fbpx
DZIEŃ DZIECKA - Zrób niespodziankę!
| Szkocja ustanawia prawo do “zabawy na dworze jako fundamentalnej części dzieciństwa”

Szkocja ustanawia prawo do “zabawy na dworze jako fundamentalnej części dzieciństwa”

50 wpływowych organizacji szkockich podpisało narodowe porozumienie w sprawie zabawy na dworze. Ma ona stać się “fundamentalną częścią szkockiego dzieciństwa” i sankcjonuje prawo dzieci do codziennej zabawy na świeżym powietrzu.

Wśród organizacji stojących za tą inicjatywą są: szkocki rząd, organizacja Inspiring Scotland, Royal Zoological Society of Scotland, Glasgow Science Centre, NHS Health Scotland oraz wiele instytucji edukacyjnych.

Oświadczenie o codziennej zabawie na dworze ma zapewnić dzieciom zdrowie, dobre samopoczucie i wsparcie w rozwoju społecznym i intelektualnym. Sygnatariuszy zobowiązuje zaś do działań mających na celu rozbudowę infrastruktury parków, placów zabaw, przestrzeni naturalnych i komunalnych oraz umożliwienie mieszkańcom miast łatwego dostępu do przyrody.

Zabawa na dworze “zachęca do podejmowania ryzyka”

Celia Tennant, inspektor Inspire Scotland, przekonywała Szkotów, że ​​zabawa na świeżym powietrzu pomaga dzieciom “podejmować ryzyko, testować granice, kreatywnie myśleć i rozwiązywać problemy”. Ma ona również wymiar społeczny – “to inwestycja w pokolenie dzieci, które dorastając w kontakcie z naturą, będzie pokoleniem dorosłych, którzy szanują i rozumieją świat wokół siebie, będą go chronić i o niego dbać”.

Reklama, dzięki której rozwijamy redakcję
Nie ma złej pogody na spacer.

Fińskie dzieci uczą się najlepiej, w Paryżu dzieci nie grymaszą, a w Szwecji – są zdrowe, aktywne i szczęśliwe! Stare skandynawskie porzekadło mówi, że nie ma złej pogody, są tylko źle dobrane ubrania. W Polsce jeszcze niedawno zwykło się mawiać, że dzieci dzielą się na czyste i szczęśliwe.

„A gdyby tak więcej maluchów obserwowało prawdziwe ptaki, zamiast grać w Angry Birds?” – fragment książki. 

Zobacz więcej

Dr Catherine Calderwood, dyrektor ds. medycznych NHS, wskazała na korzyści, które obejmują wykorzystywanie świata przyrody do “rozwijania ciekawości i umiejętności związanych z nauką”. Natomiast Peter Higgins, profesor edukacji środowiskowej Uniwersytetu w Edynburgu podkreślał, że istnieje ważny powód, dla którego dzieci i dorośli w każdym wieku szukają miejskich terenów zielonych, obszarów wiejskich, wybrzeży i dzikich terenów: “zaspokajają one głęboką wewnętrzną potrzebę kontaktu z naturą i są fundamentalne dla naszego dobrego samopoczucia “ – powiedział.

Powyższe działania są reakcją na opublikowaną we wrześniu bieżącego roku coroczną ankietę dotyczącą zdrowia, której wyniki mocno Szkotów zaskoczyły. Wynika z niej bowiem, że w 2017 roku jedynie 32% dzieci w wieku od 5 do 12 roku życia spędzało zalecane 60 minut aktywności na świeżym powietrzu dziennie, a wśród młodzieży od 13 do 15 roku życia odsetek ten wynosił zaledwie 18%. Ciekawe, jak te statystyki wyglądają w Polsce?

Źródło: 

Scotland Commits to Making Outdoor Play Officially ‘Fundamental’ to Learning


Dzieci są ważne

Redakcja serwisu dziecisawazne.pl.
Odwiedź stronę autorki/autora: https://dziecisawazne.pl/


Przeczytaj więcej:

natuli.pl
Uważność – najlepsze książki dla dzieci i dorosłych

OKULARY
Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci

rodzina
,,Kochać to nie znaczy martwić się, kochać to znaczy ufać” – krótki tekst o byciu matką

zdrowie
Czy antybiotyki przyjmowane przed ciążą i w jej trakcie wpływają na zdrowie dziecka?

edukacja alternatywna
Czym jest “kultura błędu” i dlaczego nie warto wytykać błędów uczniom? Fragment książki “Nowa szkoła”

naturopatia
Jak leczyć wiosenne przeziębienie?

zdrowie
Bliskość sprawia, że dzieci są zdrowsze!

wywiady
“Weganizm jest prosty i można z nim żyć bez poczucia straty”. Rozmowa z Asją Michnicką

edukacja alternatywna
Nie dajmy się zadaniom domowym! Czego dzieci naprawdę potrzebują po wyjściu ze szkoły?

edukacja alternatywna
Dlaczego tak trudno zmienić polską szkołę? Fragment książki “Nowa szkoła”

edukacja alternatywna
“Nowa szkoła” to książka dla gotowych na zmianę polskiej szkoły

edukacja alternatywna
Jak uczy się mózg i jak szkoła może wspierać naturalne procesy uczenia się?