Oglądać czy nie?
Skuteczna nauka języka opiera się na powtórzeniach. Doskonale wiemy, że im więcej powtórzeń, tym lepiej. Każda informacja w mózgu jest zakodowana w postaci określonej formy współpracy neuronów, które dzięki częstemu odtwarzaniu informacji, zostają wzmocnione. A co robi nasze dziecko, kiedy pokocha „Świnkę Peppę”? Chciałoby oglądać kreskówkę bez przerwy, powtarzając ulubiony odcinek jeden po drugim. Trudno o większą motywację do nauki! Warto wtedy wykorzystać ten zapał i rozkochać dziecko w bajkach anglojęzycznych. Upragnione oglądanie wielokrotnie tego samego odcinka, będzie świetnym sposobem na utrwalenie zwrotów językowych.
Martwisz się, że dziecko będzie miało trudności w zrozumieniu filmu? Zupełnie niepotrzebnie. Pamiętaj, że dzieci często odbierają przekaz bajki przede wszystkim dzięki obrazom, dopiero później znaczenie mają słowa. Jeśli dziecko potrafi już czytać, warto włączyć film z napisami w języku angielskim.
Jak zrozumieć małe dziecko
Poradnik pomagający w codziennej opiece nad Twoim dzieckiem
Pozytywne emocje ułatwiają zapamiętywanie
Robienie tego, co się lubi, wyzwala pozytywne emocje, a te pomagają w zapamiętywaniu. Dzieje się tak dlatego, że układ limbiczny jest powiązany z procesami poznawczymi, czyli znajdujące się w mózgu jądro migdałowate jest silnie połączone z hipokampem. Kiedy jesteśmy źli, zmęczeni, znudzeni czy obrażeni, możemy zapomnieć o efektywnej nauce – utrzymujące się „trudne” emocje blokują dopływ glukozy do mózgu, a co za tym idzie, pozbawiają organizm energii. Natomiast, gdy towarzyszy nam poczucie zadowolenia i relaks – przyswajanie wiedzy jest efektywniejsze.
Dodatkowo, najskuteczniej zapamiętujemy wtedy, kiedy angażujemy w ten proces wiele zmysłów – sprawia to, że w mózgu tworzą się większe sieci połączeń nerwowych. Jest to niezbędne w procesie przypominania – im więcej zmysłów zaangażowaliśmy przy zapamiętywaniu, tym łatwiej przywołać potrzebną informację z pamięci.
Oglądając bajki i filmy po angielsku, dziecko osłuchuje się z językiem oraz różnymi akcentami lektorów anglojęzycznych, poznaje całe zwroty: osadzone w kontekście, nacechowane emocjami i co najważniejsze – dalekie od listy słówek do wyuczenia się.
Czy oglądanie bajek wystarczy?
Pomimo wielu zalet i korzyści wynikających z oglądania bajek w języku angielskim, musimy wiedzieć, że nie jest to wysiłek wystarczający, by osiągnąć płynność językową. Dzieci bowiem uczą się przez interakcję. Pasywne oglądanie materiału na pewno wzbogaca i utrwala słownictwo oraz ułatwia oswajanie się z językiem, jednak nie uczy jego praktycznego wykorzystania. Innymi słowy – oglądanie może pomóc w rozumieniu języka, ale nie nauczy posługiwania się danym językiem.
Jak uczy się mózg?
Mózg przetwarza informacje językowe w konkretnych ośrodkach. Nasza kora mózgowa ma dwa główne obszary odpowiadające za mowę: ośrodek Broki – odpowiedzialny za generowanie mowy oraz ośrodek Wernickiego – kierujący procesem rozpoznawania mowy, wyrazów i zdań. Współpracują one z ośrodkami motorycznym i słuchowym, które zajmują się koordynacją mówienia.
Ośrodek Wernickiego połączony jest z korą słuchową, dlatego im częściej słuchamy materiałów w języku obcym, tym bardziej go rozumiemy. Tutaj bajki jak najbardziej spełniają swoją funkcję edukacyjną. Jednak pozostaje jeszcze kwestia komunikacji – po to przecież uczymy się języka, by móc skutecznie się w nim porozumiewać.
Drugi obszar, ośrodek Broki, powiązany jest z korą motoryczną, dlatego w procesie nauki języka obcego tak ważna jest praktyka i czynne posługiwanie się językiem. Z tego właśnie powodu wiele osób najefektywniej uczy się na głos. Nie wystarczy zatem, że dziecko pomyśli i usłyszy jakieś słowo – by skutecznie je zapamiętać, musi je jeszcze powtórzyć i wypowiedzieć.
Jaki z tego wniosek?
Oglądanie bajek w języku angielskim jest na pewno ważną częścią uzupełniającą naukę języka. Dzięki tej metodzie dziecko nabywa sprawność w jego rozumieniu i poszerza zakres słownictwa. Jednak dla pełnej efektywności nauki języka, ważne jest, by dziecko miało szansę na swobodną praktykę w porozumiewaniu się. Korzystając z bajek, możemy wraz z dzieckiem zapamiętać zabawne, emocjonujące, czy interesujące zwroty i później, co jakiś czas je powtarzać z dzieckiem. Warto również zorganizować zabawy w języku angielskim, zagrać w prostą grę i pośpiewać piosenki. Ważne jest także, by dziecko mogło wykorzystać w praktyce zdobytą wiedzę, na przykład w interakcji z rówieśnikami, czy dorosłymi mówiącymi po angielsku. Wspólna zabawa to zawsze świetna okazja do przyswajania wiedzy, bowiem w nauce języka najważniejsze są: zaangażowanie uczącego się oraz kontakt z „żywym językiem”.
Książki o rozstaniu i rozwodzie: wsparcie dla dzieci i dorosłych
Książki o rozstaniu i rozwodzie dostępne w naszej księgarni mają na celu wspieranie całej rodziny. Bez względu na wiek, każdy członek rodziny znajdzie tutaj coś, co pomoże mu lepiej zrozumieć własne uczucia i odnaleźć nową równowagę. Dzięki literaturze można odkryć, że nawet po rozstaniu możliwe jest stworzenie szczęśliwego, pełnego wsparcia środowiska dla dziecka.
Co oglądać?
Co wybrać z ogromu dostępnych propozycji dla dzieci, tak, by zarówno język, jego poziom, jak i treść były odpowiednie dla dzieci? Oto nasze propozycje:
Dla najmłodszych (2,5 – 3 latka)
Maisy – krótkie (5 minutowe) i proste graficznie perypetie brytyjskiej myszki i jej zwierzęcych przyjaciół.
Peppa Pig – czyli dobrze wszystkim znana i lubiana Rodzina Świnek z Wysp Brytyjskich:
Dla przedszkolaków (3-6 lat)
Fun with Flupe – krótkie, częściowo rymowane historie z piosenkami, pomocne w poznawaniu nowych słów:
Puffin Rock – przepiękny graficznie, spokojny i stonowany serial irlandzki o rodzinie maskonurów:
Kipper the Dog – pełne inteligentnego humoru przygody grupy przyjaciół – charakterologiczny majstersztyk:
Polly Tells Tales – proste historie z morałem, opowiedziane przystępną i piękną angielszczyzną.
Dla młodszych dzieci w wieku szkolnym (6-9 lat)
Charlie i Lola – mądry, uroczy, zabawny serial o rodzeństwie z pięknym brytyjskim akcentem:
Oczywiście przypominamy, że zgodnie z zaleceniami WHO dzieci do drugiego roku życia nie powinny spędzać czasu przed ekranem w ogóle, a dzieci powyżej drugiego roku życia nie dłużej niż godzinę dziennie.
Uwaga! Reklama do czytania
Seria: Niegrzeczne książeczki
Niegrzeczne dzieci? Nie ma czegoś takiego!
Wierszyki bliskościowe
Przytulaj, głaszcz, obejmuj, bądź zawsze blisko.
Tylko dobre książki dla dzieci i rodziców | Księgarnia Natuli
Artykuł powstał przy współpracy z helendoron.pl