Cukier w diecie dziecka
| Cukier w diecie dziecka

Cukier w diecie dziecka

Zdrowy organizm w naturalny sposób łaknie, w zrównoważonej formie, wszystkich smaków podstawowych. Jednak człowiek (i nie tylko), naturalny smak słodki upodobał sobie szczególnie. Harmonizuje on ciało i umysł, wzmacnia i odpręża nasz organizm, zwalnia wszelkie przemiany równoważąc pracę organizmu, wspiera zdolność skupiania i uwagi. Dlatego tak chętnie już w tradycyjnych społeczeństwach sięgano po posiłkach po desery ze słodkich prażonych fasolek i zbóż, po nasiona, orzechy i świeże, dojrzałe owoce.

Gdy mówimy o słodkim smaku mimowolnie myślimy o cukrze. Cukry spożywcze dzielą się na dwie kategorie:

  • cukier rafinowany (oczyszczony, tzw. biały)
  • cukier nierafinowany (nieoczyszczony, bogaty w minerały i witaminy)

Co powinniśmy wiedzieć o negatywnych aspektach używania cukru rafinowanego:

  • cukier znajduje się nie tylko w słodyczach, dodawany jest m.in. do pieczywa i wszelkich innych wypieków, do mleka i serów, do pożywienia w puszkach, słoikach i torebkach, do napojów
  • badania wykazują, że dzieci tyją i zapadają na liczne choroby metaboliczne nie w wyniku spożywania nadmiernych ilości tłuszczu, ale dlatego, że spożywają dużo cukru rafinowanego i słodyczy
  • nadmierne spożycie białego cukru jest też wyraźnie skorelowane z opornością na insulinę, co grozi powikłaniami sercowo-naczyniowymi w wieku dorosłym
  • spożycie cukru niszczy zdrowie dziecka już w łonie matki. Nadmierne spożywanie cukru w czasie ciąży prowadzi do uzależnienia dziecka i przenosi się na wiek niemowlęcy
  • cukier jest główną przyczyną otyłości dzieci, demineralizuje organizm, niszczy nerki i cały układ wydalania; odpowiedzialny jest za cukrzyce, arteriosklerozę, osłabienie odporności organizmu, próchnicę
  • spożywanie cukru może doprowadzić do chorób degeneratywnych, ujawniających się dopiero w następnym pokoleniu. Są to tak zwane obciążenia pokoleniowe. Cukier nie tylko jest współodpowiedzialny za powstawanie chorób cywilizacyjnych, ale przeszkadza również w ich leczeniu
  • cukier w młodych organizmach powoduje dramatyczny rozwój pasożytów i grzybów w układzie trawiennym. Jest doskonałą pożywką dla owsików i pasożytów, które żyjąc w człowieku wydalają swój stolec do ludzkiego krwiobiegu. Zagnieżdżają się one w ludzkim ciele, co w efekcie prowadzi do zatruwania naszego organizmu

Przeciwwagą dla cukru rafinowanego jest cukier nierafinowany, czyli nieoczyszczony. Może występować jako cukier trzcinowy lub buraczany.

Jest naturalny, bogaty w witaminy i minerały, a przede wszystkim dużo bezpieczniejszy dla organizmu dziecka. Mimo wszystko używajmy go w sposób ograniczony i starajmy się uczyć dziecko do jedzenia naturalnych słodkości pod postacią ekologicznie uprawianych warzyw, owoców i zbóż.

Do czasu pojawienia się cukru w tradycyjnych społecznościach. wszelkie słodkości wytwarzano z tak zwanych całości pokarmowych, czyli z nieprzetworzonych, pochodzących z lokalnych artykułów spożywczych. Zasada, jeżeli chodzi o spożywanie słodkich artykułów spożywczych, bez względu na miejsce i upływ czasu, jest taka sama: im mniej produkt spożywczy jest przetworzony, tym lepiej zaspakaja potrzeby naszego organizmu. Dlatego najlepsze słodkości to te naturalne, pod postacią całości pokarmowych, idealnie wewnętrznie zrównoważone.

Doskonałą alternatywą dla cukru, szczególnie w przypadku żywienia dzieci są:

  • słodkie warzywa i owoce z upraw naturalnych
  • słody zbożowe: ryżowy i jęczmienny
  • syropy: kukurydziany, buraczany i klonowy
  • amasake (używane w  kuchni naturalnej jako środek słodzący, który tradycyjnie wytwarza się ze sfermentowanego słodkiego ryżu i zaczynu. Słodycz amasake jest delikatna, podobna do słodu ryżowego. Ma ona gęstą konsystencję i beżowy lub biały kolor. Amasake można również wytworzyć z kiełkującego jęczmienia lub pszenicy z dodatkiem ugotowanej kaszy jaglanej)
  • miód (powinien być spożywany rzadko i w małych ilościach).

Foto: Zdjęcia są ważne

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Kazimierz Kłodawski

Specjalista z zakresu żywienia człowieka i szeroko pojętej promocji zdrowia. Od 20 lat wegetarianin i makrobiotyk. Z zamiłowania filozof, ekolog i przyrodnik. Autor książki „Rok z makrobiotyką” oraz licznych artykułów na temat filozofii zdrowia oraz naturalnego stylu życia i odżywiania (publikacje m.in.: „Wegetariański Świat”). Od kilkunastu lat prowadzi Szkołę Żywienia Naturalnego, promującą ideę zdrowego, naturalnego i twórczego życia.
Odwiedź stronę autorki/autora: http://www.klodawski.pl




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

„Człowiek to jedyny ssak, który odstawia swoje potomstwo, zanim ono będzie na to gotowe”. 3 historie o samoodstawieniu się dziecka od piersi

Czy faktycznie myślisz, to co myślisz? O wielkiej roli przekonań w naszym życiu

Juul na poniedziałek, cz. 63 – Wszystkie dzieci potrzebują autorytetu osobistego

Przejdz do: