fbpx
Bestseller "Rozwój seksualny dzieci" - dziś 30% RATATU
| “Dzieciństwo”- norweski film o tym, czego naprawdę potrzebują dzieci

“Dzieciństwo”- norweski film o tym, czego naprawdę potrzebują dzieci

"Wierzę w sens biegania boso, robienia błotnych placków. Wierzę, że każde stworzonko jest moją rodziną, a natura jest naszym domem". Nicolette Sowder

Dzieci potrzebują kontaktu z naturą

Przebywanie w otoczeniu natury i przedmiotów naturalnych przynosi dzieciom wiele korzyści. Natura ugruntowuje wrodzone poczucie piękna i harmonii, daje możliwość obserwacji pulsującego życia, rozwija ciekawość i chęć poznania. Z dorosłym jako towarzyszem, dzieci mają szansę nauczyć się, jak być łagodnym i szanować żywe istoty. Bycie w kontakcie z naturą wzmacnia poczucie własnej wartości oraz przynależności do ziemi, natura bowiem nie ocenia a przyjmuje dziecko jako cząstkę siebie. W czasach, w których dominuje przemoc, nadmiar bodźców i informacji, ekspozycja na przyrodę może pomóc rozwinąć świadomość, że świat zawiera nieskończoną różnorodność rzeczy i wszystkie one są ważne oraz współgrają ze sobą w idealnej harmonii. Obserwowanie natury wymaga od dziecka cierpliwości i cichej czujności.

Dzieci potrzebują czasu

Podobnej cierpliwości, czujności i czasu wymaga dorastanie. Pedagogika waldorfska daje dzieciom mnóstwo swobody na naturalną eksploracje świata i naukę poprzez niedyrektywną zabawę. Proces dorastania i nauczania uwzględnia osobowość, zainteresowania i predyspozycje dziecka. Pedagogika waldorfska unika ocen na rzecz aktywnego wsparcia wszystkich stref naturalnego rozwoju.

Film “Dzieciństwo” przedstawia codzienność norweskiego przedszkola Aurora, prowadzonego w duchu pedagogiki waldorfskiej.  Obserwujemy idylliczne miejsce w lesie – świat wspólnoty dzieci, które uczą się same, bez konieczności dotrzymywania kroku programowi nauki i szkolnym nakazom. W Aurorze dzieci mogą być sobą, rozwijać swój potencjał,  zamiłowania i swoją osobowość. Film, bez komentarzy i interpretacji, pozwala nam obrać perspektywę dziecka i dziecięcymi oczami obserwować zmianę pór roku, kłótnie i przyjaźnie, relacje z nauczycielami a także niezliczone niuanse ich codziennego życia, jakie pojawiają się na styku świata przedszkolnego i poza nim.

Dzieci wymyślają pełne fantazji zabawy, wykorzystując wszystko, co ma do zaoferowania las, wchodzą w relacje z innymi ludźmi i z otaczającą naturą. Dorośli pojawiają się w tym świecie niejako obok, na marginesie a ich rola nie polega na “wychowywaniu”, a raczej dyskretnym towarzyszeniu. Dzieciństwo jawi się tu jako czas na granicy wyobraźni i rzeczywistości, obfituje w magiczne zabawy, obrzędy i obserwacje, niosąc jednocześnie absolutne poczucie bezpieczeństwa. Ten pozbawiony komentarza obserwacyjny i afirmujący życie film prowokuje do refleksji nad istotą rozwoju i nauczania. Czego tak naprawdę potrzebują dzieci? I na czym powinna polegać ich wczesna edukacja oraz praca towarzyszących im wychowawców?

Pokaz filmu dokumentalnego pt. “Dzieciństwo” odbędzie się w niedzielę 13 maja 2018, godz. 11.00, w Kinie Iluzjon  w ramach 15. Festiwalu Millenium Docs Against Gravity. Po filmie planowane jest spotkanie z psychologami i pedagogami oraz panel dyskusyjny na temat edukacji alternatywnej. Szczegóły na stronie www.docsag.pl


Dzieci są ważne

Redakcja serwisu dziecisawazne.pl.
Odwiedź stronę autorki/autora: https://dziecisawazne.pl/


Czytaj na dziecisawazne.pl

natuli.pl
Uważność – najlepsze książki dla dzieci i dorosłych

odżywianie naturalne
Wegańska Wielkanoc smakuje dokładnie tak, jak tradycyjna! 6 świątecznych przepisów

niemowlę
7 ważnych informacji o masażu wcześniaka

zdrowie
Hałas szkodzi zdrowiu! Jak zadbać o mózg dziecka w pełnym hałasu świecie

rodzina
Zacznijmy traktować ojców poważnie!

rodzina
8 kreatywnych pomysłów do dziecięcego pokoju

olini
Zakwas z buraków – naturalny sposób na niedobory żelaza

wychowanie
10 prostych zabaw rozwijających koncentrację uwagi

wychowanie
Swobodna zabawa (bez nadzoru dorosłych!) sprawia, że dzieci są szczęśliwsze, bardziej pewne siebie i lepiej się uczą!

wywiady
Każdy rodzic może być dobrym przywódcą! Rozmowa z Zofią Schacht-Petersen, cz.2

wychowanie
Jak przestać zachęcać dziecko do jedzenia, żeby mogło zacząć jeść