Kategorie
odżywianie naturalne

10 powodów, dla których warto jeść jarmuż

Jarmuż należy do rodziny kapustnych, ma kilka odmian, które różnią się od siebie kolorem i smakiem. Jest nazywany „nową wołowiną”, „zieloną królową”, należy do kategorii „superjedzenie”. Właśnie rozpoczął się sezon na jarmuż, a redakcja Dzieci są ważne jest jego absolutnym fanem! Cieszy nas to, że coraz częściej można spotkać go w warzywniakach. Jest łatwy w uprawie, dlatego polecamy go do własnego ogródka

Jarmuż należy do rodziny kapustnych, ma kilka odmian, które różnią się od siebie kolorem i smakiem. Jest nazywany „nową wołowiną”, „zieloną królową”, należy do kategorii „superjedzenie”. Właśnie rozpoczął się sezon na jarmuż, a redakcja Dzieci są ważne jest jego absolutnym fanem! Cieszy nas to, że coraz częściej można spotkać go w warzywniakach. Jest łatwy w uprawie, dlatego polecamy go do własnego ogródka.

jarmuz

Okazuje się również, że na świecie panuje moda na jarmuż, który uosabia nową świadomość i nowy trend w jedzeniu. Coraz częściej zastępuje on w menu restauracji kawior, jest serwowany samodzielnie w postaci czipsów z piekarnika, jako składnik sałatek i dań z makaronem. Jarmuż można smażyć, gotować, dusić, jeść na surowo lub dodawać do koktajli.

10 powodów, dla których warto pokochać jarmuż:

  1. jest niskokaloryczny, nie ma tłuszczu i jest bogaty w błonnik – jedna filiżanka jarmużu ma 36 kalorii, 5 gramów błonnika i 0 g tłuszczu. Pomaga w trawieniu i jest bombą witaminową,
  2. to źródło żelaza – ma więcej żelaza niż wołowina, a jak wiadomo, żelazo jest nam niezbędne w procesie tworzenia czerwonych ciałek krwi w szpiku kostnym, transportowania tlenu do różnych części ciała, wzrostu komórek, prawidłowego funkcjonowania wątroby itd. Jarmuż to produkt idealny dla kobiet w ciąży,
  3. jest bogaty w witaminę K – pomaga ona chronić nas przed nowotworami, a także jest ważna dla zdrowia kości i krzepnięcia krwi,
  4. zawiera przeciwutleniacze – m.in. karotenoidy, flawonoidy, które pomagają chronić przed nowotworami,
  5. wspiera układ krążenia – spożywanie jarmużu pomaga obniżyć poziom złego  cholesterolu,
  6. działa przeciwzapalnie – dzięki kwasom omega-3. Ponadto pomaga w walce z zapaleniem stawów, astmą i chorobami autoimmunologicznymi,
  7. to źródło witaminy A – korzystnej dla naszego wzroku i skóry,
  8.  jest bogaty w witaminę C – pomaga ona naszemu układowi odpornościowemu, wspomaga metabolizm i nawodnienie,
  9. ma dużo wapnia – pomaga w zapobieganiu utraty masy kostnej, zapobieganiu osteoporozie i utrzymaniu zdrowego metabolizmu. W utrzymaniu elastyczności chrząstek i stawów jest również pomocna witamina C,
  10. oczyszcza organizm.

Kto powinien unikać jarmużu?

Jedzenie dużych ilości surowego jarmużu spowalnia wchłanianie jodu, na co powinny uważać osoby z problemami z tarczycą. Jarmuż zawiera szczawiany, powinny unikać go osoby mające problemy z nerkami.

Foto

NATULI dzieci są ważne

Autor/ka: NATULI dzieci są ważne

Redakcja NATULI Dzieci są ważne

2 odpowiedzi na “10 powodów, dla których warto jeść jarmuż”

Do osób, które powiny jeść jarmuż w ograniczonych ilościach zaliczyłabym również osoby zażywające leki przeciwzakrzepowe, a to ze względu na zawartość witaminy k.

Albo przez całe życie jadłam coś innego albo te zdjęcie z artykułu wprowadza w błąd i pokazuje coś innego a nie jarmuż ;)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *