Kategorie
Niemowlę

Rozwój dziecka w 9 miesiącu życia

Dziecko w dziewiątym miesiącu życia: najczęściej siada już z pozycji na czworaka, zdarza się, że potrafi się podciągnąć do siedzenia przy meblach lub za szczebelki od łóżeczka; siedzi pewnie bez podparcia, potrafi w tym czasie trzymać w obu rączkach zabawki

seria rodzicielska

Jak zrozumieć małe dziecko

34 PLN

#StopTrenowaniu – przeczytaj książkę, która wprowadzi i rozwinie Twoje świadome rodzicielstwo. Rodzicielstwo bez „instrukcji obsługi” i szkodliwych rad.

Drodzy rodzice, pamiętajcie, że każdy maluszek rozwija się we własnym tempie. Wiele zależy od temperamentu dziecka, genów, środowiska rodzinnego oraz innych indywidualnych cech dziecka.

Dziecko w dziewiątym miesiącu życia:

  • najczęściej siada już z pozycji na czworaka, zdarza się, że potrafi się podciągnąć do siedzenia przy meblach lub za szczebelki od łóżeczka
  • siedzi pewnie bez podparcia, potrafi w tym czasie trzymać w obu rączkach zabawki
  • z pozycji siedzącej sprawnie przechodzi do pozycji na brzuszku
  • chwyta przedmioty, zabawki przy pomocy palca wskazującego i kciuka (chwyt pęsetowy)
  • coraz częściej próbuje wstawać w łóżeczku, trzymając się szczebelków lub innych mebli
  • trudno mu z pozycji stania wrócić do siadania, odwrotnie natomiast bardzo dzielnie sobie radzi
  • większość dzieci zaczyna raczkować, nie wszystkie robią to jednak w tym samym momencie i jednakowo. Ważne dla nich jest samo przemieszczanie się. Mogą przemieszczać się na pupie, odpychając tylko jedną nogą, lub stawiają pierwsze kroki trzymając się przedmiotów w domu i tym sposobem zmieniając swoje położenie
  • w tym miesiącu pojawią się nowe ząbki. Ważne jest podawanie dziecku pokarmów, które wymagają gryzienia – spowoduje to wzmocnienie mięśni żuchwy
  • maluszek bardzo docenia teraz towarzystwo, zwłaszcza mamy. Okazuje uczucia, całuje i tuli się do najbliższych.
  • zachowuje duży dystans wobec obcych i dawno nie widzianych bliskich
  • bardzo lubi naśladować otaczające go osoby, powtarza proste ruchy i miny
  • przeżywa ogromny lęk przed rozstaniem, nawet tym najkrótszym, cierpliwość, czułość i troska mamy pozwolą mu ten lęk przezwyciężać
  • coraz częściej poznaje otaczający go świat za pomocą wzroku i dotyku
  • w tym wieku wciąż nie mówi, ale rozumie znaczenie niektórych słów, szuka wzrokiem przedmiotu nazwanego przez dorosłego.
  • gaworzy artykułując szereg sylab, w tym wieku ma biernie opanowane około 30 słów, znacznie więcej niż potrafi wypowiedzieć.
  • często pojawia się „da” jako „daj” i „ba” jako „bach”, czasami adekwatnie do sytuacji, czasami dziecko “mówi” tylko po to, żeby słyszeć swój głos
  • reaguje już na swoje imię i polecenia wydawane do niego imiennie
  • wyrzuca rzeczy z łóżeczka lub wózka, obserwując jak spadają
  • wykorzystuje opanowane dawniej umiejętności do rozwiązywania nowych problemów, np. aby zdobyć zabawkę leżącą na kocu przyciągnie koc do siebie
  • działania dziecka w tym wieku mają cechę charakterystyczną, jaką jest celowość
  • lubi zabawki wydające dźwięk, elementy poruszające się, kolory jaskrawe i kontrastowe. Słuchanie muzyki sprawia mu wyraźną przyjemność, potrafi w jej rytm „tańczyć”, bujając się i kiwając
  • lubi oglądać swoje odbicie w lustrze, z rozbawieniem będzie szukał ukrytego przyjaciela
  • następuje dalszy rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz motoryki.
Montessori w Twoim domu
32,10 PLN
Jak zrozumieć małe dziecko
35 PLN
Piramida zabaw
52,71 PLN

Autor/ka: Iwona Zych

Psycholog dziecięcy, pedagog, terapeuta. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego Wydziału Historii oraz Wydziału Psychologii Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Zajmuje się udzielaniem kompleksowej pomocy psychologicznej dzieciom z całościowymi zaburzeniami rozwoju, zaburzeniami lękowymi oraz kłopotami szkolnymi. Udziela konsultacji psychologicznych, prowadzi szkolenia rodziców, warsztaty dla rodziców i nauczycieli, pracuje terapeutycznie z dziećmi i młodzieżą. Współpracuje z siecią niepublicznych przedszkoli Pomarańczowa Ciuchcia oraz innymi placówkami przedszkolnymi. Prowadzi prywatną praktykę psychologiczną w Pracowni Psychologiczno-Pedagogicznej „Rozwój” w Warszawie.


Bestsellery księgarni NATULI

Tematy, którymi się zajmujemy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *