Kategorie
Niemowlę

Rozwój dziecka w 9 miesiącu życia

Dziecko w dziewiątym miesiącu życia: najczęściej siada już z pozycji na czworaka, zdarza się, że potrafi się podciągnąć do siedzenia przy meblach lub za szczebelki od łóżeczka; siedzi pewnie bez podparcia, potrafi w tym czasie trzymać w obu rączkach zabawki

Drodzy rodzice, pamiętajcie, że każdy maluszek rozwija się we własnym tempie. Wiele zależy od temperamentu dziecka, genów, środowiska rodzinnego oraz innych indywidualnych cech dziecka.

Jak zrozumieć małe dziecko

Poradnik pomagający w codziennej opiece nad Twoim dzieckiem

Zobacz w księgarni Natuli.pl

Dziecko w dziewiątym miesiącu życia:

  • najczęściej siada już z pozycji na czworaka, zdarza się, że potrafi się podciągnąć do siedzenia przy meblach lub za szczebelki od łóżeczka
  • siedzi pewnie bez podparcia, potrafi w tym czasie trzymać w obu rączkach zabawki
  • z pozycji siedzącej sprawnie przechodzi do pozycji na brzuszku
  • chwyta przedmioty, zabawki przy pomocy palca wskazującego i kciuka (chwyt pęsetowy)
  • coraz częściej próbuje wstawać w łóżeczku, trzymając się szczebelków lub innych mebli
  • trudno mu z pozycji stania wrócić do siadania, odwrotnie natomiast bardzo dzielnie sobie radzi
  • większość dzieci zaczyna raczkować, nie wszystkie robią to jednak w tym samym momencie i jednakowo. Ważne dla nich jest samo przemieszczanie się. Mogą przemieszczać się na pupie, odpychając tylko jedną nogą, lub stawiają pierwsze kroki trzymając się przedmiotów w domu i tym sposobem zmieniając swoje położenie

Warto jeszcze przeczytać:

  • w tym miesiącu pojawią się nowe ząbki. Ważne jest podawanie dziecku pokarmów, które wymagają gryzienia – spowoduje to wzmocnienie mięśni żuchwy
  • maluszek bardzo docenia teraz towarzystwo, zwłaszcza mamy. Okazuje uczucia, całuje i tuli się do najbliższych.
  • zachowuje duży dystans wobec obcych i dawno nie widzianych bliskich
  • bardzo lubi naśladować otaczające go osoby, powtarza proste ruchy i miny
  • przeżywa ogromny lęk przed rozstaniem, nawet tym najkrótszym, cierpliwość, czułość i troska mamy pozwolą mu ten lęk przezwyciężać
  • coraz częściej poznaje otaczający go świat za pomocą wzroku i dotyku
  • w tym wieku wciąż nie mówi, ale rozumie znaczenie niektórych słów, szuka wzrokiem przedmiotu nazwanego przez dorosłego.
  • gaworzy artykułując szereg sylab, w tym wieku ma biernie opanowane około 30 słów, znacznie więcej niż potrafi wypowiedzieć.
  • często pojawia się „da” jako „daj” i „ba” jako „bach”, czasami adekwatnie do sytuacji, czasami dziecko “mówi” tylko po to, żeby słyszeć swój głos
  • reaguje już na swoje imię i polecenia wydawane do niego imiennie
  • wyrzuca rzeczy z łóżeczka lub wózka, obserwując jak spadają
  • wykorzystuje opanowane dawniej umiejętności do rozwiązywania nowych problemów, np. aby zdobyć zabawkę leżącą na kocu przyciągnie koc do siebie
  • działania dziecka w tym wieku mają cechę charakterystyczną, jaką jest celowość
  • lubi zabawki wydające dźwięk, elementy poruszające się, kolory jaskrawe i kontrastowe. Słuchanie muzyki sprawia mu wyraźną przyjemność, potrafi w jej rytm „tańczyć”, bujając się i kiwając
  • lubi oglądać swoje odbicie w lustrze, z rozbawieniem będzie szukał ukrytego przyjaciela
  • następuje dalszy rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz motoryki.

Niegrzeczne książeczki

Seria Niegrzeczne Książeczki to opowieści dla małych i dużych, które rozprawiają się z mitami dotyczącymi dzieciństwa. Czy dziecko zawsze powinno być posłuszne, zjadać wszystko z talerza i dzielić się swoimi rzeczami? Książeczki bez jasnego morału, dające przestrzeń na rozmowę i zrozumienie potrzeb, pisane w duchu Porozumienia bez Przemocy.

Odwiedź księgarnię Natuli.pl

Autor/ka: Iwona Zych

Psycholog dziecięcy, pedagog, terapeuta. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego Wydziału Historii oraz Wydziału Psychologii Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Zajmuje się udzielaniem kompleksowej pomocy psychologicznej dzieciom z całościowymi zaburzeniami rozwoju, zaburzeniami lękowymi oraz kłopotami szkolnymi. Udziela konsultacji psychologicznych, prowadzi szkolenia rodziców, warsztaty dla rodziców i nauczycieli, pracuje terapeutycznie z dziećmi i młodzieżą. Współpracuje z siecią niepublicznych przedszkoli Pomarańczowa Ciuchcia oraz innymi placówkami przedszkolnymi. Prowadzi prywatną praktykę psychologiczną w Pracowni Psychologiczno-Pedagogicznej „Rozwój” w Warszawie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.