| Orkisz jest fantastyczny, ponieważ…

Orkisz jest fantastyczny, ponieważ…

To stary gatunek zboża, odmiana pszenicy. Już w czasach starożytnych był znany, ceniony i uprawiany częściej niż obecnie. Na Bliskim Wschodzie uprawiali go Izraelici, a w Europie Germanie i Rzymianie. Ci ostatni uznawali orkisz za pokarm dający siłę, spożywany był przez gladiatorów i zawodników biorących udział w igrzyskach.

W XII wieku właściwości orkiszu rozpropagowała przeorysza klasztoru Benedyktynów – Hildegarda z Bingen, wizjonerka i uzdrowicielka. Mniszka uważała, że orkisz jest doskonałym środkiem leczniczym i najlepszym ziarnem zbożowym, działa rozgrzewająco i natłuszczająco oraz jest bardziej wartościowy, niż inne ziarna. „Orkisz prowadzi do dobrej krwi, daje rozluźniony charakter i cnotę zadowolenia” – uważała przeorka klasztoru Benedyktynów.

Przeczytaj: Dieta według św. Hildegardy

Orkisz zamiast pszenicy

Zwykła pszenica została wyhodowana w celu ułatwienia uprawy i zbiorów. Ma dużą zawartość glutenu, właściwą do produkcji dużej ilości pieczywa przeznaczonego do handlu. W czasie zbioru traci łupinę, z tego powodu jest często zanieczyszczona pestycydami i chemikaliami do ochrony zboża. Orkisz natomiast jest hodowany i zbierany z nienaruszoną łupiną, chroniącą mocno jądro ziarna przed wszelkimi zanieczyszczeniami, zachowując jego wysokowartościową wartość odżywczą i zapewniającą świeżość. Dopiero w czasie mielenia ziarno zostaje odłączone od łupiny. Poza tym, mocna łuska otaczająca ziarno skutecznie zabezpiecza przed skażeniem zanieczyszczeniami z atmosfery, a nawet promieniowaniem radioaktywnym.

Orkisz posiada właściwości krwiotwórcze, budujące mięśnie i rozweselające, jest naturalnym środkiem znakomicie poprawiającym nastrój. Jest pomocny podczas zmęczenia, zapobiega zmniejszeniu wydolności organizmu. Może być stosowany przy alergiach, zaburzeniach przemiany wapnia, dusznicy
bolesnej ze strony serca i układu krążenia, przy wzmożonej podatności na infekcje. Obniża poziom cholesterolu we krwi.

Reklama, dzięki której rozwijamy redakcję

Naukowcy odkryli, że najwartościowsze składniki znajdują się, nie tak jak w znanych nam dotychczas gatunkach zbóż, w łusce, ale w ziarnie wewnętrznym. Wykryli w nim obecność rodanidu, substancji biologicznie czynnej, która jest naturalnym antybiotykiem występującym w ślinie, krwi i mleku kobiecym. Chroni ona karmione dzieci przed infekcjami, wzmacnia układ odpornościowy, wspomaga procesy krwiotwórcze, przyrost ciała, zapobiega nieprawidłowemu przebiegowi ciąży.

Orkisz jest fantastyczny, ponieważ:

  • dieta orkiszowa pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi,
  • jedząc ziarna orkiszu, diabetycy mogą zażywać znacznie mniej insuliny (po koniecznej konsultacji z lekarzem),
  • kleiki orkiszowe sprawdzają się najlepiej u osób z wysokim poziomem cholesterolu we krwi oraz u diabetyków,
  • ziarna orkiszu przyśpieszają przemianę materii, podczas gdy mąka orkiszowa raczej ją spowalnia,
  • zupa (kleik) z orkiszu jest właściwym posiłkiem dla chorych na biegunkę i po operacji,
  • ziarna orkiszu zapobiegają powstawaniu kamieni żółciowych,
  • orkisz szybko powoduje długotrwałą sytość,
  • kawa z orkiszu poprawia trawienie i działa lekko przeczyszczająco oraz przeciwalergicznie,
  • orkisz może stać się wspaniałym wypełnieniem poduszek, materaców itp., poprawiając krążenie i pomagając przy wzmożonym napięciu mięśni, bólach reumatycznych lub przy problemach ze snem.

Ekologia

Orkisz niewątpliwie zawdzięcza swoje odrodzenie produkcji ekologicznej. Należy do zbóż najmniej wymagających, jeśli chodzi o uprawę. Jest odporny na warunki pogodowe, może być uprawiany na ubogich glebach. Nie wymaga stosowania sztucznych nawozów. Co ciekawe – zaobserwowano, że przy intensywnym nawożeniu pszenica ta wyrasta wysoka i daje mały plon. Jest więc zbożem ekstensywnym. W gospodarstwach ekologicznych wydajność zwiększa się dzięki stosowaniu kompostu.

Zbawienny skład

Pszenica orkisz zawiera 56% skrobi, 11,6% białka, 2,7% tłuszczu i 2% składników mineralnych. Bardzo ważne, obok dużej zawartości białka, jest występowanie nienasyconych kwasów tłuszczowych znanych z korzystnego wpływu na układ krążenia. Produkty orkiszowe poprawiają motorykę przewodu pokarmowego ze względu na duże ilości błonnika. Słodkawo-orzechowe ziarno jest doskonałym źródłem witamin z grupy B, PP oraz składników mineralnych: żelaza, potasu, wapnia i cynku.

Dojrzały orkisz zawiera dużo kwasu krzemowego, który roślina wyciąga z gleb mineralnych. Kwas krzemowy jest ważny dla skóry, włosów, paznokci. Poza tym rozjaśnia umysł, wzmacniając aktywność mózgu i koncentrację. Zawiera dobrze przyswajalny przez nasz organizm gluten, co więcej – dobrze tolerowany przez bezglutenowców. Kasza orkiszowa zawiera bardzo dużo błonnika i białka. Zapobiega kamicy żółciowej. W krajach zachodnich wykorzystuje się również łuski orkiszu. Są one źródłem błonnika. Kąpiel w wywarze z plewek jest środkiem pomocniczym w wielu dolegliwościach skórnych.
Bardzo ważne, by produkty orkiszowe stosowane w celach leczniczych nie zawierały w swoim składzie domieszek innych zbóż. Istotny jest także sposób przygotowywania orkiszu. Powinniśmy zachować podstawowe zasady zdrowego gotowania. Należy unikać naczyń aluminiowych, z tworzyw sztucznych, uszkodzoną emalią czy teflonem. Zaleca się, by nie odcedzać potraw gotowanych, ponieważ w ten sposób pozbywamy ich cennych składników odżywczych.

Przepis na ciasteczka daktylowe wg pięciu przemian

Składniki:

  • 1,5 szklanki mąki orkiszowej razowej (ZIEMIA)
  • szklanka mąki kukurydzianej (ZIEMIA)
  • 200 g masła w temperaturze pokojowej (ZIEMIA)
  • szczypta soli (WODA)
  • 250 g suszonych daktyli bez pestek (ZIEMIA)
  • cynamon ( METAL)

O – do rondla z gotującą wodą
Z – wrzuć opłukane daktyle. Gotuj, ciągle mieszając, aż daktyle się rozpadną na gęstą masę.
Z – zagnieć ciasto z masła, mąki kukurydzianej i orkiszowej
M – dodaj szczyptę cynamonu
W – i tyle wody, by ciasto dało się uformować
Rozwałkuj ciasto na cienki placek, gdy masa daktylowa będzie prawie zimna, posmaruj cienko placek i zawiń w rulon. Pokrój go na centymetrowe ciasteczka. Posmaruj blachę olejem i piecz w nagrzanym do 180 stopni Celsjusza w piekarniku ok. 20 min.


Dominika Adamczyk

Mama Antka i Toli; dietetyk Tradycyjnej Medycyny Chińskiej (TCM), prowadzi Akademię Zdrowego Odżywiania TAO ZDROWIA, organizuje warsztaty zdrowego gotowania, kursy dietetyki TCM, wyjazdy warsztatowe i rodzinne ze zdrowym żywieniem.
Odwiedź stronę autorki/autora: http://www.taozdrowia.pl/


Czytaj na dziecisawazne.pl

zdrowie
13 najczęstszych błędów w żywieniu dzieci (i jak ich unikać)

wychowanie
Dlaczego dzieci potrzebują edukacji seksualnej? (według WHO)

wychowanie
Zajęcia dodatkowe – realne potrzeby a wyścig szczurów? Cz. 2

POLECAMY
Camp Mazury! – wakacje bez tabletu w najbardziej zielonym rejonie Polski

wychowanie
Zajęcia dodatkowe – realne potrzeby a wyścig szczurów? Cz. 1

edukacja alternatywna
Jak skutecznie nauczyć się języka obcego? Jedynie we współpracy ze swoim mózgiem!

wychowanie
Dlaczego dzieci dotykają miejsc intymnych i pokazują je innym?

wychowanie
Co to znaczy akceptować dziecko?

POLECAMY
Dlaczego warto chodzić z dzieckiem na basen?

rodzina
Matko! Bądź dla siebie dobra