Kategorie
Odporność Zdrowie

Wspomaganie odporności – 6 naturalnych przypraw

Ważnym czynnikiem wpływającym na stan naszej odporności jest prawidłowa dieta. Istnieje wiele produktów spożywczych, które dzięki swym aktywnym biologicznie składnikom wspomagają nasze mechanizmy obrony przed chorobami i pomagają nam szybciej uporać się z powszechnymi w okresie zimowym stanami przeziębień. W grupie takich naturalnych “wspomagaczy” naszej odporności znajdziemy wiele przypraw, stosowanych na co dzień do nadawania smaku potrawom.

Ich działanie przeciwzapalne i przeciwbakteryjne jest znane i wykorzystywane od setek lat. Dodatkowo duża część z nich ma działanie rozgrzewające, co w okresie, kiedy temperatury często sięgają poniżej zera stopni Celsjusza, podnosi nasz komfort termiczny i poprawia krążenie krwi.

Do naturalnych wspomagaczy odporności wśród przypraw zaliczamy:

JAK DOBRZE, ŻE TO REKLAMA KSIĄŻEK

książki dla rodziców

Jak zwiększyć odporność swojego dziecka 

34,71 PLN

Jak skutecznie zmienić przyzwyczajenia żywieniowe wszystkich członków rodziny i to na stałe!

1. Imbir

Jego kłącze zawiera cenny olejek eteryczny, wapń, magnez, żelazo oraz ważny związek fenolowy – gingerol. Wykazuje on działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe. Skutecznie przeciwdziała nudnościom. Reguluje trawienie, pobudzając wydzielanie soku żołądkowego i działając żółciopędnie. Będzie stanowić dobre remedium na ból gardła, działa bowiem odkażająco. Pomaga zwalczać infekcje bakteryjne, grzybicze i wirusowe. Pobudza wydzielanie śluzu, co warto wykorzystać w przypadku wystąpienia stanów zapalnych dróg oddechowych. Można stosować go jako dodatek do deserów, napojów.

2. Kardamon

Podobnie jak imbir jest świetnym dodatkiem do napojów takich jak herbata czy kawa. Sprawdza się również jako dodatek do deserów, a także dań rybnych czy mięsnych. Kardamon pobudza apetyt i ułatwia trawienie. Działa przeciwzapalnie, antybakteryjnie i przeciwwirusowo. Pomaga łagodzić kaszel występujący w stanach zapalnych dróg oddechowych.

3. Goździki

Stosowane powszechnie w kuchni jako dodatek do zup czy napojów. Mają ogromny potencjał przeciwutleniający. Wymiatając wolne rodniki zapobiegają powstawaniu wielu chorób. Działają także odtruwająco na nasz organizm. Dzięki właściwościom dezynfekującym pomagają wzmacniać odporność i walczyć z infekcjami.

4. Cynamon

To doskonała propozycja dla ludzi, którzy nieustannie skarżą się na zimno, bez względu na to, jaką temperaturę wskazuje termometr. Cynamon wysusza wilgoć w organizmie i pobudza krążenie. To doskonały tonik trawienny, wzmacniacz odporności i regulator poziomu cukru we krwi.

Czytasz artykuł … i bardzo dobrze

Piszemy i wydajemy książki, tworzymy magazyn dla rodziców, prowadzimy super księgarnię. Jeśli nas nie znasz… kliknij i

5. Czosnek

Zwany często naturalnym antybiotykiem. Odznacza się silnym działaniem przeciwzapalnym, przeciwwirusowym i antybakteryjnym. Zawiera olejki eteryczne, cenne organiczne związki siarkowe (min. allinę), flawonoidy, witaminę C, witaminy z grupy B, magnez, potas, żelazo i selen. Powstająca w trakcie miażdżenia ząbka czosnku allicyna ma działanie przeciwgrzybiczne i antybiotykowe. Spożywanie czosnku na surowo stanowi jedno ze skuteczniejszych działań profilaktycznych w okresie jesienno-zimowym, chroniące nas przed przeziębieniami.

6. Chilli

Zawarta w tej przyprawie kapsaicyna działa napotnie, wzmaga wydalanie śluzu i zmniejsza opuchliznę błon śluzowych, łagodząc ich przekrwienie. Ma również działanie przeciwzapalne. Zawarte w papryczce antyoksydanty pozwalają walczyć z wolnymi rodnikami, zwalniając procesy starzenia się organizmu i obniżając ryzyko wielu chorób. Chilli wspaniale sprawdza się jako przyprawa do potraw z fasolą czy ciecierzycą. Dobrze komponuje się także jako dodatek do czekoladowych deserów.

Do powyższej listy można byłoby dopisać wiele innych przypraw o właściwościach antybakteryjnych, przeciwwirusowych, przeciwzapalnych. Korzystając z nich umiejętnie w kuchni można wspomóc organizm w walce z infekcjami nie tylko w okresie jesienno-zimowym, ale także przez cały rok.

Foto: flikr.com/ebarney

JAK DOBRZE, ŻE TO REKLAMA KSIĄŻEK

Naturalne antybiotyki
35,11 PLN
Jak zrozumieć małe dziecko
35 PLN
Rozwój seksualny dzieci
31 PLN

Autor/ka: Marzena Rojek

Dietetyk, specjalista ds. zdrowia publicznego, absolwentka Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, członek Polskiego Towarzystwa Dietetyki.

Posiada kilkuletnie doświadczenie w pracy z pacjentami indywidualnymi, także cierpiącymi na zaburzenia odżywiania. Prowadzi szkolenia z zakresu prawidłowego odżywiania dla dorosłych, dzieci i młodzieży, warsztaty kulinarne. Zajmuje się przygotowywaniem i realizacją programów profilaktyki zdrowotnej. Swoja pasję, jaką jest edukacja żywieniowa, realizuje także pracując jako nauczyciel i wykładowca.

Stale poszerza swoją wiedzę uczestnicząc w konferencjach naukowych i czytając fachową prasę. Prezentuje racjonalne podejście do prawidłowego odżywiania oparte na aktualnej wiedzy z tego zakresu. Sprzeciwia się radykalnym dietom „cud” i stara się przekonywać, że zdrowy styl życia może być łatwy i przyjemny. Prywatnie jest pasjonatką tańca orientalnego, aktywnego stylu życia i zwierząt . W wolnym czasie doskonali i testuje przepisy dietetyczne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *