Kategorie
Niemowlę

Rozwój dziecka w 12 miesiącu życia

Dziecko w dwunastym miesiącu życia: porusza się coraz swobodniej i jest bardziej świadome swojego ciała, chodzi trzymane za jedną rączkę, może próbować wdrapywać się na wyższe meble lub schody, niestety brakuje mu pomysłu, jak z nich zejść

Drodzy rodzice, pamiętajcie, że każdy maluszek rozwija się we własnym tempie. Wiele zależy od temperamentu dziecka, genów, środowiska rodzinnego oraz innych indywidualnych cech dziecka.

seria rodzicielska

Jak zrozumieć małe dziecko

34 PLN

#StopTrenowaniu – przeczytaj książkę, która wprowadzi i rozwinie Twoje świadome rodzicielstwo. Rodzicielstwo bez „instrukcji obsługi” i szkodliwych rad.

Dziecko w dwunastym miesiącu życia:

  • to ostatni miesiąc w roli niemowlaka
  • porusza się coraz swobodniej i jest bardziej świadome swojego ciała, chodzi trzymane za jedną rączkę
  • może próbować wdrapywać się na wyższe meble lub schody, niestety brakuje mu pomysłu, jak z nich zejść
  • potrafi dwoma palcami unieść drobny przedmiot, umieścić w innym przedmiocie, wkładać i wyjmować przedmioty nawet z ciasnych przestrzeni
  • często potrafi w tym wieku zbudować mini-wieżę z dwóch, trzech klocków, a w czasie czytania książeczki potrafi przewracać strony
  • wskazuje wszystko palcem, chce dotknąć, wszystko je interesuje
  • ma tendencję do skupiania się na jednej czynności, dlatego jeżeli pochłania je doskonalenie chodzenia i siadania, może nie być skłonne do mówienia i na odwrót – „rozgadane” maluchy mogą nie być tak sprawne w staniu
  • wyraźnie zmniejsza się apetyt dziecka, związane jest to przede wszystkim ze znacznie wolniejszym wzrostem dziecka, które nie będzie już przybierać na wadze tak szybko jak w pierwszych miesiącach życia
  • wiele dzieci próbuje już samodzielnie jeść, używając do tego łyżki lub dziecięcego widelca
  • zaczyna posługiwać się przedmiotami zgodnie z ich budową i funkcją
  • wymawia ze zrozumieniem słowa: „mama, tata, baba, daj”, widać wyraźnie, że mają dla niego konkretne znaczenie
  • do słowa „nie”, które wypowiada ze zrozumieniem, dołącza kręcenie głową
  • zdobywa coraz większą niezależność i przejawia sprzeciw wobec zasad. Bardzo ważne jest ustalenie zasad i przestrzeganie ich, co da dziecku poczucie bezpieczeństwa
  • uwielbia powtarzać wyrazy dźwiękonaśladowcze, np. “hau, hau” to pies, a “tik-tak” to zegar
  • wykonuje czynności coraz bardziej celowo, doskonali myślenie przyczynowo- skutkowe i rozwiązywanie problemów
  • bardzo szybko poznaje, że jego zachowanie wywołuje radość innych i tak długo je powtarza, jak długo trwa zainteresowanie dorosłych
  • bardzo interesuje się dziećmi, lubi je naśladować, ale bawi się obok nich
  • problem w interakcjach między dziećmi pojawia się z powodu nieznajomości przez maluchy pojęć „moje”, „twoje”
  • w stosunku do obcych dorosłych nadal zachowuje dystans, ale znacznie mniejszy. Najlepiej jednak czuje się wśród domowników, radośnie wita ich powrót, bawi się z nimi
  • ma świadomość swojej odrębności od mamy. Bywa, że napełnia je to przerażeniem, ale pomaga w zrozumieniu własnej tożsamości.
Różowe środy
21,91 PLN
Rodzina i dziecko z chorobą przewlekłą
26,03 PLN

Wyspa mojej siostry
PROMOCJA 21,91 PLN

Autor/ka: Iwona Zych

Psycholog dziecięcy, pedagog, terapeuta. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego Wydziału Historii oraz Wydziału Psychologii Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Zajmuje się udzielaniem kompleksowej pomocy psychologicznej dzieciom z całościowymi zaburzeniami rozwoju, zaburzeniami lękowymi oraz kłopotami szkolnymi. Udziela konsultacji psychologicznych, prowadzi szkolenia rodziców, warsztaty dla rodziców i nauczycieli, pracuje terapeutycznie z dziećmi i młodzieżą. Współpracuje z siecią niepublicznych przedszkoli Pomarańczowa Ciuchcia oraz innymi placówkami przedszkolnymi. Prowadzi prywatną praktykę psychologiczną w Pracowni Psychologiczno-Pedagogicznej „Rozwój” w Warszawie.


Bestsellery księgarni NATULI

Tematy, którymi się zajmujemy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *