Kategorie
Medycyna naturalna Zdrowie

Odporność dziecka – jak ją wspierać naturalnymi metodami?

Z nadejściem sezonu jesienno-zimowego rodzice małych dzieci coraz częściej zadają sobie pytania: Jak wzmocnić odporność dziecka? Jakie są najlepsze źródła witamin wspierających układ odpornościowy? Co powinno jeść dziecko, aby było zdrowe?

Jesień sprzyja większej zapadalności na infekcje u dzieci nie tylko dlatego, że pogoda jest coraz chłodniejsza i bardziej wietrzna, ale też dlatego, że w tym czasie wiele dzieci idzie po raz pierwszy do przedszkola lub szkoły. 

Zetknięcie się z większą liczbą innych dzieci skutkuje kontaktem z mnóstwem drobnoustrojów, z którymi rozwijający się organizm malucha może sobie nie poradzić. Układ odpornościowy dziecka dopiero się kształtuje. Ważną kwestią jest więc zadbanie o to, aby wzmocnić go jak najskuteczniej i ochronić dziecko przed infekcjami. Jak zatem najlepiej wzmocnić odporność u naszego dziecka? Warto postawić na naturalne sposoby i podążać za potrzebami dziecięcego organizmu.

Uwaga! Reklama do czytania

Jak zrozumieć małe dziecko

Poradnik pomagający w codziennej opiece Twojego dziecka

Zobacz w księgarni Natuli.pl

Jak wzmocnić odporność dziecka? Zadbaj o aktywność fizyczną

Często wydaje nam się, że jeśli na dworze chłód i plucha, to lepiej zostać w domu i nie narażać dziecka na zmarznięcie i przewianie. Tymczasem chwile spędzone na świeżym powietrzu i regularna aktywność fizyczna są bezcenne dla budowania prawidłowej odporności. Warto więc wychodzić na spacer niezależnie od pogody. Najlepiej ubrać wtedy dziecko „na cebulkę”, aby się nie przegrzało i nie spociło, ale też nie zmarzło. Dobrze również zadbać o odpowiednią ilość ruchu, by pobudzić krążenie, dotlenić tkanki i tym samym lepiej odżywić organizm. 

Witamina D na częste infekcje

Jeśli dopisze pogoda, dziecko zyska także dawkę witaminy D, syntetyzowanej w skórze pod wpływem światła słonecznego. Witamina D jest najważniejszą witaminą odpowiedzialną za kształtowanie się prawidłowej odporności. 

Poza tym po spędzonym aktywnie czasie na świeżym powietrzu dzieci lepiej się czują, mają dobry apetyt i spokojniejszy sen. Będą z chęcią sięgały po ciepłe dania, które im przygotujemy. Pamiętajmy, że właściwa dieta jest podstawą budowania naturalnej odporności u dzieci. Co zatem powinno się znaleźć na talerzu małego człowieka?

Jak wspierać układ odpornościowy dziecka? Przygotuj zdrowe posiłki

Dobrze jest od samego początku wdrażać do jadłospisu dziecka zdrowe i odżywcze produkty. Jeśli nauczymy dziecko sięgać po warzywa i owoce, będą one stanowiły naturalny składnik jego diety i zapewnią mu najlepszą odporność. Nie bójmy się dodawać do posiłków przypraw i ziół. Nie tylko urozmaicają smak potraw i przyzwyczajają dziecko do różnorodności, ale przede wszystkim odgrywają one ważną rolę w przeciwdziałaniu infekcjom i wspomagają istotnie układ odpornościowy. 

Badania potwierdzają, że wiele przypraw wykazuje działanie przeciwzapalne, przeciwutleniające i przeciwdrobnoustrojowe. Do takich należą np. kurkuma, imbir czy cynamon. Nie zapominajmy o dobroczynnym wpływie czosnku i cebuli, które działają przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo. Skutecznie zapobiegają infekcjom, a w razie choroby pomagają ją zwalczyć. Nawet jeśli dzieci nie lubią ich intensywnego zapachu i smaku, można je bez problemu „przemycić” w rozmaitych potrawach.

Które potrawy najlepiej wspierają układ immunologiczny dziecka?

W trosce o odporność dziecka warto przygotowywać mu posiłki ciepłe, gotowane, lekkostrawne i odżywcze. Wskazane są więc np. rozgrzewające zupy – dyniowa, marchwiowa, jarzynowa, kalafiorowa. Na śniadanie zamiast słodkich płatków zalanych zimnym mlekiem lepiej, żeby dziecko zjadło gorącą owsiankę lub kaszę jaglaną z dodatkiem suszonych owoców (daktyle, figi, rodzynki, morele), a na deser zamiast słodyczy można podać gotowany ryż z jabłkami lub duszone owoce na ciepło (najlepiej rodzime jabłka, gruszki). 

Uwaga! Reklama do czytania

Wierszyki paluszkowe

Wesołe rymowanki do masażyków

Wierszyki bliskościowe

Przytulaj, głaszcz, obejmuj, bądź zawsze blisko.

Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli

Co jeszcze powinno jeść dziecko, aby było zdrowe? Dobrze jeśli w jego menu na co dzień znajdą się kasze, biały ryż, komosa ryżowa, warzywa korzeniowe, dynia, koper włoski, bataty oraz płatki owsiane, jajka i ryby. Aby potrawy jeszcze skuteczniej wzmacniały odporność, można dodać do nich aromatyczne i rozgrzewające przyprawy oraz zioła: kurkumę, imbir, kardamon, cynamon, wanilię, oregano, majeranek, anyż i koper.

Napary ziołowe na wzmocnienie organizmu

Dobrze jest włączyć do dziecięcej diety ziołowe herbatki: z lipy, tymianku, kwiatów czarnego bzu, pokrzywy czy rumianku oraz naturalne soki, bogate w poprawiającą odporność witaminę C – sok z czarnego bzu, dzikiej róży, aronii, malin, czarnej porzeczki.

Jak wzmocnić odporność dziecka? Sięgnij po naturalne produkty lecznicze i suplementy

Jesienne infekcje wieku dziecięcego mają najczęściej podłoże wirusowe. Oznacza to, że nie musimy od razu wytaczać ciężkiego oręża silnych leków chemicznych. Warto najpierw sięgnąć po naturalne leki, które pobudzają układ odpornościowy i wzmacniają organizm w walce z chorobą

Do najbardziej bezpiecznych i sprawdzonych leków u dzieci należą produkty homeopatyczne. Cechują się one wysokim profilem bezpieczeństwa i mogą być stosowane u dzieci w każdym wieku. Oprócz tego, że działają leczniczo, w istotny sposób przyczyniają się do podniesienia odporności i zapobiegają częstym nawrotom infekcji. Za każdym razem, gdy zażywamy lek homeopatyczny, wzmacniamy nasze naturalne siły obronne i budzimy siłę życiową. Leki te pobudzają ustrój do walki z chorobą i stymulują układ immunologiczny. Systematycznie stosowane w różnych dolegliwościach, skutecznie wzmacniają odporność. Warto mieć w domowej apteczce lek Thymuline, który stosowany profilaktycznie zapobiega różnym infekcjom. Szczególnie wskazany jest u dzieci, które ze względu na nie w pełni jeszcze rozwinięty układ immunologiczny często zapadają na schorzenia górnych dróg oddechowych. Thymuline wskazany jest w zapobieganiu takim dolegliwościom, jak np. nawracające zapalenia górnych i dolnych dróg oddechowych, zapalenia ucha, zatok, gardła oraz często powtarzające się anginy.

Naturalne suplementy wspierające działanie układu odpornościowego

W celu zapobieżenia zachorowaniu warto uzupełnić dietę dziecka w naturalne suplementy, które wspomagają funkcje układu odpornościowego. Na uwagę zasługuje między innymi tran. Zawiera on wszystkie witaminy niezbędne do tego, aby skutecznie wzmocnić odporność, czyli witaminy A, D, E, K. Co ważne, znajdziemy w nim również kwasy omega-3, które nie tylko znacząco przyczyniają się do podniesienia odporności, ale też są konieczne dla prawidłowego rozwoju dziecka. 

W okresie zwiększonej podatności na infekcje przydadzą się także preparaty zawierające wyciągi z roślin o działaniu immunostymulującym. Należą do nich głównie: jeżówka (dla starszych dzieci, powyżej 7 roku życia), aloes, pelargonia afrykańska, brodziuszka wiechowata oraz czarny bez. 

Czy karmienie piersią ma wpływ na odporność dziecka? Kiedy warto sięgnąć po probiotyk?

Prawidłowa flora bakteryjna zasiedlająca jelita jest podstawą odporności dziecka. W procesie wzmacniania odporności nie może więc zabraknąć pożytecznych bakterii jelitowych. Dlatego u najmłodszych dzieci tak ważne jest karmienie piersią. Z mlekiem matki dziecko otrzymuje najważniejsze substancje odżywcze, witaminy, minerały, kwasy omega i ciała odpornościowe. Karmienie piersią zapewnia dziecku odporność, zanim jego własny układ immunologiczny podejmie pracę. Zdrowe odżywianie od samego początku buduje korzystną mikrobiotę jelitową i kształtuje odporność dziecka. 

U starszych dzieci wskazana jest suplementacja dobrym probiotykiem – dobranym do wieku i konkretnych potrzeb dziecka. 

Jakie inne czynniki służą wzmocnieniu odporności u dziecka?

Zarówno u młodszych, jak i u starszych dzieci istotną rolę we wzmacnianiu odporności odgrywa sen. Ważna jest jego długość i jakość. Tylko zdrowy i głęboki sen zapewnia właściwą regenerację sił, odpowiednio następujące po sobie fazy snu oraz prawidłowy rozwój układu immunologicznego dziecka. Pokój do spania powinien być dobrze wywietrzony i nieprzegrzewany. 

Ważne jest także, aby uczyć dzieci podstawowych zasad higieny, co jest istotnym elementem zapobiegania infekcjom. Dobrze, jeśli dziecko wie, że po powrocie z przedszkola czy szkoły ma starannie umyć ręce. Zwracajmy też uwagę, aby dziecko nie wkładało palców do nosa czy ust. 

Wzmocnienie odporności u dzieci – o czym jeszcze warto pamiętać?

Nie narażajmy dzieci na kontakt z chorymi osobami ani na przebywanie w zatłoczonych pomieszczeniach, zwłaszcza w okresie dużej zapadalności na infekcje. Lepiej jest spędzić z nimi aktywnie czas na świeżym powietrzu, niż zabierać je np. do sklepu. Pomoże to lepiej zahartować dziecko, wzmocni ogólnie jego organizm i tym samym zapewni lepszą odporność na dłużej. 
Nie zapominajmy również o tym, że jednym z czynników najbardziej osłabiających układ immunologiczny jest stres. Zadbajmy zatem o spokój i rodzinną atmosferę w domu. Porozmawiajmy z dzieckiem, jeśli wyczujemy, że jest czymś zdenerwowane lub zmartwione. Zatroszczmy się o jego potrzeby emocjonalne. Dzięki temu dziecko będzie nie tylko szczęśliwe, ale także zdrowe i odporne.

Autor/ka: NATULI dzieci są ważne

Redakcja NATULI Dzieci są ważne


Mądry rodzic, bo czyta…

Sprawdź, co dobrego wydaliśmy ostatnio w Natuli.

Czytamy 1000 książek rocznie, by wybrać dla ciebie te najlepsze…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.