fbpx
| Wzmacnianie odporności dziecka poprzez dietę – kilka ważnych faktów w pigułce

Wzmacnianie odporności dziecka poprzez dietę – kilka ważnych faktów w pigułce

Dzieci potrzebują dużej odporności, zarówno fizycznej jak i psychicznej. Ta potrzeba jest tym większa w obliczu zanieczyszczenia środowiska naturalnego, nieustannego pośpiechu, przeciążenia związanego ze szkołą i niełatwych relacji rodzinnych we współczesnym świecie. Błędy popełniane w pierwszych latach życia dziecka są ciężkie do nadrobienia. W naszym społeczeństwie niestety mało uwagi poświęca się odżywianiu najsłabszych – dzieci i ludzi starszych. Podaje im się sztucznie wyprodukowane gotowe odżywki, konserwy, tzw. słoiczki, mrożonki oraz żywność z mikrofali.

Wzmacnianie odporności dziecka za pomocą diety

Podobnie jak w przypadku niemowląt, u dzieci w wieku przedszkolnym ważne jest, by wzmocnić cały układ trawienny organizmu. Śledziona i żołądek odgrywają szczególnie ważną rolę nie tylko w zachowaniu zdrowia, w rekonwalescencji po chorobie, ale w ogóle w rozwoju dziecka. Śledziona pozyskuje energię i substancje odżywcze z pokarmu i przekształca je we własną energię i substancje ciała. Dzięki temu może powstać krew, tkanki, mięśnie i wszystkie pozostałe części organizmu. Dla fizycznego i psychicznego rozwoju dziecka jest sprawą najwyższej wagi, by pozyskać wystarczającą ilość energii z pożywienia. Z drugiej strony proces trawienia powinien zużywać jak najmniej energii, ponieważ układ trawienny dziecka dopiero się rozwija i nie zdążył jeszcze w pełni wykształcić funkcji trawiennych.

Nawet drobne błędy w odżywianiu mogą prowadzić do poważnych dolegliwości. Jeśli dziecko zjadło za dużo produktów zimnych i wychładzających, łatwo może dojść do przeziębienia, kataru, zapalenia ucha czy biegunki. Termicznie zimne pokarmy bardzo osłabiają pracę śledziony i żołądka, tym samym znacznie obniżając odporność. Czego zatem unikać?

Do produktów wychładzających i osłabiających odporność zaliczamy:

  • nabiał fermentowany: jogurty, kefiry, maślanki, mleko zsiadłe,
  • cukier, miód,
  • owoce cytrusowe,
  • owoce krajowe surowe,
  • soki owocowe,
  • lody i zimne napoje, szczególnie słodzone,
  • duża ilość surowizny w diecie.

Piramida zdrowego żywienia

Istotnym aspektem zdrowego żywienia jest urozmaicone zestawienie produktów. W idealnej sytuacji dieta zdrowego człowieka powinna być skomponowana następująco:

  • 30%- 40% zbóż pełnoziarnistych w postaci całego ziarna, kasz, płatków (a nie w postaci produktów z mąki tych zbóż, takich jak pieczywo czy makarony);
  • 45%-55% gotowanych warzyw sezonowych (latem można częściej jeść warzywa surowe);
  • 10% owoców rodzimych występujących w danym sezonie (czasem latem mogą być spożywane na surowo, w zimnym okresie najlepsze są kompoty bez cukru i duszone owoce);
  • 10% roślin strączkowych: czerwona, zielona i brązowa soczewica, cieciorka, fasolka azuki i mung, groch, fasola zwykła, itd.;
  • 3% oleje tłoczone na zimno; produkty fermentowane: kiszona kapusta, biały i czerwony barszcz, miso, tempeh (te produkty wspomagają nasze własne bakterie jelitowe w syntetyzowaniu witaminy B12!);

Pozostałe składniki, jakie powinny się znaleźć w naszej diecie, to:

  • orzechy i nasiona oleiste (pestki dyni, słonecznika, siemię lniane, sezam, wiesiołek),
  • glony morskie – ich niewielka ilość neutralizuje metale ciężkie, wchłaniane przez nas z powodu zanieczyszczenia środowiska,
  • jaja z hodowli ekologicznych (bardzo dobrze przyswajalne białko),
  • masło naturalne,
  • przyprawy, m.in. sól nierafinowana morska lub kopalna ograniczona do minimum (na początku wskazane odstawienie soli w ogóle),
  • grzyby, świeże i suszone zioła,
  • herbaty ziołowe,
  • kawa zbożowa.

Dominika Adamczyk

Mama Antka i Toli; dietetyk Tradycyjnej Medycyny Chińskiej (TCM), prowadzi Akademię Zdrowego Odżywiania TAO ZDROWIA, organizuje warsztaty zdrowego gotowania, kursy dietetyki TCM, wyjazdy warsztatowe i rodzinne ze zdrowym żywieniem.
Odwiedź stronę autorki/autora: http://www.taozdrowia.pl/


Przeczytaj więcej:

natuli.pl
Uważność – najlepsze książki dla dzieci i dorosłych

OKULARY
Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci

rodzina
O magii rodzicielstwa, która czasem bawi się z nami w chowanego

rodzina
5 ważnych rzeczy, które ojciec może zrobić dla córki

rodzina
Przestrzeń dla dziecka, czyli letnie inspiracje na balkon, do ogrodu i… na drzewo

wychowanie
Kim jest współczesny ojciec? (fragment książki Jespera Juula)

edukacja alternatywna
Świętowanie zakończenia roku szkolnego wspiera poczucie własnej wartości

edukacja alternatywna
Czy oglądając bajki po angielsku, można nauczyć się języka?

wychowanie
Dzieci potrzebują naszego zaufania! (Krótki tekst o nadmiernej kontroli)

wychowanie
Seksualność trzylatki. Historia jednego popołudnia

wychowanie
Jak uważnie towarzyszyć dziecku? I dlaczego to takie ważne?

POLECAMY
Dom nad Morzem – wakacyjne marzenie