Decydując się na jedzenie ryb trzeba pamiętać, że nie wszystkie są tak zdrowe za jakie się je uważa. Karp, bez którego trudno wyobrazić sobie kolację wigilijną, mimo że ma smaczne mięso i mało tłuszczu jest bardzo ubogi w witaminy i składniki odżywcze. Do popularnych ryb zalicza się także pangi i tilapie, głównie dlatego, że mają stosunkowo niską cenę.

Ryby poleca się ze względu na to, że:

  • są źródłem białka i tłuszczów, które człowiek przyswaja w ok. 97%
  • zawierają dużo składników odżywczych – potasu, wapnia i fosforu
  • są bogate w witaminy – szczególnie A, D i B
  • dostarczają duże ilości kwasów omego-3 korzystnie wpływających na układ nerwowy.

Co warto wiedzieć o rybach:

  • pangi i tilapie: pochodzą z zanieczyszczonych wietnamskich i chińskich hodowli, gdzie hoduje się je w przepełnionych i ciasnych zbiornikach wodnych. Karmione są mało wartościową mączką rybną (sproszkowane surowce powstające w przetwórstwie ryb), witaminami, ekstraktem z soi i manioku. Przy ich hodowli mogą być stosowane antybiotyki i hormony. Posiadają kwasy omega-3, ale niekorzystnie połączone z kwasami omega-6, przez co mogą wywoływać atak astmy. Dlatego powinny ich unikać te osoby, które ciepią na astmę, alergię, choroby serca i stawów
  • ryby maślane: to nazwa kilku gatunków ryb (np. kostropak, błyszczyk, eskolar), których główną cechą wspólną jest to, że posiadają dużo oleju. Ryby maślane są smaczne, ale zawierają woski, które trudno strawić, co może powodować problemy, np. zatrucia pokarmowe, objawiające się wysypką, nudnościami, zawrotami głowy i biegunką
  • tuńczyk: posiada sporo korzystnych aminokwasów i dobrej jakości tłuszczów, ale łatwo przyswaja rtęć z wody
  • łosoś, makrela, halibut, pstrąg, dorsz, sardynki i szprotki: jeśli decydujemy się na jedzenie ryb wybierajmy właśnie te, pod warunkiem, że są “dzikie” tzn. żyły w swoim naturalnym środowisku i nie pochodzą ze sztucznych hodowli. Ryby te zawierają najwięcej fosforu, potasu i kwasów omega-3
  • owoce morza: zawierają dużo witamin z grupy B, selen, magnez, jod, mało tłuszczu i są lekkostrawne.

Kilka wskazówek:

  • jedzmy tylko świeże ryby i te, które pochodzą z pewnego źródła (najlepiej ekologicznych hodowli)
  • spożywajmy ryby gotowane w wodzie lub na parze – smażenie w dużej ilości oleju i pieczenie “wypłukuje” je z nienasyconych kwasów tłuszczowych
  • wybierajmy tłuste ryby (łosoś, halibut).

Foto