fbpx
DZIEŃ DZIECKA - Zrób niespodziankę!
| Jedzmy porzeczki garściami

Jedzmy porzeczki garściami

Porzeczka występuje w Polsce w kilku odmianach. Najpopularniejsze z nich – zwyczajna (pospolita), częściej czerwona oraz czarna, są powszechnie uprawiane na plantacjach, dużych i tych całkiem malutkich. Porzeczka daje cenne owoce, nadające się do spożycia na świeżo lub do przetworów: galaretek, dżemów, win i soków.

Chociaż porzeczki w stanie dzikim rosły od niepamiętnych czasów niemal na całym świecie, spożywane są dopiero od połowy XVI w. Sok z porzeczek polecany był wówczas jako lek na „żołądek, gorączkę i pragnienie”. Dopiero kilkadziesiąt lat temu doceniono porzeczkę. Porzeczki dojrzewają od czerwca do połowy sierpnia, dając w tym okresie nawet do 10 kilogramów owoców.

Uprawa

Krzewy porzeczek mają małe wymagania, zarówno glebowe, jak i klimatyczne. Wybierając dla nich stanowisko, pamiętajmy o pH gleby. Porzeczka najlepiej owocuje na glebie lekko kwaśniej (o odczynie 6,2-6,7), wilgotnej, próchnicznej. Czarna porzeczka potrzebuje jednak gleby lepiej nawiezionej nawozami organicznymi. Porzeczka czerwona i biała mogą być uprawiane na glebach lżejszych. Najlepsze w przypadku porzeczki czarnej będą gleby gliniaste lub piaszczysto – gliniaste. Decydując się na czarną odmianę pamiętajmy o jej większych wymaganiach glebowych. Pomimo tego, iż są bardziej wymagające, porzeczki czarne są doskonałą propozycją ogrodniczą, stanowiąc doskonałe źródło witaminy C, potasu, fosforu, wapnia, magnezu i jodu. Dodatkową zachętą niech będzie wysoka zawartość wyższych kwasów tłuszczowych w jej nasionach i ich zbawienne działanie na nasz organizm.
Sadzonki krzewów posadźmy nieco głębiej, niż rosły w szkółce, zachowując rozstawę 1-1,5 metra. Tylko taka szerokość pozwoli rozłożystym krzewom na swobodny wzrost. Porzeczki czarne sadźmy wiosną lub jesienią, zachowując podobną głębokość jak w przypadku innych odmian.

Porzeczki możemy podawać dzieciom od około 6 miesiąca życia. Niemowlętom jako sok lub przecier. Starszakom – świeże, jak dodatek do kaszek, jogurtów, domowych ciast, dżemów, soków.

Wartości odżywcze czarnej porzeczki

Owoce czarnej porzeczki to źródło:

  • witaminy C – średnio 200 mg% (pozostałe odmiany – ok. 50 mg%), 100 g owoców czarnej porzeczki dostarcza 4 razy więcej witaminy C niż wynosi norma dla dorosłych
  • witamina P (rutyna) – przeciętnie 500 mg%, ułatwia ona przyswajanie witaminy C
  • witaminy z grupy B
  • prowitaminy A
  • biotyny i kwas foliowy
  • sole mineralne, m.in. potas, żelazo, wapń, magnez
  • rzadkie mikroelementy, takie jak mangan, bor i jod
  • cenne kwasy organiczne, pektyny, olejki eteryczne, garbniki oraz przeciwnowotworowy karotenoid – luteinę.

Właściwości lecznicze czarnej porzeczki:

  • oczyszczają organizm z toksyn,
  • wspomagają leczenie wątroby i nerek,
  • działa przeciwzapalnie,
  • ze względu na bogactwo bakteriobójczych fitoncydów hamują rozwój bakterii, wirusów i grzybów, dlatego zaleca się picie soku z czarnej porzeczki w okresach gryp i innych infekcji wirusowych,
  • korzystnie wpływają na naczynia krwionośne, wzmacniają serce i obniżają ciśnienie krwi,
  • olejki eteryczne pobudzają apetyt i wspomagają wydzielanie soków trawiennych.

Czarna porzeczka to niesamowity owoc. Wykorzystujmy więc jej moc w pełni. Jedzmy na surowo (pamiętajmy o umyciu), śmiało podawajmy dzieciom, róbmy z niej soki, galaretki i dżemy. A na wiosnę nasuszmy sobie liści porzeczki na lecznicze herbatki (wyciągi z liści czarnej porzeczki pobudzają przesączanie w kłębkach nerkowych i jednocześnie hamują wchłanianie, działają przeciwzapalnie, poprawiają krążenie i czynność serca oraz zmniejszają obrzęki).

Nasze rady:

  • Jeśli nie masz porzeczki w swoim ogródku, to kupując wybieraj niekoniecznie piękne (mogą być hodowane na nawozach sztucznych), ale koniecznie świeże.
  • Pamiętajmy, by zbierać i jadać tylko porzeczki dojrzałe (ale nie przejrzałe), gdyż wtedy zawierają najwięcej cennych składników.
  • Zrezygnuj z owoców, które cały dzień leżały na straganie, bo światło i ciepło niszczą witaminy, zwłaszcza C, B i beta-karoten.
  • Kupuj w małych ilościach, bo pierwsze letnie owoce szybko tracą składniki odżywcze. Niektóre można przechować dzień, dwa w dolnej szufladzie lodówki.
  • Przed jedzeniem starannie opłucz owoce pod bieżącą wodą, aby usunąć szkodliwe substancje chemiczne, np. pestycydy lub bakterie, pochodzące z nawozów naturalnych.

Foto


Karolina Ślusarczyk

Filolog, pedagog, redaktorka serwisu Dzieci są ważne. Mieszka z rodziną na wsi. Miłuje książki, ubóstwia naturę i aktywny tryb życia. Kocha polskie Tatry i Bieszczady. Mama Alicji i Igi.
Odwiedź stronę autorki/autora:


Przeczytaj więcej:

natuli.pl
Uważność – najlepsze książki dla dzieci i dorosłych

OKULARY
Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci

rodzina
,,Kochać to nie znaczy martwić się, kochać to znaczy ufać” – krótki tekst o byciu matką

zdrowie
Czy antybiotyki przyjmowane przed ciążą i w jej trakcie wpływają na zdrowie dziecka?

edukacja alternatywna
Czym jest “kultura błędu” i dlaczego nie warto wytykać błędów uczniom? Fragment książki “Nowa szkoła”

naturopatia
Jak leczyć wiosenne przeziębienie?

zdrowie
Bliskość sprawia, że dzieci są zdrowsze!

wywiady
“Weganizm jest prosty i można z nim żyć bez poczucia straty”. Rozmowa z Asją Michnicką

edukacja alternatywna
Nie dajmy się zadaniom domowym! Czego dzieci naprawdę potrzebują po wyjściu ze szkoły?

edukacja alternatywna
Dlaczego tak trudno zmienić polską szkołę? Fragment książki “Nowa szkoła”

edukacja alternatywna
“Nowa szkoła” to książka dla gotowych na zmianę polskiej szkoły

edukacja alternatywna
Jak uczy się mózg i jak szkoła może wspierać naturalne procesy uczenia się?