Kategorie
Dieta naturalna

Co zamiast chleba?

Proponujmy jeść dobre pieczywo tak, jak się spożywa większość wyszukanych potraw, czyli “od czasu do czasu”. Znaczy to, że jeżeli przyjdzie nam ochota na pieczywo, delektujemy się nim przez dwa, trzy dni, jedząc je w różnych zestawieniach i połączeniach kulinarnych.

Proponujmy jeść dobre pieczywo tak, jak się spożywa większość wyszukanych potraw, czyli “od czasu do czasu”. Znaczy to, że jeżeli przyjdzie nam ochota na pieczywo, delektujemy się nim przez dwa, trzy dni, jedząc je w różnych zestawieniach i połączeniach kulinarnych. Po tym czasie najlepiej zrobić sobie przerwę przez tydzień lub dwa.

Powinniśmy spożywać pieczywo z mąk razowych, ze świeżo zmielonych ziaren pochodzących z upraw ekologicznych i pieczone na zakwasie.

To, czy będziemy dawać naszym dzieciom na drugie śniadanie do szkoły nieśmiertelne kanapki z białego pieczywa z wędliną, zależy tylko i wyłącznie od naszej świadomości i priorytetów. Jeżeli zdrowie naszych dzieci i nas samych jest najważniejsze, radzimy urozmaicić dietę, ograniczając przy tym jedzenie chleba.

Co zamiast chleba:

  • płatki zbożowe na słodko, z orzechami, nasionami i rodzynkami pod postacią granoli:
    granolę możemy spożywać o każdej porze dnia: na śniadanie, obiad i kolację i między posiłkami. Jest doskonałym daniem do szkoły, a także w  pracy i podróży
  • mieszanina płatków zbożowych z orzechami, nasionami i rodzynkami do spożycia po zalaniu wrzątkiem:
    płatki są gotowe do spożycia po zalaniu wrzątkiem w 7-10 minut,  lub po krótkim gotowaniu w odkrytym garnku
  • maki sushi i kaszi:
    maki sushi jest, co prawda, japońską potrawą, ale świetnie zastępuje chleb i inne pieczywo. Jest to zrolowany ryż naturalny ułożony na glonie nori. Na ryż układamy cienko pocięte ugotowane, pieczone i kiszone warzywa. Tak zwinięte sushi sklejamy i po wystygnięciu tniemy na 2-4 centymetrowe kawałki.
    Popularną odmianą sushi jest jego “spolszczona” wersja tzw. kaszi. Zamiast ryżu stosujemy kasze jaglaną, gryczaną, orkisz, owies bezłuskowy itd.
  • risotto zbożowo-warzywne:
    znowu nazwa włoska, ale potrawa dziwnie znajoma. Jest to mieszanina ugotowanych pełnych ziaren zbóż, warzyw, w tym również strączkowych, które świetnie zastępują pieczywo. Wariantów takich potraw jest bardzo dużo. Smaczne i pożywne potrawy powstają przez połączenie, np. ryżu brązowego z cieciorką i marchewką lub pasternakiem, albo ziarna orkiszu, kaszy jaglanej, fasoli „Jaś”, marchewki i ogórka kiszonego. Jest to potrawa na każdą okazję, z dodatkiem warzyw kiszonych przechowuje się doskonale przez 2,3 dni bez lodówki
  • pierogi, pierożki i uszka:
    nasze tradycyjne pierogi świetnie zastępują kanapki. Jest z nimi trochę pracy, ale bez pracy nie ma zdrowia i dobrego samopoczucia. Pierogi i pierożki mogą być bardzo różne. Na przykład ze szpinakiem, brokułami, kalafiorem, ziemniakami, lub warzywami strączkowymi: z soczewicą, cieciorką, grochem, fasolą, z bobem. Ze zbożami: gryką, kaszą jaglaną, owsem, orkiszem i mieszanymi farszami
  • kanapki z razowego chleba wypiekanego przez nas samych lub kupowanego w wiarygodnej piekarni:
    z czym podawać takie kanapki? Przede wszystkim z dobrym i naturalnym masłem. Radzimy zrezygnować z tzw. miksów i masła roślinnego, ponieważ w większości składa się ono z substancji chemicznych. Doskonałe są naturalne, własnoręcznie wytwarzane pasty i pasztety do pieczywa, a także sezonowe warzywa, np. ogórek kiszony, młoda cukinia, pomidor, szczypior, natka pietruszki. Z nabiału proponujemy podawanie najwyższej jakości sera twarogowego, 1-2 razy w tygodniu

Foto: Gunna

Autor/ka: Kazimierz Kłodawski

Specjalista z zakresu żywienia człowieka i szeroko pojętej promocji zdrowia. Od 20 lat wegetarianin i makrobiotyk. Z zamiłowania filozof, ekolog i przyrodnik. Autor książki „Rok z makrobiotyką” oraz licznych artykułów na temat filozofii zdrowia oraz naturalnego stylu życia i odżywiania (publikacje m.in.: „Wegetariański Świat”). Od kilkunastu lat prowadzi Szkołę Żywienia Naturalnego, promującą ideę zdrowego, naturalnego i twórczego życia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *