Grupy mieszane wiekowo w przedszkolu i szkole – prosty, genialny sposób na naukę
| Grupy mieszane wiekowo w przedszkolu i szkole – prosty, genialny sposób na naukę

Grupy mieszane wiekowo w przedszkolu i szkole – prosty, genialny sposób na naukę

Czy w jakiejkolwiek naturalnej sytuacji społecznej człowiek ma do czynienia wyłącznie z osobami urodzonymi w tym samym roku? Oczywiście, że nie, choć właśnie w ten sposób funkcjonuje zdecydowana większość tradycyjnych przedszkoli i szkół. Dlaczego dla dzieci nie jest to najlepsze rozwiązanie?

Obecny model szkoły opracowany został ponad sto lat temu. To właśnie wtedy na potrzeby państwa pruskiego stworzono placówki szkolne, w których uczniowie mieli funkcjonować jak w armii – wyglądać tak samo, uczyć się tego samego w tym samym czasie i w ten sam sposób. Zgodnie z tą zasadą stworzono również klasy jednorocznikowe. Dlaczego? Bo wierzono wówczas, że dzieci rozwijają się mniej więcej w tym samym tempie, a pracując z jednym rocznikiem, znacznie łatwiej utrzymać porządek. Na przestrzeni lat w dziedzinie psychologii posunęliśmy się do przodu na tyle, by mieć świadomość, że rozwój człowieka nie jest jednorodny. Uczymy się w różnym tempie, na wiele różnych sposobów i w interakcji z różnymi ludźmi (również w różnym wieku!). Mimo to jednorocznikowe klasy przetrwały do dziś.
Tymczasem najnowsze badania pokazują, że takie rozwiązanie na poziomie rozwojowym nie ma najmniejszego sensu. W rzeczywistości bowiem młodsze dzieci znacznie szybciej uczą się, podpatrując te starsze, a starsze sporo zyskują, wcielając się w role przewodników. Łatwo zaobserwować to w domu, w którym żyje rodzina wielodzietna.

W czym jeszcze pomagają grupy mieszane wiekowo?

  • Rywalizację zastępuje współpraca

    – dzieci nie rywalizują ze sobą (o oceny, względy, uwagę), bo doskonale zdają sobie sprawę, że są na różnym etapie intelektualnym czy rozwojowym. Zamiast tego wybierają współpracę – starsze chętnie wprowadzają młodsze w świat funkcjonowania szkoły, młodsze zaś naśladują starsze i uczą się od nich.

  • Dzieci uczą się akceptacji

    – dla niedoskonałości maluchów, które w wielu czynnościach mogą potrzebować jeszcze pomocy.

  • Szybciej się aklimatyzują

    – ponieważ rotacja w takich przedszkolach wygląda zupełnie inaczej niż w tradycyjnych (starsze dzieci odchodzą, dochodzą zaś nowe), maluchy nie wpadają w zbiorową histerię pierwszego dnia. Udziela im się bowiem spokój starszych kolegów, którzy etap odseparowania od rodziców mają już za sobą.

  • Uczą się od siebie nawzajem

    – przekazują sobie wiedzą, dzielą się swoimi pomysłami, uczą się też wyrażać emocje i radzić sobie z nimi. Małe dzieci korzystają na tym podwójnie – bo przyspiesza to ich rozwój intelektualny i uczy samodzielności. Starsze trenują w kontakcie z maluchami empatię i zrozumienie.

Model edukacji mieszanej doskonale znany jest w placówkach Montessori i w edukacji waldorfskiej. W tych pierwszych grupy wiekowe wyglądają następująco:

  • niemowlęta – od urodzenia do 18 miesięcy,
  • chodziaczki – od 18 miesięcy do 3 lat,
  • przedszkole – od 3 do 6 lat,
  • niższy poziom szkoły podstawowej – od 6 do 9 lat,
  • wyższy poziom szkoły podstawowej – od 9 do 12 lat,
  • poziom gimnazjum – od 12 do 14 lat,
  • poziom liceum – od 15 do 18 lat.

Oto jak placówki mieszane funkcjonują w praktyce:

Foto: flikr.com/46632915@N02

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Dzieci są ważne

Dobry Duch serwisu Dziecisawazne.pl:)
Odwiedź stronę autorki/autora: http://dziecisawazne.pl/




Ząbkowanie – jak naturalnie łagodzić objawy

„Wygląda na to, że tylko ja sobie nie radzę”

Wizyta u dentysty przed i w czasie ciąży – dlaczego jest to takie ważne?

Przejdz do: