Wypuśćmy dzieci ze szkoły..., żeby się lepiej uczyły
| Wypuśćmy dzieci ze szkoły…, żeby się lepiej uczyły

Wypuśćmy dzieci ze szkoły…, żeby się lepiej uczyły

Im więcej czasu dzieci spędzają w szkolnych ławkach, tym bardziej czują się wypalone i tym gorzej pracuje ich mózg. Dlatego bardzo ważne jest, żeby w czasie ich pobytu w szkole, znaleźć również przestrzeń do swobodnej zabawy na świeżym powietrzu. Jak pokazują najnowsze badania – dzięki takiej zabawie poprawiają się nie tylko ich wyniki w nauce, ale też lepiej funkcjonuje cały organizm.

Mózg potrzebuje się dotlenić

Dzieci lubią być w ruchu, a swobodna zabawa na powietrzu pozwala im się “zresetować” i odprężyć. Dzięki temu mają więcej pary i energii, by lepiej przyswajać wiedzę. Połączenie troski o ciało i umysł daje możliwość bardziej symetrycznego i efektywnego rozwoju.

To, na co badacze zwracają uwagę, to fakt, że efektywność pracy mózgu podnosi właśnie swobodna zabawa – a nie sterowana (np. przez osobę dorosłą). Ludzie mogą wykorzystywać ruch do usprawniania procesów myślowych. Zabawa daje też wiele innych korzyści, poprawiając przepływ krwi do mózgu (serwując mu więcej tlenu i glukozy, które są niezbędne gdy intensywnie myślimy – czyli na przykład podczas nauki). W rzeczywistości, gdy zbyt dużo czasu spędzamy w pozycji siedzącej, nasz mózg po prostu zasypia. Ruch i aktywność stymulują neurony, które rozbudzają mózg do dalszej aktywności.

Zabawa a wyniki w nauce

Znaczenie zabawy dla rozwoju fizycznego i intelektualnego dzieci potwierdza wiele badań. Czas spędzony na powietrzu pomaga w kształtowaniu umiejętności językowych, rozwiązywaniu problemów, zarządzaniu ryzykiem, wspiera też umiejętności uczenia się. Zabawa na dworze kształtuje zdrowe postawy emocjonalne i pomaga lepiej dostosowywać się do szkolnego życia.

Badania przeprowadzone przez Debbie Rhea, dyrektora LiiNk Projektu z Texas Christian University wykazały zależność między czasem spędzanym w czasie przerw lekcyjnych na dworze, a poprawą tzw. dyscypliny w klasie. Uczniowie biorący udział w projekcie, trwającym w sumie dwa lata, mieli dodatkowe przerwy w czasie zajęć lekcyjnych, które przeznaczone były na swobodną zabawę. Rezultaty tych badań prezentują się następująco:

  • wśród dzieci biorących udział w projekcie wzrosły kompetencje społeczne i zmieniły się ich interakcje z rówieśnikami,
  • dzieci były bardziej skoncentrowane. Tak zwane “wiercenie” się w trakcie lekcji zmniejszyło się o 25 proc.,
  • umiejętność uważnego skupienia wzrosła o 30 proc.,
  • poprawiły się wyniki w nauce czytania i liczenia.

Pomysł na polską szkołę? Wypuścić dzieci na dwór i pozwolić im się wyszaleć. Przyczyni się to z pewnością nie tylko do poprawy wyników w szkole, ale też doda uczniom sporo pozytywnej energii. W czasach, gdy w pozycji siedzącej spędzamy coraz więcej czasu, takie rozwiązanie może mieć znacznie większy sens, niż uporczywe sadzanie w szkolnych ławach.

Foto: flikr.com/angeliasphotography


Dzieci są ważne

Redakcja serwisu dziecisawazne.pl.
Odwiedź stronę autorki/autora: https://dziecisawazne.pl/


Przeczytaj więcej:

natuli.pl
8 książek o Porozumieniu bez Przemocy (NVC)

POLECAMY
4 kreatywne gadżety do pokoju przedszkolaka

rodzina
“Przyszłość zależy od tego, co robimy w teraźniejszości”. Bądź życzliwy i naucz życzliwości swoje dzieci

odżywianie naturalne
10 pomysłów na jesienne wegańskie obiady

POLECAMY
Smog i infekcje górnych dróg oddechowych u dzieci

POLECAMY
Odważne, mądre, kreatywne – 10 projektów edukacyjnych stworzonych przez polskich uczniów

POLECAMY
Kosmetyki pierwszej potrzeby, które warto wymienić na wersję eko

ciąża i poród
Ojciec w połogu

wychowanie
Czy to już bullying, czy tylko złośliwe zachowanie?

rodzina
Gdy umiera dziecko…

wychowanie
Jak rozmawiać z dzieckiem, które się boi?