi trzymane za jedną rączkę
  • może próbować wdrapywać się na wyższe meble lub schody, niestety brakuje mu pomysłu, jak z nich zejść
  • potrafi dwoma palcami unieść drobny przedmiot, umieścić w innym przedmiocie, wkładać i wyjmować przedmioty nawet z ciasnych przestrzeni
  • często potrafi w tym wieku zbudować mini-wieżę z dwóch, trzech klocków, a w czasie czytania książeczki potrafi przewracać strony
  • wskazuje wszystko palcem, chce dotknąć, wszystko je interesuje
  • ma tendencję do skupiania się na jednej czynności, dlatego jeżeli pochłania je doskonalenie chodzenia i siadania, może nie być skłonne do mówienia i na odwrót – „rozgadane” maluchy mogą nie być tak sprawne w staniu
  • wyraźnie zmniejsza się apetyt dziecka, związane jest to przede wszystkim ze znacznie wolniejszym wzrostem dziecka, które nie będzie już przybierać na wadze tak szybko jak w pierwszych miesiącach życia
  • wiele dzieci próbuje już samodzielnie jeść, używając do tego łyżki lub dziecięcego widelca

Nowa dyscyplina. Ciepłe, spokojne i pewne wychowanie od małego dziecka do nastolatka

Jak być przewodnikiem dziecka i odpowiedzialnie orientować je w tym chaotycznym świecie. 
Autor mówi: rodzice, nie warto wdawać się w negocjacje, ciągle prosić, stawiać tylu pytań. Mamy inne rozwiązania, znacznie skuteczniejsze i korzystniejsze dla naszych relacji z dziećmi. Stoi za nimi nowa dyscyplina. I wcale nie trzeba być przy tym surowym.

CHCESZ? KLIKNIJ!
  • zaczyna posługiwać się przedmiotami zgodnie z ich budową i funkcją
  • wymawia ze zrozumieniem słowa: „mama, tata, baba, daj”, widać wyraźnie, że mają dla niego konkretne znaczenie
  • do słowa „nie”, które wypowiada ze zrozumieniem, dołącza kręcenie głową
  • zdobywa coraz większą niezależność i przejawia sprzeciw wobec zasad. Bardzo ważne jest ustalenie zasad i przestrzeganie ich, co da dziecku poczucie bezpieczeństwa
  • uwielbia powtarzać wyrazy dźwiękonaśladowcze, np. “hau, hau” to pies, a “tik-tak” to zegar
  • wykonuje czynności coraz bardziej celowo, doskonali myślenie przyczynowo- skutkowe i rozwiązywanie problemów
  • bardzo szybko poznaje, że jego zachowanie wywołuje radość innych i tak długo je powtarza, jak długo trwa zainteresowanie dorosłych
  • bardzo interesuje się dziećmi, lubi je naśladować, ale bawi się obok nich
  • problem w interakcjach między dziećmi pojawia się z powodu nieznajomości przez maluchy pojęć „moje”, „twoje”
  • w stosunku do obcych dorosłych nadal zachowuje dystans, ale znacznie mniejszy. Najlepiej jednak czuje się wśród domowników, radośnie wita ich powrót, bawi się z nimi
  • ma świadomość swojej odrębności od mamy. Bywa, że napełnia je to przerażeniem, ale pomaga w zrozumieniu własnej tożsamości.

Uwaga! Reklama do czytania

Smok

Czy zawsze trzeba się dzielić? NIE!

Błoto

Czy dziewczynkom nie wolno tego co chłopcom? NIE!

Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli

Autor/ka: Iwona Zych

Psycholog dziecięcy, pedagog, terapeuta. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego Wydziału Historii oraz Wydziału Psychologii Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Zajmuje się udzielaniem kompleksowej pomocy psychologicznej dzieciom z całościowymi zaburzeniami rozwoju, zaburzeniami lękowymi oraz kłopotami szkolnymi. Udziela konsultacji psychologicznych, prowadzi szkolenia rodziców, warsztaty dla rodziców i nauczycieli, pracuje terapeutycznie z dziećmi i młodzieżą. Współpracuje z siecią niepublicznych przedszkoli Pomarańczowa Ciuchcia oraz innymi placówkami przedszkolnymi. Prowadzi prywatną praktykę psychologiczną w Pracowni Psychologiczno-Pedagogicznej „Rozwój” w Warszawie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.