Stern na piątek, cz. 7 – Połowa dzisiejszych uczniów będzie wykonywała zawody, które jeszcze nie istnieją
| Stern na piątek, cz. 7 – Połowa dzisiejszych uczniów będzie wykonywała zawody, które jeszcze nie istnieją

Stern na piątek, cz. 7 – Połowa dzisiejszych uczniów będzie wykonywała zawody, które jeszcze nie istnieją

André Stern jest twórcą ekologii dzieciństwa, nowej postawy względem dzieciństwa, pełnej zaufania, opierającej się na naturalnych procesach uczenia się i rozwoju. Jako ekspert w dziedzinie alternatywnych metod kształcenia współpracuje z uniwersytetami, szkołami, stowarzyszeniami, nauczycielami i rodzicami.
Jest muzykiem, kompozytorem, lutnikiem, dziennikarzem oraz pisarzem. Nigdy nie chodził do szkoły.

Jak będzie wyglądać przyszłość edukacji?

Będziemy potrzebować szkół, dopóki nie zmienimy postawy względem dzieciństwa. Wielu ludzi chodziło do szkoły, a nie nauczyło się uczyć. Nauczyli się zdawać egzaminy. Jest to coraz większy problem.

Uczenie się przez całe życie

Dziś jak nigdy wcześniej potrzebujemy, żeby ludzie nie bali się uczyć. Jest wiele oszacowań na ten temat i wartości bardzo się od siebie różnią, ale myślę, że możemy bez przesady przyjąć, iż około połowa dzisiejszych uczniów będzie w ciągu swojego życia wykonywała zawody, które w tej chwili jeszcze nie istnieją. Dlatego będą musieli uczyć się przez całe życie.

W szkołach narzucamy dzieciom, czego i kiedy mają się uczyć, niezależnie od tego, czy je to w danym momencie interesuje i czy uważają to za potrzebne. Dziecko, które dziś nie lubi matematyki czy fizyki, mogłoby równie dobrze uwielbiać ją w przyszłym miesiącu czy za rok. Szkoła nie daje mu jednak szansy zajmowania się tym, co je interesuje i budzi jego entuzjazm.

Dlatego tak wiele osób opuszczających szkołę żywi głęboką niechęć do nauki i ma nadzieję, że nigdy więcej nie będzie musiała się uczyć.

Nastawienie do uczenia się

Kiedy ludzie czegoś nie wiedzą, mogą przyjąć trzy postawy:

  • zaciekawienie i ekscytacja – pojawia się coś nowego do zbadania,
  • zirytowanie – znów muszę czegoś się uczyć, a nie lubię tego robić,
  • w ogóle nie chcę i nie zamierzam się uczyć.

Jeśli w imię przejścia do „poważnych” zajęć, czyli do nauki, odrywamy dzieci od zabawy, czyli od zajmowania się tym, co je ciekawi i budzi ich entuzjazm, to w późniejszym okresie życia będą one częściej wykazywały tę drugą i trzecią postawę. Nauka będzie się im kojarzyła z przymusem i z czymś, czego nie chcą robić.

„Zabawa. O uczeniu się, zaufaniu i życiu pełnym entuzjazmu” w Natuli.pl

A przecież natura wyposażyła dzieci we wszystko, co jest im potrzebne, żeby nauczyć się czegokolwiek. Gdybyśmy tylko nie przerywali im zabawy i pozwolili iść za tym, co wzbudza ich entuzjazm, uczenie się przez całe życie byłoby dla nich zupełnie naturalne.

Specjalnie dla dziecisawazne.pl rozmowę z Andre Sternem przeprowadził, przetłumaczył i opracował Aleksander Baj.

Więcej dobrych artykułów? Kliknij lajk

Dzieci są ważne

Dobry Duch serwisu Dziecisawazne.pl:)
Odwiedź stronę autorki/autora: http://dziecisawazne.pl/




Książeczki Pucio – zabawy logopedyczne dla najmłodszych

Książki wspierające wszechstronny rozwój najmłodszych dzieci od wydawnictwa Tekturka

Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci (Real Kids Shades)

Dlaczego nuda jest potrzebna?

Naturalne czy stylizowane? Jakie zdjęcia warto zrobić noworodkowi

Kiedy dziecko ciągle mówi “nie”. Rozmowa Moniki Szczepanik i Eweliny Adamczyk

Przejdz do: