fbpx
Bestseller "Rozwój seksualny dzieci" - dziś 30% RATATU
| Brudna dwunastka 2012

Brudna dwunastka 2012

Jedzmy owoce i warzywa! Korzyści zdrowotne wynikające z diety bogatej w warzywa i owoce są większe, niż ryzyko związane z obecnością w nich pestycydów. Z najnowszego sondażu, przeprowadzonego już po raz ósmy przez Environmental Working Group, wynika, że 68 procent próbek pokarmu nie wykazuje pozostałości pestycydów. Które owoce i warzywa są bezpieczne, a które wybierać tylko z upraw organicznych?

Można znacznie obniżyć lub ograniczyć spożycie pestycydów, unikając 12 najbardziej zanieczyszczonych owoców i warzyw, jedząc najmniej zanieczyszczone produkty. W tym roku do listy dołączyły dwa warzywa, które zostały uznane za powszechnie skażone silnymi toksycznymi insektycydami fosforoorganicznymi. Te środki owadobójcze są toksyczne dla układu nerwowego i zostały w większości usunięte z rolnictwa w ciągu ostatniej dekady. Ale nie są one zakazane, nadal pojawiają się na niektórych uprawach. Które warzywo lub owoc „wygrało” w rankingu na najbardziej skażone? Jabłka, ponieważ aż 98% ma wykrywalny poziom pestycydów.

Kilka ustaleń:

  • Na jagodach wykryto aż 42 różnych pozostałości pestycydów;
  • 78 różnych pestycydów odkryto na próbkach sałaty;
  • każda nektarynka, którą poddano testom miała znaczne pozostałości pestycydów;
  • winogrona mają najwięcej rodzajów pestycydów;
  • na truskawce i selerze wykryto 13 różnych pestycydów.

Brudna (parszywa) dwunastka:

  1. jabłka
  2. seler
  3. słodka papryka
  4. brzoskwinie
  5. truskawki
  6. nektarynki
  7. winogrona
  8. szpinak
  9. sałata
  10. ogórki
  11. jagody
  12. ziemniaki

Dwa „bonusy”:
13. zielona fasola
14. liściasta zielenina, np. jarmuż

15 „oczyszczonych” (są najmniej skażone pestycydami):

  1. cebula
  2. kukurydza (koniecznie organiczna, wolna od GMO)
  3. ananas
  4. awokado
  5. kapusta
  6. groszek cukrowy
  7. szparagi
  8. mango
  9. bakłażan
  10. kiwi
  11. melon
  12. słodkie ziemniaki
  13. grejpfrut
  14. arbuz
  15. grzyby

Wiadomo, że nie wszyscy mogą sobie pozwolić na zakup ekologicznych warzyw i owoców w sklepie czy prosto od rolnika. Nie tylko dlatego, że są droższe, ale też ze względu na trudniejszy dostęp do nich. Warto być świadomym i zawsze pamiętać o starannym myciu owoców i warzyw, szczególnie z listy Brudnej Dwunastki. Można też częściej sięgać po te mniej skażone.

Źródło: www.ewg.org
Foto


Karolina Ślusarczyk

Filolog, pedagog, redaktorka serwisu Dzieci są ważne. Mieszka z rodziną na wsi. Miłuje książki, ubóstwia naturę i aktywny tryb życia. Kocha polskie Tatry i Bieszczady. Mama Alicji i Igi.
Odwiedź stronę autorki/autora:


Czytaj na dziecisawazne.pl

natuli.pl
Uważność – najlepsze książki dla dzieci i dorosłych

odżywianie naturalne
Wegańska Wielkanoc smakuje dokładnie tak, jak tradycyjna! 6 świątecznych przepisów

niemowlę
7 ważnych informacji o masażu wcześniaka

zdrowie
Hałas szkodzi zdrowiu! Jak zadbać o mózg dziecka w pełnym hałasu świecie

rodzina
Zacznijmy traktować ojców poważnie!

rodzina
8 kreatywnych pomysłów do dziecięcego pokoju

olini
Zakwas z buraków – naturalny sposób na niedobory żelaza

wychowanie
10 prostych zabaw rozwijających koncentrację uwagi

wychowanie
Swobodna zabawa (bez nadzoru dorosłych!) sprawia, że dzieci są szczęśliwsze, bardziej pewne siebie i lepiej się uczą!

wywiady
Każdy rodzic może być dobrym przywódcą! Rozmowa z Zofią Schacht-Petersen, cz.2

wychowanie
Jak przestać zachęcać dziecko do jedzenia, żeby mogło zacząć jeść