W co się bawić z niemowlakiem? W co się bawić z małym dzieckiem? To pytania często zadawane przez rodziców. Szukamy odpowiedzi w internecie, przeglądamy stosy książek, radzimy się znajomych i uczestniczymy w zajęciach dla dzieci i ich opiekunów. Równie ważne, o ile nie ważniejsze, jest pytanie o cel wspólnej zabawy. Czy ma być ona nauką, walką z nudą czy ma zapełnić czas między posiłkami?
W świecie dziecka do około 5-6 roku życia nie dzieje się nic poza zabawą. Tylko podczas niej mały człowiek zdobywa nowe umiejętności – raczkowanie, posługiwanie się chwytem pęsetowym, rysowanie, śpiewanie czy też czytanie. W zabawie dziecko przepracowuje własne doświadczenia – radosne i te, które napawają je lękiem czy smutkiem.
Jak zrozumieć małe dziecko
Poradnik pomagający w codziennej opiece nad Twoim dzieckiem
W zabawie też kształtuje emocje, stosunek do świata, sposoby komunikacji z samym sobą oraz z innymi.
Dzięki niej poznaje wartości i uczy się żyć według nich. To właśnie zabawa jest dla rodzica najlepszą okazją do poznawania własnego dziecka oraz budowania z nim mocnej i trwałej więzi.
Co to są zabawy fundamentalne?
„Zabawy fundamentalne” zaprojektowane przez Colin Rose i Gordon Dryden są ciekawą i mądrą propozycją dla rodziców, dziadków i opiekunów chcących aktywnie uczestniczyć w rozwoju dziecka.
Książki o rozstaniu i rozwodzie: wsparcie dla dzieci i dorosłych
Książki o rozstaniu i rozwodzie dostępne w naszej księgarni mają na celu wspieranie całej rodziny. Bez względu na wiek, każdy członek rodziny znajdzie tutaj coś, co pomoże mu lepiej zrozumieć własne uczucia i odnaleźć nową równowagę. Dzięki literaturze można odkryć, że nawet po rozstaniu możliwe jest stworzenie szczęśliwego, pełnego wsparcia środowiska dla dziecka.
Autorzy opierają się na dwóch przesłankach:
- do 6 roku życia w umyśle dziecka tworzą się fundamenty sposobów myślenia, rozumienia oraz odczuwania świata. Podstawowymi są miłość i poczucie bezpieczeństwa oraz zabawa
- każde dziecko ma 8 różnych rodzajów inteligencji. Zadaniem rodziców i wychowawców jest pomóc mu je optymalnie rozwinąć
Podstawą proponowanych aktywności jest bliska relacja między dorosłym a dzieckiem. Dorosły z jednej strony jest przewodnikiem wskazującym cele i sposoby ich realizacji, z drugiej zaś potrafi umiejętnie wczytywać się w komunikaty nadawane przez malucha i za nimi podążać.
Podczas zabawy obowiązuje podstawowa zasada: przerwij aktywność, gdy widzisz, że dziecko nie jest nią zainteresowane. Zasada, która jest z jednej strony prosta i oczywista, z drugiej zaś wcale nie tak łatwa do wprowadzenia, jeśli uważamy, że naszym celem jest edukacja, czyli sprawienie, by dziecko zdobyło nową wiedzę lub umiejętności. Ponieważ to właśnie poczucie bezpieczeństwa i miłość oraz nieustająca zabawa są podstawowymi budulcami młodego umysłu, to otaczając dziecko troską i miłością, bawmy się z nim, bawmy i jeszcze raz
bawmy.
Wystarczy pół godziny dziennie spędzone na mądrze zaprojektowanej i wcześniej przemyślanej przez dorosłego zabawie, by dać dziecku to, co w wychowaniu najważniejsze: czas, uwagę oraz samych siebie.
Foto