Kategorie
Rodzina

Co to jest Fair Trade?

Fair Trade, czyli Sprawiedliwy Handel śmiało można nazwać “nową etyką ekonomii”. Od około 60 lat dobrze funkcjonuje na Zachodzie, natomiast u nas szuka sobie miejsca w biznesie i świadomości konsumentów

Fair Trade, czyli Sprawiedliwy Handel śmiało można nazwać “nową etyką ekonomii”. Od około 60 lat dobrze funkcjonuje na Zachodzie, natomiast u nas szuka sobie miejsca w biznesie i świadomości konsumentów.

Co to jest Fair Trade?

Robiąc zakupy być może zdarzyło się wam natrafić na produkty z logo Fairtrade. Oznacza ono, że producent otrzymał za nie sprawiedliwą cenę, a towar podlegał kontroli jakości na każdym etapie produkcji.

Kupując artykuły produkowane zgodnie z zasadami Fair Trade wspieramy ideę, która ma umożliwić godne funkcjonowanie oraz rozwój przedsiębiorstw z krajów Trzeciego Świata.

Dla mieszkańców tych terenów jest to szansa na obniżenie bezrobocia, a także pracę w odpowiednich warunkach, za sprawiedliwą zapłatę.

Handel bardziej ludzki

Celem organizacji  Sprawiedliwego Handlu jest stawianie ludzi ponad zyskiem, szanowanie środowiska naturalnego i stworzenie lepszych warunków handlowych dla tych, którzy utrzymują się np. z uprawy herbaty, bananów, kawy czy produkcji biżuterii, zabawek. Aby było to możliwe wprowadzono międzynarodowe zasady Fair Trade.

Główne założenia Fair Trade:

  • sprawiedliwa cena – zapłata za pracę musi być zgodna z lokalnymi uwarunkowaniami zatrudnienia i musi pokrywać koszty produkcji
  • uczciwe stosunki handlowe – skracanie czasu oczekiwania na zapłatę; ograniczanie liczy osób zangażowanych w pośrednictwo handlowe, możliwość prefinansowania, czyli zapłaty części należności zanim otrzyma się produkt;
  • odpowiednie warunki zatrudnienia – zapewnienie bezpiecznych warunków pracy i uczciwego wynagrodzenia; możliwość odejścia z pracy w każdym momencie; zgodny z prawem godzinny wymiar pracy; zapewnienie świadczeń socjalnych; możliwość awansu; brak zatrudniania dzieci; brak dyskryminacji ze względu na płeć, wiek, pochodzenie, stan cywilny, poglądy polityczne ani orientację seksualną; zakaz stosowania kar cielesnych, obrażania, gróźb i innych form zastraszania; możliwość zrzeszania się; zwiększanie kwalifikacji pracowników
  • demokratyczne zarządzanie – najważniejsze decyzje powinny być podejmowane z uwzględnieniem woli pracowników
  • zwiększanie świadomości konsumentów – dostarczanie konsumentom wiedzy na temat producentów, produktów i warunków w jakich te produkty powstały; edukacja w zakresie podejmowania świadomych wyborów konsumenckich.

Obecnie certyfikaty Fair Trade przyznawane są m.in. takim produktom jak: banany, cukier, bawełna, kawa, kakao, herbata, kwiaty, miód, orzechy, ryż, przyprawy, zioła, wino. Poza artykułami spożywczymi należą do nich rękodzieła, tj.: dywany, maty, kosze, ceramika, biżuteria, rzeźby, zabawki, sprzęt kuchenny, piłki sportowe, odzież.

Wszystkie wytworzone metodami ekologicznymi – bez chemii, substytutów i składników modyfikowanych genetycznie.

Takie produkty muszą być certyfikowane na każdym etapie procesu produkcji: od wytwórcy po sprzedawcę. Jeśli zaangażowani są w to podwykonawcy, oni również muszą starać się o certyfikat. Handlowiec, który chce sprzedawać produkt oznaczony znakiem gwarancji FT, musi posiadać licencję stosowaną tylko do tego konkretnego artykułu a nie całej marki.

Certyfikaty  i oznaczenia przyznają m.in.:
  • FLO – CERT –  firma której właścicielem jest FLO International  (Failtrade Labelling Organizations International) – międzynarodowe stowarzyszenie zezwalające na używanie logo Fair Trade
  • TransFair USA – amerykańska organizacja nadająca logo Fair Trade Certifield
  • Runforest Alliance – organizacja chroniąca dziką przyrodę i ekosystemy, nadaje logo Runforest Alliance Certifield. (więcej na http://www.skp.pl/)

Produkty FT w Europie

Sprzedaż produktów z certyfikatem Fair Trade jest jednym z najszybciej rozwijających się segmentów handlu w Europie. Według dokumentu Komisjii Europejskiej (“Contributing to Sustainable Development: The role of Fair Trade and nongovernmental trade – related sustainability assurance schemes”), mieszkańcy Unii wydali na produkty Fair Trade w 2010 r. o ponad 70 % więcej, niż w 1999 r. Trzy lata temu europejczycy kupili towary FT za łączną kwotę około 2,3 mld euro, a i tak jest to zaledwie 1 % całego obrotu handlowego Wspólnoty.

Szacuje się, że w  Europie jest około 60 tysięcy supermarketów, które w swoim asortymencie posiadają te towary i 2800 sklepów, które sprzedają niemal wyłącznie produkty z certyfikatem Sprawiedliwego Handlu. Przyczynia się do tego w dużej mierze wzrost świadomości konsumentów. Szwecja, Francja, Wielka Brytania to kraje najbardziej rozwinięte pod tym względem.

Fair Trade w Polsce

Niestety w Polsce certyfikowane produkty FT wciąż nie są zbyt popularne. Raport sporządzony przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich w 2010 r.  (“Sprawiedliwy Handel w Polsce – stan obecny i perspektywy rozwoju”) donosi, że 77% badanych nie wie czym jest FT, ale 65 % popiera konieczność płacenia producentom sprawiedliwego wynagrodzenia. Z dokumentu wynika, że towary FT są u nas dostępne najczęściej w sklepach internetowych, a kiedy już pojawiają się na półkach, sprzedawcy nie potrafią udzielić konkretnych informacji na ich temat.

Na szczęście wciąż wzrasta zainteresowanie zarówno produktami, jak i działalnością na rzecz idei FT. Coraz prężniej działają organizacje handlowe i pozarządowe, ale także ruch konsumencki, które mogą w istotny sposób wpływać na rynek towarów pochodzących z Krajów Trzeciego Świata.

Wielu z nas może przyjąć, że założenia organizacji Sprawiedliwego Handlu to sprawa, która nie dotyczy nas osobiście – przecież dzieje się gdzieś daleko w Ameryce Łacińskiej i Afryce. Jednak to, co dla tamtejszych producentów może oznaczać lepsze warunki ekonomiczne, społeczne i ekologiczne, dla nas może mieć także wymierne korzyści. Mamy bowiem pewność, że kupując produkty Fair Trade kupujemy rzeczy lepszej jakości, naturalne, zdrowe, a także takie, które powstały w sposób sprawiedliwy i uczciwy.

Avatar photo

Autor/ka: NATULI dzieci są ważne

Redakcja NATULI Dzieci są ważne


Mądry rodzic, bo czyta…

Sprawdź, co dobrego wydaliśmy ostatnio w Natuli.

Czytamy 1000 książek rocznie, by wybrać dla ciebie te najlepsze…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.