Kategorie
Niemowlę

Rozwój dziecka w 3 miesiącu życia

Pierwsze trzy miesiące życia dziecko spędza na przystosowaniu się do środowiska poza łonem matki i ustaleniu regularnego rytmu snu, czuwania i karmienia. Procesy fizjologiczne stabilizują się i utrwalają się pierwsze zachowania.

Drodzy rodzice, pamiętajcie, że każdy maluszek rozwija się we własnym tempie. Wiele zależy od temperamentu dziecka, genów, środowiska rodzinnego oraz innych indywidualnych cech dziecka.

Pierwsze trzy miesiące życia dziecko spędza na przystosowaniu się do środowiska poza łonem matki i ustaleniu regularnego rytmu snu, czuwania i karmienia. Procesy fizjologiczne stabilizują się i utrwalają pierwsze zachowania.

Maluch rozpoczął już poznawanie swojego ciała i otoczenia za pomocą wszystkich zmysłów.

seria rodzicielska

Jak zrozumieć małe dziecko

34 PLN

#StopTrenowaniu – przeczytaj książkę, która wprowadzi i rozwinie Twoje świadome rodzicielstwo. Rodzicielstwo bez „instrukcji obsługi” i szkodliwych rad.

Dziecko w trzecim miesiącu życia:

  • doskonali się zmysł wzroku; dziecko coraz lepiej rozróżnia kształty i formy, wodzi oczkami za przedmiotami i ludźmi, odprowadza wzrokiem odchodzącą mamę, radośnie reaguje na pojawienie się znajomych osób i rzeczy; zaczyna świadomie sięgać do zawieszonych nad łóżeczkiem zabawek
  • obraca głowę za przedmiotem lub osobą znikającą z pola widzenia
  • coraz lepiej koordynuje swoje ruchy
  • uczy się, jak podpierać i odpychać swoje ciało od podłoża
  • leżąc na brzuszku, opierając się na przedramionach, potrafi unieść główkę i klatkę piersiową nawet na 10 sekund
  • coraz bardziej rozluźnia mięśnie szyi, rączek i nóżek
  • zdarza mu się, że podczas odchylania mocno głowy do tyłu, przewraca się z leżenia na brzuch, na bok i plecy
  • zwraca głowę w kierunku głosu rodzica i uśmiecha się na powitanie
  • wyraża radość uśmiechając się, wierzgając nóżkami i machając rączkami
  • potrafi zlokalizować źródło dźwięku, wsłuchuje się w wypowiedzi osób dorosłych
  • rodzaj płaczu zmienia się w zależności od przyczyn dyskomfortu
  • podnoszone za obie rączki, z pozycji leżącej do siedzącej, mocno trzyma główkę
  • chwyta zabawkę włożoną w rączkę
  • reaguje uśmiechem na uśmiech
  • sięga rączkami po różne przedmioty
  • okresy czuwania i chwile skupienia zaczynają się wydłużać
  • wyraźniej i częściej słychać gardłowe dźwięki i gruchanie, pojawiają się samogłoski „aaaa”, „eeeee”, powtarzane ze zmienną intonacją. Maluch wyraźnie komunikuje swój nastrój lub stosunek do tego co widzi zmieniając intonację wydawanych dźwięków
  • pod koniec 3 miesiąca przez dłuższy czas potrafi utrzymać w dłoniach grzechotkę i bawić się nią
  • o ukończeniu 3 miesiąca życia, kiedy dziecko jest przez nas przytrzymywane, jest w stanie przyjąć pozycję siedzącą, podejmuje też pierwsze próby przyjmowania pozycji stojącej
  • zaczyna kształtować się indywidualność.

Autor/ka: Anna Leszczyńska

Psycholog dziecięcy, terapeuta. Absolwentka Wydziału Psychologii Klinicznej Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Zajmuje się udzielaniem kompleksowej pomocy psychologicznej dzieciom z autyzmem, całościowymi zaburzeniami rozwojowymi, zaburzeniami emocjonalnymi oraz nadpobudliwością psychoruchową. Udziela konsultacji wychowawczych, prowadzi grupy oraz warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców i nauczycieli. Obecnie pracuje w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej nr 5 w Warszawie oraz prowadzi prywatną praktykę psychologiczną.


Bestsellery księgarni NATULI

Tematy, którymi się zajmujemy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *