Kategorie
Wychowanie

Zabawy kształtujące poczucie pewności u przedszkolaka

Dziecko powinno mieć czytelny i pozytywny obraz siebie. Moja książka jest wspaniałym narzędziem umożliwiającym osiągnięcie tego celu. Powinna ona być duża i przedstawiać wszystkie ważne momenty życia dziecka i jego osiągnięcia.

  • Moja książka

Dziecko powinno mieć czytelny i pozytywny obraz siebie.  Moja książka jest wspaniałym narzędziem umożliwiającym osiągnięcie tego celu. Powinna ona być duża i przedstawiać wszystkie ważne momenty życia dziecka i jego osiągnięcia. Jej zadaniem jest udzielenie dziecku odpowiedzi na pytania: „Kim jestem?”, „Czy jestem wyjątkowy/wyjątkowa?

Książka powinna zawierać m.in.:

1. Na okładce: zdjęcie dziecka i jego imię

2. Kolejne zdjęcia dokumentujące ważne wydarzenia w życiu dziecka

3. Zapis wzrostu i wagi dziecka (co 6 miesięcy)

4. Ulubione karty i widokówki

5. Ulubione jedzenie

6. Ulubione kolory

7. Ulubione zabawy

8. Ulubieni bohaterzy

9. Ulubione zwierzęta

10. Ulubione filmy

11. Odciski rąk i odciski palców całej rodziny

12. Pamiątki uroczystości rodzinnych

13.Listy osiągnięć dziecka

14.  Zbiór prac plastycznych

Życie seksualne rodziców

Zacznij świadomie budować swoją relację z partnerem

Jak zrozumieć się w rodzinie

Jak dostrzec potrzeby innych i być wysłuchanym

Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli

  • Wszystko co dziecko umie zrobić

Poświęćcie trochę czasu i zastanówcie się wspólnie nad tym, co dziecko umie już zrobić. Umiejętności można spisać lub namalować. Dzieci nieustannie stają przed zadaniami, których jeszcze nie umieją wykonać i dlatego tak ważne jest, by pokazać mu, że robi postępy.

  • Kupon za wysiłek

Kupon za wysiłek jest bardzo przydatną pomocą wychowawczą. Należy przygotować kupony za wysiłek (wyciąć je np. z kolorowego papieru). Gdy dziecko bardzo stara się wykonać jakieś zadanie lub jeśli nie uda się dziecku w 100 % wykonać zadania, daj dziecku Kupon za wysiłek. Następnie, gdy dziecko zbierze ustaloną liczbę kuponów, możecie razem „spieniężyć” kupony. Nagrodą nie powinna być zabawka ani prezent, lecz raczej wspólna wizyta w ulubionym miejscu, ulubiona zabawa lub wspólne zajęcie.

  • Herb

Wytłumacz dziecku, że w przeszłości rycerze malowali na swoich tarczach wizerunki przedstawiające ich cnoty. Dziecko może zrobić to samo. Jakie zwierzę może symbolizować naturę dziecka? Jakie słowo najlepiej opisze dziecko? Co dziecko najlepiej robi? Jaka jest ulubiona zabawka dziecka? W tym ćwiczeniu zmobilizuj dziecko, by opisało siebie według następujących punktów:

  1. Co dziecko w sobie lubi
  2. Co dziecko robi dobrze
  3. Pięć ulubionych zajęć dziecka
  4. Ulubione miejsce, które dziecko lubi odwiedzać
  5. Osiągnięcie, za które dziecko samo przyznałoby sobie medal

Trzeba dziecku podpowiedzieć, gdyż dzieci często nie doceniają swoich dokonań. Celem tego ćwiczenia jest pokazanie, że jego osiągnięcia są ważne.

Nowa dyscyplina. Ciepłe, spokojne i pewne wychowanie od małego dziecka do nastolatka

Jak być przewodnikiem dziecka i odpowiedzialnie orientować je w tym chaotycznym świecie. 
Autor mówi: rodzice, nie warto wdawać się w negocjacje, ciągle prosić, stawiać tylu pytań. Mamy inne rozwiązania, znacznie skuteczniejsze i korzystniejsze dla naszych relacji z dziećmi. Stoi za nimi nowa dyscyplina. I wcale nie trzeba być przy tym surowym.

CHCESZ? KLIKNIJ!
  • Zrób to sam

Co kilka miesięcy wspólnie z dzieckiem coś zbuduj albo wykonaj. Możecie zrobić latawiec, staw dla ryb, model statku, samolotu lub łodzi, huśtawkę, wędkę, klatkę dla królika lub własnoręcznie wykonać zabawkę. Poproś dziecko, by zaproponowało, co możecie razem wykonać. Zastanówcie się, co będzie potrzebne do wykonania zadania, np. może trzeba pożyczyć książki, kupić potrzebne materiały?

  • Most

Budujemy z małych chodniczków lub gazet ścieżkę. Gracze muszą pomyśleć o swoich mocnych stronach i zdolnościach. Ten kto potrafi wymienić jakąś swoją zaletę, może przesunąć się do przodu o jeden chodniczek. Uczestnicy mogą sobie nawzajem pomagać, wymieniając te cechy pozostałych, które im się szczególnie podobają. Świadomość dzieci i ich poczucie własnej wartości bardzo wzrasta, kiedy dowiadują się, jak są postrzegane przez innych.

  • Odczuwanie odwagi

Przypominamy sobie z dzieckiem sytuacje, w których doświadczyły odwagi oraz kiedy obserwowali, że ktoś był odważny. Opowiedzcie sami historię, w której byliście odważni albo o innej osobie, która wykazała się odwagą. Jeżeli dziecko nie może przypomnieć sobie żadnej sytuacji, spróbujcie zacząć słowami: „Wyobraź sobie, że zachowujesz się tak, jakbyś był bardzo odważny, co byś wtedy zrobił?”, „Co czujesz, gdy jesteś odważny?”, „Namaluj obrazek przedstawiający twoją odwagę.

  • Mocne strony

Odrysowujemy kontur dziecka na dużym arkuszu papieru. W środku dziecko opowiada i rysuje o tym, co umie robić świetnie i to co wydaje mu się, że robi słabiej. Warto podjąć temat: „Czy moja słaba strona może mi się czasem do czegoś przydać? Do czego?” Jeśli dziecko nie będzie potrafiło lub nie będzie chciało odkryć swoich słabości, nie namawiamy go do tego.

  • Idealna postać

Wycinamy z gazety zdjęcia różnych zwierząt. Naklejamy je na kartkę. Określamy, jakie cechy pomagają tym zwierzakom, a jakie utrudniają im życie (jakie mają zalety, a jakie wady). Cechy można zapisać lub wykleić z kolejnych fragmentów gazet. Następnie wykonujemy (rysując, lepiąc lub wyklejając) istotę, która miałaby tylko te wspaniałe, dobre cechy lub tylko te negatywne, postrzegane przez nas jako wady. Porozmawiajcie o tym, co zrobiliście. Czy fajnie byłoby być kimś takim? Dlaczego tak? Dlaczego nie?

Jak zrozumieć małe dziecko

Podręcznik świadomego rodzicielstwa

Rozwój seksualny dzieci

Zadbaj o zdrową seksualność swojego dziecka

Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli

Książki poświęcone tej tematyce:

Rae Pica. Świetne zabawy dla małych dzieci. Ponad 100 zabaw rozwijających pewność siebie, umiejętności rozwiązywania problemów oraz zdolność współpracy.
Rosemarie Portmann. Gry i zabawy kształtujące pewność siebie.
Chapman Weston Denise, Weston Mark. Co dzień mądrzejsze. 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka.

Autor/ka: Anna Leszczyńska

Psycholog dziecięcy, terapeuta. Absolwentka Wydziału Psychologii Klinicznej Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Zajmuje się udzielaniem kompleksowej pomocy psychologicznej dzieciom z autyzmem, całościowymi zaburzeniami rozwojowymi, zaburzeniami emocjonalnymi oraz nadpobudliwością psychoruchową. Udziela konsultacji wychowawczych, prowadzi grupy oraz warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców i nauczycieli. Obecnie pracuje w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej nr 5 w Warszawie oraz prowadzi prywatną praktykę psychologiczną.

1 odpowiedź na “Zabawy kształtujące poczucie pewności u przedszkolaka”

Zastanawia mnie jak sie ma zabawa 'Kupon za wysiłek” do systemu nagród i kar, które są na tej stronie piętnowane (z czym się zgadzam całkowicie)… Pewna niekonsekwencja. Później dzieci pracują nie na efekty, ale na kupony/prezenty/nagrody – to nie jest pozytywne wsparcie, wg mnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.