| Wzmacnianie odporności dziecka poprzez dietę – kilka ważnych faktów w pigułce

Wzmacnianie odporności dziecka poprzez dietę – kilka ważnych faktów w pigułce

Dzieci potrzebują dużej odporności, zarówno fizycznej jak i psychicznej. Ta potrzeba jest tym większa w obliczu zanieczyszczenia środowiska naturalnego, nieustannego pośpiechu, przeciążenia związanego ze szkołą i niełatwych relacji rodzinnych we współczesnym świecie. Błędy popełniane w pierwszych latach życia dziecka są ciężkie do nadrobienia. W naszym społeczeństwie niestety mało uwagi poświęca się odżywianiu najsłabszych – dzieci i ludzi starszych. Podaje im się sztucznie wyprodukowane gotowe odżywki, konserwy, tzw. słoiczki, mrożonki oraz żywność z mikrofali.

Wzmacnianie odporności dziecka za pomocą diety

Podobnie jak w przypadku niemowląt, u dzieci w wieku przedszkolnym ważne jest, by wzmocnić cały układ trawienny organizmu. Śledziona i żołądek odgrywają szczególnie ważną rolę nie tylko w zachowaniu zdrowia, w rekonwalescencji po chorobie, ale w ogóle w rozwoju dziecka. Śledziona pozyskuje energię i substancje odżywcze z pokarmu i przekształca je we własną energię i substancje ciała. Dzięki temu może powstać krew, tkanki, mięśnie i wszystkie pozostałe części organizmu. Dla fizycznego i psychicznego rozwoju dziecka jest sprawą najwyższej wagi, by pozyskać wystarczającą ilość energii z pożywienia. Z drugiej strony proces trawienia powinien zużywać jak najmniej energii, ponieważ układ trawienny dziecka dopiero się rozwija i nie zdążył jeszcze w pełni wykształcić funkcji trawiennych.

Nawet drobne błędy w odżywianiu mogą prowadzić do poważnych dolegliwości. Jeśli dziecko zjadło za dużo produktów zimnych i wychładzających, łatwo może dojść do przeziębienia, kataru, zapalenia ucha czy biegunki. Termicznie zimne pokarmy bardzo osłabiają pracę śledziony i żołądka, tym samym znacznie obniżając odporność. Czego zatem unikać?

Do produktów wychładzających i osłabiających odporność zaliczamy:

  • nabiał fermentowany: jogurty, kefiry, maślanki, mleko zsiadłe,
  • cukier, miód,
  • owoce cytrusowe,
  • owoce krajowe surowe,
  • soki owocowe,
  • lody i zimne napoje, szczególnie słodzone,
  • duża ilość surowizny w diecie.

Piramida zdrowego żywienia

Istotnym aspektem zdrowego żywienia jest urozmaicone zestawienie produktów. W idealnej sytuacji dieta zdrowego człowieka powinna być skomponowana następująco:

  • 30%- 40% zbóż pełnoziarnistych w postaci całego ziarna, kasz, płatków (a nie w postaci produktów z mąki tych zbóż, takich jak pieczywo czy makarony);
  • 45%-55% gotowanych warzyw sezonowych (latem można częściej jeść warzywa surowe);
  • 10% owoców rodzimych występujących w danym sezonie (czasem latem mogą być spożywane na surowo, w zimnym okresie najlepsze są kompoty bez cukru i duszone owoce);
  • 10% roślin strączkowych: czerwona, zielona i brązowa soczewica, cieciorka, fasolka azuki i mung, groch, fasola zwykła, itd.;
  • 3% oleje tłoczone na zimno; produkty fermentowane: kiszona kapusta, biały i czerwony barszcz, miso, tempeh (te produkty wspomagają nasze własne bakterie jelitowe w syntetyzowaniu witaminy B12!);

Pozostałe składniki, jakie powinny się znaleźć w naszej diecie, to:

  • orzechy i nasiona oleiste (pestki dyni, słonecznika, siemię lniane, sezam, wiesiołek),
  • glony morskie – ich niewielka ilość neutralizuje metale ciężkie, wchłaniane przez nas z powodu zanieczyszczenia środowiska,
  • jaja z hodowli ekologicznych (bardzo dobrze przyswajalne białko),
  • masło naturalne,
  • przyprawy, m.in. sól nierafinowana morska lub kopalna ograniczona do minimum (na początku wskazane odstawienie soli w ogóle),
  • grzyby, świeże i suszone zioła,
  • herbaty ziołowe,
  • kawa zbożowa.

Dominika Adamczyk

Mama Antka i Toli; dietetyk Tradycyjnej Medycyny Chińskiej (TCM), prowadzi Akademię Zdrowego Odżywiania TAO ZDROWIA, organizuje warsztaty zdrowego gotowania, kursy dietetyki TCM, wyjazdy warsztatowe i rodzinne ze zdrowym żywieniem.
Odwiedź stronę autorki/autora: http://www.taozdrowia.pl/


Czytaj na dziecisawazne.pl

zdrowie
13 najczęstszych błędów w żywieniu dzieci (i jak ich unikać)

wychowanie
Dlaczego dzieci potrzebują edukacji seksualnej? (według WHO)

wychowanie
Zajęcia dodatkowe – realne potrzeby a wyścig szczurów? Cz. 2

POLECAMY
Camp Mazury! – wakacje bez tabletu w najbardziej zielonym rejonie Polski

wychowanie
Zajęcia dodatkowe – realne potrzeby a wyścig szczurów? Cz. 1

edukacja alternatywna
Jak skutecznie nauczyć się języka obcego? Jedynie we współpracy ze swoim mózgiem!

wychowanie
Dlaczego dzieci dotykają miejsc intymnych i pokazują je innym?

wychowanie
Co to znaczy akceptować dziecko?

POLECAMY
Dlaczego warto chodzić z dzieckiem na basen?

rodzina
Matko! Bądź dla siebie dobra