Rozwój dziecka 0-3, Rozwój dziecka 3-6
| Rozwój dziecka 0-3, Rozwój dziecka 3-6

Rozwój dziecka 0-3, Rozwój dziecka 3-6

Dorośli przygotowujący się do roli rodziców dość często sięgają po poradniki, w których zawarte są informacje dotyczące m.in. rozwoju dziecka, pielęgnacji, opieki nad nim. Sama należę do kobiet, które w ciąży “książkowo śledziły” rozwój swojego dziecka. Teraz, kiedy córka ma już cztery lata, częściej sięgam po pozycje, które pokazują ścieżki wychowania.

Tymczasem, właśnie teraz, w kwietniu, na rynku ukazuje się dwutomowy poradnik: “Rozwój dziecka od 0 do 3 lat” oraz “Rozwój dziecka od 3 do 6 lat” wydany nakładem Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego. Autorami książek są dwaj cenieni w USA lekarze: Thomas Berry Brazelton i Joshua Sparrow. Pierwszy z nich jest znany w szpitalach na całym świecie za sprawą tzw. skali Brazeltona (inaczej Skala Oceny Zachowania Noworodków).

braz

Tom I

“Rozwój dziecka od 0 do 3 lat” to kompendium wiedzy na temat procesów rozwojowych, jakim podlega dziecko od narodzin do końca trzeciego roku życia. Doktor Brazelton, wybitny amerykański pediatra z niemal pięćdziesięcioletnią praktyką, omawia najważniejsze zagadnienia dotyczące zdrowia i rozwoju dziecka oraz funkcjonowania rodziny. Przedstawia także z wielkim szacunkiem i zrozumieniem swoje obserwacje dotyczące zachowań rodziców. Powiedziałabym nawet że sposób, w jaki to robi obrazuje pasję dotyczącą tematu.

1

Poradnik na pewno pomoże rodzicom zrozumieć, że każde dziecko rozwija się w indywidualnym tempie. Jednocześnie podoba mi się, że rodzic może skorzystać z poradnika w razie jakiejś konkretnej potrzeby, np. kiedy chce się dowiedzieć w jaki sposób i kiedy przeprowadzić tzw. trening czystości (choć akurat za tą nazwą nie przepadam) albo w jaki sposób wzmacniać samoocenę dziecka. Szuka wówczas odpowiedniego rozdziału i zapoznaje się z punktem widzenia autorów. Książka pomaga także rozwiać własne lęki i obawy dotyczące rozwoju dziecka. Autorzy propagują karmienie piersią i noszenie dziecka. Niektóre porady wydają się jednak zbyt stereotypowe, np. dotyczące karmienia (4-miesięczne dziecko nie potrzebuje już karmienia na żądanie) czy szczepień (podporządkowanie podstawowemu programowi szczepień bez rozważania indywidualnej sytuacji rodziny).

Układ treści jest czytelnie podzielony na 48 niedługich rozdziałów, choć cały tom ma prawie 500 stron.

W książce znajduje się sporo fotografii, a najcenniejsze wskazówki dla rodziców zostały umieszczone w wyróżniających się na tle tekstu ramkach. Jeśli chodzi o język, to autorzy stosują proste zwroty, jasne nawet dla “zielonego” rodzica. Wiele razy powołują się także na badania, które potwierdzają prezentowaną przez nich teorię.

Tom II

Przyznam, że zdecydowanie bardziej mnie zainteresował, ponieważ mogę znaleźć w nim opis rozwoju dziecka w wieku czterech lat, czyli mojej córki. I tu niespodzianka. Zasada znana z pierwszego tomu, mówiąca o tym, iż szukam interesującego mnie zagadnienia i sięgam do konkretnego rozdziału, się nie sprawdza. Tom II podzielono wyraźnie na dwie części. Pierwsza obejmuje 4 rozdziały, w których opisane są poszczególne lata życia dziecka, od trzecich do szóstych urodzin.

2

Natomiast w drugiej części autorzy zawarli problemy, jakie mogą dotyczyć rodziny przez cały ten okres (od 3. do 6. r.ż. dziecka). Jeśli chodzi o część I, to poprzedza ją wstęp, w którym poznajemy czworo dzieci: Anię, Bartka, Magdę i Tymka. Autorzy starannie opisują charakter i temperament każdego z nich, określają na jakim etapie rozwoju się znajdują, w jakich rodzinach i środowiskach się wychowują. Czytelnik powinien (choć nie musi) dopasować cechy swojego dziecka do opisu któregoś z opisanych przez autorów dzieci. Nie mniej jednak, bez wstępu nie jesteśmy w stanie zrozumieć reszty tekstu, ponieważ autorzy na informacjach dotyczących czwórki dzieci opierają całą pierwszą część. Opisują rozwój fizyczny, emocjonalny i poznawczy dziecka w oparciu o te cztery typy temperamentu. Dlatego książka wymaga przeczytania od deski do deski, a czyta się ją bardziej jak przewodnik, niż poradnik. Całość napisana jest z empatią i humorem.

Autorzy omawiają najważniejsze problemy/zagadnienia wychowawcze i rozwojowe. Nieustannie podkreślają, że rodzicielstwa najlepiej uczyć się na błędach, gdyż dzięki nim dokonujemy analizy własnego podejścia, by zaradzić trudnej sytuacji. Dość często wspominają o “duchach z przeszłości”, czyli ważnych doświadczenia z dzieciństwa rodziców, które mogą wpływać na późniejsze zachowanie dorosłych wobec ich własnych dzieci. Owe duchy przyczyniają się do powstania u rodziców pewnych uprzedzeń i postaw. Ale nie zdradzam więcej.

Podobnie jak w części pierwszej, niektóre porady autorów wydają się schematyczne. Mam tu na myśli inspiracje wychowawcze, podejście do dyscypliny, wzmacniania pozytywnych zachowań dziecka (autorzy propagują np. metodę time-out lub izolacji jako sposobu stawiania granic i dostarczaniu dziecku “otuchy i wsparcia”)

Podobnie jak w wypadku tomu I, w książce znajdziemy kilkanaście ilustracji, ramki z informacjami dla rodziców oraz odniesienia do badań.

Podsumowując, poradniki autorstwa znanych na świecie specjalistów, Thomasa Berry’ego Brazeltona i Joshuy Sparrowa, są godne polecenia. Dla wielu rodziców będzie to skarbnica wiedzy, ponieważ w razie wątpliwości, zwykle do książki sięgamy w pierwszej kolejności.

 


Karolina Ślusarczyk

Filolog, pedagog, redaktorka serwisu Dzieci są ważne. Mieszka z rodziną na wsi. Miłuje książki, ubóstwia naturę i aktywny tryb życia. Kocha polskie Tatry i Bieszczady. Mama Alicji i Igi.
Odwiedź stronę autorki/autora:


Przeczytaj więcej:

natuli.pl
8 książek o Porozumieniu bez Przemocy (NVC)

wychowanie
5 problemów wynikających z odwrócenia uwagi dziecka w trudnych sytuacjach

wychowanie
“Przybij piątkę a nie chowaj się za mamą”. Jak nie zachęcać nieśmiałego dziecka do kontaktu na siłę

zdrowie
Naturalne etapy w rozwoju seksualnym dziecka

wychowanie
Miłość sprawia, że ​​mózg dziecka rośnie

rodzina
Kupowanie, pieniądze, rzeczy…, czyli jak się nie dać konsumpcjonizmowi w wychowaniu

olini
11 niesamowitych właściwości oleju z czarnuszki