Kategorie
Wychowanie

10 powodów, dlaczego warto spędzać czas indywidualnie z każdym dzieckiem

Czas jest jednym z najcenniejszych darów, jaki możemy ofiarować dzieciom. Ma ogromne znaczenie dla budowania więzi – jedynej i niepowtarzalnej. To inwestycja na lata. A jest szczególnie ceniony, gdy obdarzymy nim każde z naszych dzieci indywidualnie.

Warto zatroszczyć się o czas dla każdego ze swoich dzieci. By dobrze to zaplanować, zatrzymajmy się i przyjrzyjmy codziennym decyzjom i ich owocom. Jak organizujemy nasz domowy grafik? Jak dzielimy się obowiązkami? Jak spędzamy czas wolny? To być może pozwoli nam nabrać dystansu i dostrzec, że zmiana w harmonogramie pomoże wygospodarować czas dla każdego z dzieci.

Co zyskujemy my i co dostają nasze dzieci? Wspólnie spędzony czas:

1. Wzmacnia poczucie bycia kochanym

Dziecko otrzymuje przekaz: „Jestem ważny dla mamy i taty, skoro mimo różnych obowiązków mają dla mnie czas”. Starsze dziecko może dzięki temu wyrobić sobie przekonanie, że rodzice nadal je kochają, że nie straciło ich miłości wraz z pojawieniem się nowego członka rodziny.

2. Wspiera poczucie bezpieczeństwa

Bycie potrzebnym i wartościowym dla tych, których kochamy, jest fundamentalną potrzebą każdego człowieka. Rodzinny dom, ramiona najbliższych to bezpieczny port, do którego dziecko może wracać z każdej życiowej wyprawy: z piaskownicy po kłótni o grabki, z przedszkola, gdy musiało kończyć zabawę, choć wcale nie chciało, ze złamanym sercem, gdy pierwsza miłość się skończyła. Rodzice przecież zawsze wysłuchają i pomogą znów rozwinąć żagle.

3. Umożliwia poznanie każdego z dzieci, dostrzeżenie ich odrębności i indywidualności

Spędzając czas tylko z jednym dzieckiem, mamy okazję zobaczyć je jakby na nowo. Całe jego bogactwo. Bez porównywania z rodzeństwem. Mamy szansę docenić różnorodność naszych dzieci i przypomnieć sobie, że każde z nich potrzebuje czegoś innego, że to, co lubi jedno z nich, tego drugie nie cierpi, że to, co cieszy drugie, pierwsze denerwuje. Wszystko po to, by móc to uszanować i brać pod uwagę każde z nich, gdy jesteśmy wszyscy razem.

4. Jest okazją do rozwijania pasji

Każde z dzieci może mieć inne predyspozycje i talenty. Jedno może lubić lepienie, malowanie, rysowanie, drugie – wszelkiego rodzaju aktywności ruchowe, pasją trzeciego będzie czytanie lub gotowanie. Nawet jeśli sami jesteśmy kiepscy w danej dziedzinie, nic nie stoi na przeszkodzie, by towarzyszyć dziecku, gdy pochłonięte jest tym, co kocha.

5. Pogłębia poczucie bliskości

Jak ważne dla dziecka jest przytulanie się bez obawy, że zaraz przyjdzie brat lub siostra i będą się domagali tego samego, staje się zrozumiałe dla nas, dorosłych, gdy przypomnimy sobie chwile, kiedy sami chcieliśmy bliskości z partnerem niekoniecznie z udziałem dzieci. Być blisko, tulić się, może szeptać jakieś sekrety to uczenie intymności i wyjątkowości.

6. Pozwala doświadczyć akceptacji i wsparcia

Łatwiej o cierpliwość i łagodność w kontakcie indywidualnym. Łatwiej okazywać empatię i zrozumienie, dać przestrzeń i czas na wszystkie pojawiające się emocje.

7. Ugruntowuje poczucie przynależności

Każde z dzieci doświadcza współtworzenia relacji. Budując ją z każdym z rodziców, może tworzyć ją także z rodzeństwem, by ostatecznie powstała realna wspólnota, jaką jest rodzina. Każdy z jej członków ma w niej swoje miejsce i swoją rolę.

8. Wzbogaca doświadczenia i świat wartości

Wspólny czas daje też okazję do kreowania sytuacji, w których możemy pokazywać dzieciom ważne dla nas wartości i postawy. W zabawie łatwiej nawiązać do spraw, o których czasem trudno rozmawiać wprost. Wcielając się w rolę misia lub lali, mamy okazję na poziomie dziecięcych doświadczeń przepracować to, co dla malucha bywa trudne i bolesne.

9. Zaspokaja potrzebę bycia widzianym

Wchodząc do świata dziecka, jesteśmy tylko z nim i dla niego – ono jest ważne ze swoimi upodobaniami, przeżyciami, wyborami. To bezcenne „mieć tatę tylko dla siebie, gdy słucha i patrzy na mnie całym sobą”.

10. Jest źródłem radości i docenienia wzajemnej relacji

Dziecko widzi, że wspólny czas to dla nas źródło radości i satysfakcji. Dostrzega, że ono samo jest dla nas darem i że wiele od niego otrzymujemy. Może być też dla nas prawdziwym nauczycielem, kiedy dzieli się swoim doświadczeniem albo gdy jest autorem sytuacji, w których mamy okazję sprawdzić nasze rodzicielskie kompetencje.

Warto przemyśleć to, jak my jako rodzice lubimy spędzać czas z dzieckiem i czy ono lubi robić to samo. Co chcielibyśmy mu pokazać, a co ono chce zobaczyć? Czy stać nas na spontaniczność, czy wolimy mieć gotowy plan? Jak odnajduje się w tym nasz syn, a jak nasza córka?

Dzieci na całym świecie potrzebują bliskich relacji, szczególnie z rodzicami. Nie można ich tworzyć, nie poświęcając sobie nawzajem czasu. Bezwarunkowa akceptacja, bezpieczeństwo, szacunek, zaufanie, empatia to kluczowe wyznaczniki tej relacji. Dzieci potrzebują wspierających słów, które będą je uskrzydlały, ale też “bardziej niż inni potrzebują mieć zupełną pewność, że są kochane przez tych, którzy mówią, że je kochają” (Michel Quoist). Wspólnie spędzony czas umacnia to przekonanie.

Foto: flikr.com/pocketwiley

Avatar photo

Autor/ka: Ewelina Adamczyk

Córka, żona, mama, pedagog. Współzałożycielka śląskiej Wioski Rodziców, współorganizatorka trzech edycji Konferencji Empatii na Śląsku, trenerka Mini Mediacji metodą SNO, trenerka Uważności dla dzieci i młodzieży Metodą Eline Snel, wytrwale integrująca w swoim życiu język Porozumienia bez Przemocy oraz uważność. Głęboko przekonana, że dzięki nim możliwa jest autentyczna i bliska relacja oraz dobre życie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.