Kategorie
Wychowanie

W co się bawić, czyli zabawy fundamentalne. Cz.1

W co się bawić z niemowlakiem? W co się bawić z małym dzieckiem? To pytania często zadawane przez rodziców. Szukamy odpowiedzi w internecie, przeglądamy stosy książek, radzimy się znajomych i uczestniczymy w zajęciach dla dzieci i ich opiekunów

W co się bawić z niemowlakiem? W co się bawić z małym dzieckiem? To pytania często zadawane przez rodziców. Szukamy odpowiedzi w internecie, przeglądamy stosy książek, radzimy się znajomych i uczestniczymy w zajęciach dla dzieci i ich opiekunów. Równie ważne, o ile nie ważniejsze, jest pytanie o cel wspólnej zabawy. Czy ma być ona nauką, walką z nudą czy ma zapełnić czas między posiłkami?

W świecie dziecka do około 5-6 roku życia nie dzieje się nic poza zabawą. Tylko podczas niej mały człowiek zdobywa nowe umiejętności – raczkowanie, posługiwanie się chwytem pęsetowym, rysowanie, śpiewanie czy też czytanie. W zabawie dziecko przepracowuje własne doświadczenia – radosne i te, które napawają je lękiem czy smutkiem.

Jak zrozumieć małe dziecko

Poradnik pomagający w codziennej opiece nad Twoim dzieckiem

Zobacz w księgarni Natuli.pl

W zabawie też kształtuje emocje, stosunek do świata, sposoby komunikacji z samym sobą oraz z innymi.

Dzięki niej poznaje wartości i uczy się żyć według nich. To właśnie zabawa jest dla rodzica najlepszą okazją do poznawania własnego dziecka oraz budowania z nim mocnej i trwałej więzi.

Co to są zabawy fundamentalne?

„Zabawy fundamentalne” zaprojektowane przez Colin Rose i Gordon Dryden są ciekawą i mądrą propozycją dla rodziców, dziadków i opiekunów chcących aktywnie uczestniczyć w rozwoju dziecka.

Nowa dyscyplina. Ciepłe, spokojne i pewne wychowanie od małego dziecka do nastolatka

Jak być przewodnikiem dziecka i odpowiedzialnie orientować je w tym chaotycznym świecie. 
Autor mówi: rodzice, nie warto wdawać się w negocjacje, ciągle prosić, stawiać tylu pytań. Mamy inne rozwiązania, znacznie skuteczniejsze i korzystniejsze dla naszych relacji z dziećmi. Stoi za nimi nowa dyscyplina. I wcale nie trzeba być przy tym surowym.

CHCESZ? KLIKNIJ!

Autorzy opierają się na dwóch przesłankach:

  1. do 6 roku życia w umyśle dziecka tworzą się fundamenty sposobów myślenia, rozumienia oraz odczuwania świata. Podstawowymi są miłość i poczucie bezpieczeństwa oraz zabawa
  2. każde dziecko ma 8 różnych rodzajów inteligencji. Zadaniem rodziców i wychowawców jest pomóc mu je optymalnie rozwinąć

Podstawą proponowanych aktywności jest bliska relacja między dorosłym a dzieckiem. Dorosły z jednej strony jest przewodnikiem wskazującym cele i sposoby ich realizacji, z drugiej zaś potrafi umiejętnie wczytywać się w komunikaty nadawane przez malucha i za nimi podążać.

Podczas zabawy obowiązuje podstawowa zasada: przerwij aktywność, gdy widzisz, że dziecko nie jest nią zainteresowane. Zasada, która jest z jednej strony prosta i oczywista, z drugiej zaś wcale nie tak łatwa do wprowadzenia, jeśli uważamy, że naszym celem jest edukacja, czyli sprawienie, by dziecko zdobyło nową wiedzę lub umiejętności. Ponieważ to właśnie poczucie bezpieczeństwa i miłość oraz nieustająca zabawa są podstawowymi budulcami młodego umysłu, to otaczając dziecko troską i miłością, bawmy się z nim, bawmy i jeszcze raz
bawmy.

Wystarczy pół godziny dziennie spędzone na mądrze zaprojektowanej i wcześniej przemyślanej przez dorosłego zabawie, by dać dziecku to, co w wychowaniu najważniejsze: czas, uwagę oraz samych siebie.

Foto

Autor/ka: Agnieszka Szczepaniak

Z wykształcenia psycholog, z zamiłowania trener twórczości. Prowadzi niesztampowe zajęcia dla dzieci, animuje niezwykłe świętowanie urodzin. Autorka szkoleń dla rodziców i nauczycieli z zakresu twórczej pracy z dziećmi oraz mądrego towarzyszenia im w rozwoju. Prowadzi treningi twórczości oraz twórczego rozwiązywania problemów. Prywatnie żona niezwykłego męża i mama cudownej córeczki, którą wspólnie wychowują w duchu bliskości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.