Kategorie
Niemowlę

Rozwój dziecka w 1 miesiącu życia

Każdy rodzic po urodzeniu dziecka chce wiedzieć czy rozwija się ono prawidłowo. Rozwój dziecka jest indywidualny, dlatego też w ciągu 1 roku życia konieczne są częste wizyty u pediatry, aby mieć kontrolę nad prawidłowym rozwojem dziecka.

Drodzy rodzice, pamiętajcie, że każdy maluszek rozwija się we własnym tempie. Wiele zależy od temperamentu dziecka, genów, środowiska rodzinnego oraz innych indywidualnych cech dziecka.

Dziecko w pierwszym miesiącu życia:

  • widzi wyraźnie na odległość około 20-25 centymetrów;
    Przybliżaj swoją twarz do twarzy dziecka, przybliżaj także różnokolorowe przedmioty czy poruszaj palcami tak, by mogło
    skupiać na nich wzrok
  • dostosowuje swoje zachowanie do brzmienia głosu rodzica: uspokaja się gdy mówisz do niego uspokajająco i niepokoi się, gdy mówisz szorstko i głośno;
    Mów do dziecka śpiewnie, nuć kołysanki, nosząc je kołysz i huśtaj
  • leżąc na brzuchu, na płaskiej powierzchni może podnieść na chwilę główkę;
    Przesuwaj palce lub zabawkę ze środka pola widzenia ku górze, aby zachęcić malca do podniesienia główki
  • lokalizuje źródło dźwięku;
    Staraj się mówić do dziecka z różnych odległości i różnych części pomieszczenia, obserwując czy odwróci w Twoją stronę główkę
  • dzięki odruchowi chwytnemu, mocno trzyma podany mu palec, pod koniec miesiąca odruch ten słabnie, ale dziecko ma nadal zamknięte piąstki;
    Baw się w takie zabawy jak „Sroczka kaszkę warzyła” otwierając i rozdzielając mu paluszki. To samo można robić z palcami u nóg
  • pod koniec pierwszego miesiąca życia wiele dzieci umie już rozróżniać rozmaite dźwięki ludzkiej mowy, noworodek potrafi odróżnić głos mamy od głosów innych osób
  • rozpoznaje wyraźnie zapach matki i reaguje na pieszczoty
  • nawiązuje kontakt wzrokowy
  • kształtuje się jego umiejętność skupienia wzroku na twarzy osoby dorosłej
  • pierwsze wydawane przez dziecko odgłosy nie przypominają dźwięków mowy: są to ciche pomrukiwania różnego rodzaju sapania, kwilenie, mlaśnięcia i inne (świadczą o sprawności uruchamianych narządów artykulacyjnych oraz stanowią podstawę rozwoju mowy)
  • zakres przeżywanych emocji jest bardzo wąski; prawidłowo rozwijające się dziecko, które nie doświadcza bólu, odczuwa zwykle spokój (gdy wszystkie jego potzreby są zaspokojone) lub dyskomfort
  • wyczuwa stany emocjonalne mamy, zazwyczaj synchronizuje z nimi swój stan, np. odpowiada niepokojem na niepokój matki.

Autor/ka: Anna Leszczyńska

Psycholog dziecięcy, terapeuta. Absolwentka Wydziału Psychologii Klinicznej Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Zajmuje się udzielaniem kompleksowej pomocy psychologicznej dzieciom z autyzmem, całościowymi zaburzeniami rozwojowymi, zaburzeniami emocjonalnymi oraz nadpobudliwością psychoruchową. Udziela konsultacji wychowawczych, prowadzi grupy oraz warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców i nauczycieli. Obecnie pracuje w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej nr 5 w Warszawie oraz prowadzi prywatną praktykę psychologiczną.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *