fbpx
| Obrzęki w ciąży

Obrzęki w ciąży

Obrzęki to jedna z najczęstszych dolegliwości okresu ciąży. Szczególnie, gdy pojawiają się pod koniec trzeciego trymestru w okolicach kostek lub dłoni, świadczą o naturalnych zmianach, które zachodzą w ciele. Z drugiej strony są też pewnego rodzaju wiadomością, którą wysyła ciało: „Zadbaj o mnie!”. Dlatego nie powinno się ich bagatelizować, tylko skupić się na sobie i zastanowić, jaka może być ich przyczyna.

Główna przyczyna obrzęków

Obrzęki pojawiające się po 36 tygodniu ciąży najczęściej świadczą o tym, że organizm przygotowuje się do porodu. Gromadząc w kończynach zapasy wody, chroni się przed utratą krwi podczas porodu. Jeżeli obrzęki nóg pojawiają się wieczorem, to informacja, że rosnąca macica uciska żyły biodrowe podczas siedzenia, co utrudnia odpływ krwi z nóg do serca.
Czasami obrzęki wynikają z niewłaściwej diety lub z odwodnienia organizmu, szczególnie w upalne dni- głównie z powodu braku równowagi w gospodarce wodno – elektrolitowej. Nadmierna ilości soli w posiłkach lub jej niedobór może być równie niebezpieczny. Dlatego każda ciężarna, u której pojawiły się obrzęki, powinna zwrócić szczególną uwagę na to, co je i pije.

Reklama, dzięki której rozwijamy redakcję
W głębi kontinuum

"W głębi kontinuum" to książka, dzięki której zaczniesz podążać za instynktem i uświadomisz sobie, że bliskość jest fundamentalną potrzebą każdego dziecka. Jean Liedloff udowadnia nam, że sposób, w jaki traktujemy najmłodszych, ma niebagatelny wpływ nie tylko na ich dalsze życie, ale także na funkcjonowanie całych społeczeństw.

Zobacz więcej

Jak zapobiegać obrzękom?

Poznaj naturalne i bezpieczne sposoby na obrzęki w ciąży. Przede wszystkim:

  • pij wodę, zmniejszy to zastój płynów w twoich kończynach, w upalne dni dodaj do wody szczyptę dobrej soli lub wypróbuj przepis na japońską sól sezamową – Gomasio,
  • unikaj długotrwałego stania i siedzenia,
  • staraj się odpoczywać i spać na lewym boku- to poprawi krążenie krwi i zmniejszy obrzęki,
  • odpoczywaj z nogami uniesionymi do góry; najlepiej 20 min. 3-4 razy dziennie,
  • noś wygodne buty, unikaj wysokich obcasów,
  • unikaj obcisłych ubrań, które uciskają kostki i nadgarstki,
  • ćwicz ok. 30 minut dziennie; kołysanie się na piłce, unoszenie nóg do góry, joga dla ciężarnych, pływanie mogą przynieść dużą ulgę,
  • miej pewność, że dostarczasz swojemu organizmowi odpowiednią ilości soli (dobrej jakości, np. sól himalajska), w ciąży soli się do smaku, po wysiłku lub podczas upałów dosalaj wodę;
  • zadbaj o to, abyś jadła dobrej jakości białka,
  • mocz stopy w ciepłej wodzie z dodatkiem ½ kubka gorzkiej soli (Epsom), do wody dodaj kwiaty lawendy, płatki róż..
  • masuj regularnie stopy z dodatkiem oleju z arniki ,
  • zamiast kawy pij codziennie herbatę z liści pokrzywy lub liści mniszka lekarskiego,
  • wypróbuj alternatywne sposoby – akupunktura może przynieść wiele korzyści.

Zazwyczaj obrzęki nie są niebezpieczne i mijają po zastosowaniu naturalnych sposobów. Jednak czasami są pierwszą oznaką poważnej jednostki chorobowej, jaką jest stan przedrzucawkowy. Jeśli nie ustępują po dłuższym odpoczynku, pojawiają się nagle, gdy obejmują nie tylko dłonie, stopy i kostki, ale również twarz, uda i podbrzusze, wymagają natychmiastowej konsultacji lekarskiej. Szczególnie, jeżeli towarzyszy im ból głowy, zaburzenia widzenia, ból w nadbrzuszu. Nigdy nie należy bagatelizować tego typu dolegliwości. Położna lub lekarz powinni upewnić się, czy ciśnienie krwi jest prawidłowe i przeprowadzić dodatkowe badania moczu i krwi.


Celina Szwinta

położna i mama Janka. Pasjonują ją podróże i tradycyjne metody położnicze w różnych kulturach na świecie. Dlatego, po kilku latach pracy w polskim szpitalu postanowiła wywrócić swoje życie do góry nogami. Zdobywała doświadczenie w Kenii, w domu porodowym „Bumi Sehat” na Bali oraz w rejonie dotkniętym tajfunem na Filipinach. Wprowadzała naturalne praktyki położnicze w klinice w Kambodży. Na co dzień medytuje i praktykuje jogę.
Odwiedź stronę autorki/autora: http://coztegozedaleko.pl


Przeczytaj więcej:

natuli.pl
Uważność – najlepsze książki dla dzieci i dorosłych

OKULARY
Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci

niemowlę
Jak nauczyć dziecko samodzielnego zasypiania? Cz. 1

edukacja alternatywna
Znajomość języków to kluczowa kompetencja przyszłości

olini
Jak wybrać tłuszcz do smażenia?

edukacja alternatywna
Dlaczego leśna edukacja może uratować świat?

wychowanie
Jak pomóc dziecku regulować emocje?

zdrowie
7 powodów, dla których warto pozwolić dziecku się pobrudzić

wychowanie
5 rzeczy, które pomagają dzieciom w efektywnym wypoczynku

wywiady
MamaGathering 2019 – przestrzeń stworzona przez kobiety dla kobiet

wychowanie
17 pomysłów na zabawy podczas podróży

zdrowie
Czy w naszej strefie klimatycznej musimy chronić oczy dziecka przed słońcem? Rozmowa z okulistką Anną Klonowską