Kategorie
Edukacja Nauka języków i wielojęzyczność

Czy oglądając bajki po angielsku, można nauczyć się języka?

Dzieci uwielbiają oglądanie bajek, kreskówek i filmów animowanych. Przygody bohaterów w przyciągającej wzrok aranżacji wizualnej i dźwiękowej, angażują uwagę dzieci, wzbudzają ich zainteresowanie, a co najważniejsze – sprawiają im dużą przyjemność. Czy w tym przypadku połączenie przyjemnego z pożytecznym jest efektywne? Czy oddając się przyjemności oglądania bajek w języku angielskim, dziecko jest w stanie przyswoić sobie ten język?

Świetne książki dla rodziców i dzieci... zobacz naszą KSIĘGARNIĘ NATULI

Oglądać czy nie?

Skuteczna nauka języka opiera się na powtórzeniach. Doskonale wiemy, że im więcej powtórzeń, tym lepiej. Każda informacja w mózgu jest zakodowana w postaci określonej formy współpracy neuronów, które dzięki częstemu odtwarzaniu informacji, zostają wzmocnione. A co robi nasze dziecko, kiedy pokocha „Świnkę Peppę”? Chciałoby oglądać kreskówkę bez przerwy, powtarzając ulubiony odcinek jeden po drugim. Trudno o większą motywację do nauki! Warto wtedy wykorzystać ten zapał i rozkochać dziecko w bajkach anglojęzycznych. Upragnione oglądanie wielokrotnie tego samego odcinka, będzie świetnym sposobem na utrwalenie zwrotów językowych.

Martwisz się, że dziecko będzie miało trudności w zrozumieniu filmu? Zupełnie niepotrzebnie. Pamiętaj, że dzieci często odbierają przekaz bajki przede wszystkim dzięki obrazom, dopiero później znaczenie mają słowa. Jeśli dziecko potrafi już czytać, warto włączyć film z napisami w języku angielskim.

JAK DOBRZE, ŻE TO REKLAMA KSIĄŻEK

seria rodzicielska

Jak zrozumieć małe dziecko

35 PLN

Książka, dzięki której poznasz zagadnienia związane z jedzeniem, snem, zabawą, odpieluchowaniem, bezpieczną relacją oraz adaptacją w przedszkolu małego dziecka.

Kompleksowy poradnik, który musisz przeczytać!

Pozytywne emocje ułatwiają zapamiętywanie

Robienie tego, co się lubi, wyzwala pozytywne emocje, a te pomagają w zapamiętywaniu. Dzieje się tak dlatego, że układ limbiczny jest powiązany z procesami poznawczymi, czyli znajdujące się w mózgu jądro migdałowate jest silnie połączone z hipokampem. Kiedy jesteśmy źli, zmęczeni, znudzeni czy obrażeni, możemy zapomnieć o efektywnej nauce – utrzymujące się “trudne” emocje blokują dopływ glukozy do mózgu, a co za tym idzie, pozbawiają organizm energii. Natomiast, gdy towarzyszy nam poczucie zadowolenia i relaks – przyswajanie wiedzy jest efektywniejsze.

Dodatkowo, najskuteczniej zapamiętujemy wtedy, kiedy angażujemy w ten proces wiele zmysłów – sprawia to, że w mózgu tworzą się większe sieci połączeń nerwowych. Jest to niezbędne w procesie przypominania – im więcej zmysłów zaangażowaliśmy przy zapamiętywaniu, tym łatwiej przywołać potrzebną informację z pamięci.

Oglądając bajki i filmy po angielsku, dziecko osłuchuje się z językiem oraz różnymi akcentami lektorów anglojęzycznych, poznaje całe zwroty: osadzone w kontekście, nacechowane emocjami i co najważniejsze – dalekie od listy słówek do wyuczenia się.

Czy oglądanie bajek wystarczy?

Pomimo wielu zalet i korzyści wynikających z oglądania bajek w języku angielskim, musimy wiedzieć, że nie jest to  wysiłek wystarczający, by osiągnąć płynność językową. Dzieci bowiem uczą się przez interakcję. Pasywne oglądanie materiału na pewno wzbogaca i utrwala słownictwo oraz ułatwia oswajanie się z językiem, jednak nie uczy jego praktycznego wykorzystania. Innymi słowy – oglądanie może pomóc w rozumieniu języka, ale nie nauczy posługiwania się danym językiem. 

Jak uczy się mózg?

Mózg przetwarza informacje językowe w konkretnych ośrodkach. Nasza kora mózgowa ma dwa główne obszary odpowiadające za mowę: ośrodek Broki – odpowiedzialny za generowanie mowy oraz ośrodek Wernickiego – kierujący procesem rozpoznawania mowy, wyrazów i zdań. Współpracują one z ośrodkami motorycznym i słuchowym, które zajmują się koordynacją mówienia.

Ośrodek Wernickiego połączony jest z korą słuchową, dlatego im częściej słuchamy materiałów w języku obcym, tym bardziej go rozumiemy. Tutaj bajki jak najbardziej spełniają swoją funkcję edukacyjną. Jednak pozostaje jeszcze kwestia komunikacji – po to przecież uczymy się języka, by móc skutecznie się w nim porozumiewać.

Drugi obszar, ośrodek Broki, powiązany jest z korą motoryczną, dlatego w procesie nauki języka obcego tak ważna jest praktyka i czynne posługiwanie się językiem. Z tego właśnie powodu wiele osób najefektywniej uczy się na głos. Nie wystarczy zatem, że dziecko pomyśli i usłyszy jakieś słowo – by skutecznie je zapamiętać, musi je jeszcze powtórzyć i wypowiedzieć.

Jaki z tego wniosek?

Oglądanie bajek w języku angielskim jest na pewno ważną częścią uzupełniającą naukę języka. Dzięki tej metodzie dziecko nabywa sprawność w jego rozumieniu i poszerza zakres słownictwa. Jednak dla pełnej efektywności nauki języka, ważne jest, by dziecko miało szansę na swobodną praktykę w porozumiewaniu się. Korzystając z bajek, możemy wraz z dzieckiem zapamiętać zabawne, emocjonujące, czy interesujące zwroty i później, co jakiś czas je powtarzać z dzieckiem. Warto również zorganizować zabawy w języku angielskim, zagrać w prostą grę i pośpiewać piosenki. Ważne jest także, by dziecko mogło wykorzystać w praktyce zdobytą wiedzę, na przykład w interakcji z rówieśnikami, czy dorosłymi mówiącymi po angielsku. Wspólna zabawa to zawsze świetna okazja do przyswajania wiedzy, bowiem w nauce języka najważniejsze są: zaangażowanie uczącego się oraz kontakt z “żywym językiem”. 

Czytasz artykuł … i bardzo dobrze

Piszemy i wydajemy książki, tworzymy magazyn dla rodziców, prowadzimy super księgarnię. Jeśli nas nie znasz… kliknij i

Co oglądać?

Co wybrać z ogromu dostępnych propozycji dla dzieci, tak, by zarówno język, jego poziom, jak i treść były odpowiednie dla dzieci? Oto nasze propozycje:

Dla najmłodszych (2,5 – 3 latka)

Maisy – krótkie (5 minutowe) i proste graficznie perypetie brytyjskiej myszki i jej zwierzęcych przyjaciół.

Peppa Pig – czyli dobrze wszystkim znana i lubiana Rodzina Świnek z Wysp Brytyjskich:

Dla przedszkolaków (3-6 lat)

Fun with Flupe – krótkie, częściowo rymowane historie z piosenkami, pomocne w poznawaniu nowych słów:

Puffin Rock – przepiękny graficznie, spokojny i stonowany serial irlandzki o rodzinie maskonurów:

Kipper the Dog – pełne inteligentnego humoru przygody grupy przyjaciół – charakterologiczny majstersztyk: 

Polly Tells Tales – proste historie z morałem, opowiedziane przystępną i piękną angielszczyzną.

Dla młodszych dzieci w wieku szkolnym (6-9 lat)

Charlie i Lola – mądry, uroczy, zabawny serial o rodzeństwie z pięknym brytyjskim akcentem:

Oczywiście przypominamy, że zgodnie z zaleceniami WHO dzieci do drugiego roku życia nie powinny spędzać czasu przed ekranem w ogóle, a dzieci powyżej drugiego roku życia nie dłużej niż godzinę dziennie.

JAK DOBRZE, ŻE TO REKLAMA KSIĄŻEK

Piramida zabaw. Zwierzęta
52,71 PLN
Fińskie dzieci uczą się najlepiej
28,62 PLN
Piramida zabaw. Owoce i warzywa
52,71 PLN

Artykuł powstał przy współpracy z helendoron.pl

Barbara Góralczyk

Autor/ka: Barbara Góralczyk

Psycholog w wykształcenia. Korepetytor z zamiłowania. Z pasji – redaktor i felietonista. Zawodowo związana z branżą HR. Miłośniczka ludzkiego mózgu, jego właściwości i ograniczeń, psychologii poznawczej i neurobiologii. Ambasadorka świadomego wychowywania dzieci, edukacji poprzez doświadczenie oraz otwartej komunikacji.


Bestsellery księgarni NATULI

Tematy, którymi się zajmujemy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *