– Zdecydowałam się wrócić do pracy, gdy Piotruś skończył trzy latka i stał się na tyle samodzielny, że mogłam posłać go do przedszkola – opowiada nam mama czterolatka z kieleckiego przedszkola. – Już na początku września widziałam zakatarzone, kaszlące dzieci w salach. Pierwszy telefon od wychowawczyni dostałam po kilku tygodniach. Piotruś źle się czuł. Zabrałam go do domu. W nocy synek dostał biegunki i wymiotował. Lekarz zdiagnozował grypę żołądkową. Piotruś był wyczerpany, gorączkował, nie było mowy o pracy, zajmowałam się nim cały czas. Na szczęście mój szef to wyjątkowo wyrozumiały człowiek. Nie robi mi wymówek, gdy biorę wolne by zająć się chorym synem.
Powietrze w przedszkolach
Dziecko w przedszkolu oddycha powietrzem bogatym w tlen, ale nie tylko. Powszechnie występują też patogeny wywołujące choroby i alergie wśród dzieci (bakterie, wirusy, zarodniki pleśni i grzybów, pyłki, alergeny roztoczy, zwierząt). Ponadto, badania pokazały, że powietrze w placówkach oświatowych niestety nie spełnia norm jakości.[1] Jest zanieczyszczone drobnymi pyłami, dwutlenkiem węgla i szkodliwymi substancjami (pomiary wykazały m. in. obecność benzenu i formaldehydu). Zimą powietrze jest nadmiernie wysuszone. Drogi oddechowe dzieci podrażniają mieszaniny intensywnych zapachów i unoszące się w powietrzu zanieczyszczenia z kurzu. Oddychanie takim powietrzem obniża zdolności poznawcze i może doprowadzić do problemów zdrowotnych u dzieci.
Uzdatnianie powietrza w przedszkolach
Na jakość powietrza w placówkach oświatowych zwróciła uwagę Komisja Europejska, wdrażając projekt SINPHONIE, monitorujący w 25 krajach Europy, w tym w Polsce, zanieczyszczenia powietrza w szkołach, żłobkach i przedszkolach. Wychodząc naprzeciw inicjatywie władz europejskich ActivTek zainaugurował akcję Zdrowe Przedszkole. W jej ramach popularyzuje opatentowaną Technologię RCI, służącą do uzdatniania powietrza wewnątrz pomieszczeń. Zastosowanie urządzeń AP 3000 z technologią RCI w placówkach oświatowych poprawia parametry jakościowe powietrza w sposób bezpieczny dla zdrowia. Staje się ono czyste i świeże, wolne od bakterii, wirusów, roztoczy, pleśni, grzybów i innych alergenów. Skuteczność technologii RCI została potwierdzona niezależnymi badaniami mikrobiologicznymi. [2]
70% spadek liczby zachorowań wśród dzieci po zainstalowaniu urządzeń z technologią RCI w przedszkolach w Hiszpanii i w Stanach Zjednoczonych sprawił, że projektem Zdrowe Przedszkole zainteresował się kielecki magistrat. Miasto postanowiło wypróbować ich działanie również w naszej placówce – mówi dyrektorka przedszkola samorządowego nr 31 przy ul. Dąbrówki 38 w Kielcach, Krystyna Biemat – Samecka. Z inicjatywy Urzędu Miasta działa tu 6 uzdatniaczy wolnostojących AP 3000. – W naszym przedszkolu pierwsze efekty pojawiły się bardzo szybko. Świeższe powietrze w salach zabaw i wyeliminowanie nieprzyjemnych zapachów w szatniach natychmiast poprawiło odczuwalną przez personel i dzieci jakość powietrza. W gronie naszych wychowanków spory procent dzieci to zdiagnozowani alergicy. Rodzice od razu zauważyli, że u ich dzieci objawy alergii podczas pobytu u nas zmniejszają się. Odkąd powietrze w przedszkolu jest uzdatniane, nasze dzieci mniej chorują. Zarazki są neutralizowane, więc maluchy nie zarażają się od siebie. Prawie nie widuję zakatarzonych dzieci w salach – dodaje Pani Dyrektor.
Urządzenia AP 3000 oczyszczają powietrze w kilkunastu placówkach oświatowych objętych programem Zdrowe Przedszkole. Jest to jednak kropla w morzu potrzeb. – Brak świadomości i wiedzy o faktycznym stanie powietrza w polskich żłobkach, przedszkolach i szkołach sprawia, że samorządy wykazują mało chęci, by wspierać naszą akcję. Chore, zarażające się od siebie dzieci są niestety zmartwieniem tylko rodziców, nie urzędników – wyjaśnia prezes zarządu ActivTek, Marcin Malicki. – Ale działania rodziców mogą wpłynąć na instytucje zarządzające przedszkolami i zmobilizować je do większej dbałości o powietrze w placówkach, do których posyłamy dzieci.
3-5 letnie dziecko kilka godzin dziennie spędza w przedszkolu. W tym czasie wykonuje ok. 7 tys. oddechów, zużywając 50 tys. litrów powietrza. – Dziecięce organizmy są szczególnie wrażliwe na wpływ substancji i mikroorganizmów występujących w powietrzu, ponieważ układ immunologiczny dzieci, w szczególności w pierwszych latach życia, nie jest jeszcze w pełni ukształtowany. Organizm nie potrafi skutecznie bronić się, tak jak organizm dorosłego. – tłumaczy lek. med. Bogdan Podsiedlik – specjalista neonatolog i pediatra. – Wyniki badań pokazują, że odpowiedni mikroklimat wewnętrzny wpływa pozytywnie na samopoczucie i zdrowie dzieci, zwiększa koncentrację i pomaga w skutecznym uczeniu się.
Dla dobra dzieci czyste powietrze w placówkach oświatowych powinno stać się standardem. Czas spędzony przez dziecko w przedszkolu jest wykorzystywany na naukę i zabawę. Dzieci rozwijają się intelektualnie, rosną. Są to niezwykle ważne i delikatne procesy. Złej jakości powietrze może je zakłócić. Pomóżmy przedszkolakom wziąć głęboki, zdrowy oddech.
[1] Badania przeprowadzone przez Wydział Inżynierii Środowiska Politechniki Lubelskiej w latach 2011- 2012.
[2] M. in. Badania Katedry Mikrobiologii Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie potwierdziły eliminację drobnoustrojów po włączeniu urządzeń z technologią RCI na poziomie 99.9%. Stwierdzono też redukcję nieprzyjemnych zapachów. Testy przeprowadzone w Katedrze Mikrobiologii Uniwersytetu Gdańskiego oceniły skuteczność urządzeń na 96%.
Foto: flikr.com/hocolibrary