fbpx
| Orkisz jest fantastyczny, ponieważ…

Orkisz jest fantastyczny, ponieważ…

To stary gatunek zboża, odmiana pszenicy. Już w czasach starożytnych był znany, ceniony i uprawiany częściej niż obecnie. Na Bliskim Wschodzie uprawiali go Izraelici, a w Europie Germanie i Rzymianie. Ci ostatni uznawali orkisz za pokarm dający siłę, spożywany był przez gladiatorów i zawodników biorących udział w igrzyskach.

W XII wieku właściwości orkiszu rozpropagowała przeorysza klasztoru Benedyktynów – Hildegarda z Bingen, wizjonerka i uzdrowicielka. Mniszka uważała, że orkisz jest doskonałym środkiem leczniczym i najlepszym ziarnem zbożowym, działa rozgrzewająco i natłuszczająco oraz jest bardziej wartościowy, niż inne ziarna. „Orkisz prowadzi do dobrej krwi, daje rozluźniony charakter i cnotę zadowolenia” – uważała przeorka klasztoru Benedyktynów.

Przeczytaj: Dieta według św. Hildegardy

Orkisz zamiast pszenicy

Zwykła pszenica została wyhodowana w celu ułatwienia uprawy i zbiorów. Ma dużą zawartość glutenu, właściwą do produkcji dużej ilości pieczywa przeznaczonego do handlu. W czasie zbioru traci łupinę, z tego powodu jest często zanieczyszczona pestycydami i chemikaliami do ochrony zboża. Orkisz natomiast jest hodowany i zbierany z nienaruszoną łupiną, chroniącą mocno jądro ziarna przed wszelkimi zanieczyszczeniami, zachowując jego wysokowartościową wartość odżywczą i zapewniającą świeżość. Dopiero w czasie mielenia ziarno zostaje odłączone od łupiny. Poza tym, mocna łuska otaczająca ziarno skutecznie zabezpiecza przed skażeniem zanieczyszczeniami z atmosfery, a nawet promieniowaniem radioaktywnym.

Orkisz posiada właściwości krwiotwórcze, budujące mięśnie i rozweselające, jest naturalnym środkiem znakomicie poprawiającym nastrój. Jest pomocny podczas zmęczenia, zapobiega zmniejszeniu wydolności organizmu. Może być stosowany przy alergiach, zaburzeniach przemiany wapnia, dusznicy
bolesnej ze strony serca i układu krążenia, przy wzmożonej podatności na infekcje. Obniża poziom cholesterolu we krwi.

Reklama, dzięki której rozwijamy redakcję

Naukowcy odkryli, że najwartościowsze składniki znajdują się, nie tak jak w znanych nam dotychczas gatunkach zbóż, w łusce, ale w ziarnie wewnętrznym. Wykryli w nim obecność rodanidu, substancji biologicznie czynnej, która jest naturalnym antybiotykiem występującym w ślinie, krwi i mleku kobiecym. Chroni ona karmione dzieci przed infekcjami, wzmacnia układ odpornościowy, wspomaga procesy krwiotwórcze, przyrost ciała, zapobiega nieprawidłowemu przebiegowi ciąży.

Orkisz jest fantastyczny, ponieważ:

  • dieta orkiszowa pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi,
  • jedząc ziarna orkiszu, diabetycy mogą zażywać znacznie mniej insuliny (po koniecznej konsultacji z lekarzem),
  • kleiki orkiszowe sprawdzają się najlepiej u osób z wysokim poziomem cholesterolu we krwi oraz u diabetyków,
  • ziarna orkiszu przyśpieszają przemianę materii, podczas gdy mąka orkiszowa raczej ją spowalnia,
  • zupa (kleik) z orkiszu jest właściwym posiłkiem dla chorych na biegunkę i po operacji,
  • ziarna orkiszu zapobiegają powstawaniu kamieni żółciowych,
  • orkisz szybko powoduje długotrwałą sytość,
  • kawa z orkiszu poprawia trawienie i działa lekko przeczyszczająco oraz przeciwalergicznie,
  • orkisz może stać się wspaniałym wypełnieniem poduszek, materaców itp., poprawiając krążenie i pomagając przy wzmożonym napięciu mięśni, bólach reumatycznych lub przy problemach ze snem.

Ekologia

Orkisz niewątpliwie zawdzięcza swoje odrodzenie produkcji ekologicznej. Należy do zbóż najmniej wymagających, jeśli chodzi o uprawę. Jest odporny na warunki pogodowe, może być uprawiany na ubogich glebach. Nie wymaga stosowania sztucznych nawozów. Co ciekawe – zaobserwowano, że przy intensywnym nawożeniu pszenica ta wyrasta wysoka i daje mały plon. Jest więc zbożem ekstensywnym. W gospodarstwach ekologicznych wydajność zwiększa się dzięki stosowaniu kompostu.

Zbawienny skład

Pszenica orkisz zawiera 56% skrobi, 11,6% białka, 2,7% tłuszczu i 2% składników mineralnych. Bardzo ważne, obok dużej zawartości białka, jest występowanie nienasyconych kwasów tłuszczowych znanych z korzystnego wpływu na układ krążenia. Produkty orkiszowe poprawiają motorykę przewodu pokarmowego ze względu na duże ilości błonnika. Słodkawo-orzechowe ziarno jest doskonałym źródłem witamin z grupy B, PP oraz składników mineralnych: żelaza, potasu, wapnia i cynku.

Dojrzały orkisz zawiera dużo kwasu krzemowego, który roślina wyciąga z gleb mineralnych. Kwas krzemowy jest ważny dla skóry, włosów, paznokci. Poza tym rozjaśnia umysł, wzmacniając aktywność mózgu i koncentrację. Zawiera dobrze przyswajalny przez nasz organizm gluten, co więcej – dobrze tolerowany przez bezglutenowców. Kasza orkiszowa zawiera bardzo dużo błonnika i białka. Zapobiega kamicy żółciowej. W krajach zachodnich wykorzystuje się również łuski orkiszu. Są one źródłem błonnika. Kąpiel w wywarze z plewek jest środkiem pomocniczym w wielu dolegliwościach skórnych.
Bardzo ważne, by produkty orkiszowe stosowane w celach leczniczych nie zawierały w swoim składzie domieszek innych zbóż. Istotny jest także sposób przygotowywania orkiszu. Powinniśmy zachować podstawowe zasady zdrowego gotowania. Należy unikać naczyń aluminiowych, z tworzyw sztucznych, uszkodzoną emalią czy teflonem. Zaleca się, by nie odcedzać potraw gotowanych, ponieważ w ten sposób pozbywamy ich cennych składników odżywczych.

Przepis na ciasteczka daktylowe wg pięciu przemian

Składniki:

  • 1,5 szklanki mąki orkiszowej razowej (ZIEMIA)
  • szklanka mąki kukurydzianej (ZIEMIA)
  • 200 g masła w temperaturze pokojowej (ZIEMIA)
  • szczypta soli (WODA)
  • 250 g suszonych daktyli bez pestek (ZIEMIA)
  • cynamon ( METAL)

O – do rondla z gotującą wodą
Z – wrzuć opłukane daktyle. Gotuj, ciągle mieszając, aż daktyle się rozpadną na gęstą masę.
Z – zagnieć ciasto z masła, mąki kukurydzianej i orkiszowej
M – dodaj szczyptę cynamonu
W – i tyle wody, by ciasto dało się uformować
Rozwałkuj ciasto na cienki placek, gdy masa daktylowa będzie prawie zimna, posmaruj cienko placek i zawiń w rulon. Pokrój go na centymetrowe ciasteczka. Posmaruj blachę olejem i piecz w nagrzanym do 180 stopni Celsjusza w piekarniku ok. 20 min.


Dominika Adamczyk

Mama Antka i Toli; dietetyk Tradycyjnej Medycyny Chińskiej (TCM), prowadzi Akademię Zdrowego Odżywiania TAO ZDROWIA, organizuje warsztaty zdrowego gotowania, kursy dietetyki TCM, wyjazdy warsztatowe i rodzinne ze zdrowym żywieniem.
Odwiedź stronę autorki/autora: http://www.taozdrowia.pl/


Przeczytaj więcej:

natuli.pl
Uważność – najlepsze książki dla dzieci i dorosłych

OKULARY
Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci

rodzina
O magii rodzicielstwa, która czasem bawi się z nami w chowanego

rodzina
5 ważnych rzeczy, które ojciec może zrobić dla córki

rodzina
Przestrzeń dla dziecka, czyli letnie inspiracje na balkon, do ogrodu i… na drzewo

wychowanie
Kim jest współczesny ojciec? (fragment książki Jespera Juula)

edukacja alternatywna
Świętowanie zakończenia roku szkolnego wspiera poczucie własnej wartości

edukacja alternatywna
Czy oglądając bajki po angielsku, można nauczyć się języka?

wychowanie
Dzieci potrzebują naszego zaufania! (Krótki tekst o nadmiernej kontroli)

wychowanie
Seksualność trzylatki. Historia jednego popołudnia

wychowanie
Jak uważnie towarzyszyć dziecku? I dlaczego to takie ważne?

POLECAMY
Dom nad Morzem – wakacyjne marzenie