fbpx
DZIEŃ DZIECKA - Zrób niespodziankę!
| Czy plastik jest naprawdę lepszy od szkła?

Czy plastik jest naprawdę lepszy od szkła?

Szkło jest naturalnym materiałem, który może być wytwarzany samoistnie (temperatura + piasek), bez interwencji człowieka. Dawna forma szkła zwana obsydianem powstawała podczas erupcji wulkanicznych, a jej użycie przez ludzi w postaci grotów strzał i włóczni sięga 280 000 lat wstecz.

Chociaż produkcja szkła znacznie się rozwinęła, nadal jest ono wytwarzane z naturalnych materiałów, takich jak piasek, soda kalcynowana (węglan sodu) i wapień. W opozycji do plastiku, nie zanieczyszcza toksycznymi substancjami gleby, wody ani powietrza i nie powoduje przenikania chemikaliów do przechowywanej w nim żywności i wody pitnej.

W Internecie jednak można znaleźć sporo artykułów porównujących ślad węglowy (carbon footprint, czyli całkowitą emisję gazów cieplarnianych) procesu produkcji butelek PET i produkcji butelek szklanych. Wiele z nich sugeruje, że produkcja butelek plastikowych jest bardziej zrównoważona ekologicznie. Jak to możliwe, że produkcja plastiku może być lepsza dla środowiska niż produkcja szkła?

Plastik kontra szkło

Poniższa tabelka przedstawia emisję gazów cieplarnianych oraz zużycie abiotycznego (naturalnego, nieożywionego) materiału i wody potrzebnych do wyprodukowania jednego grama szkła i plastiku.

Porównanie produkcji 1 grama szkła i plastiku

Analizując te informacje, łatwo zauważyć, że wyprodukowanie jednego grama szkła jest bardziej ekologiczne niż wyprodukowanie grama plastiku. Jednak, obliczając całkowite zużycie surowca (materiał abiotyczny) i emisję gazów cieplarnianych, musimy wziąć pod uwagę całościowy proces produkcji. Widzimy wtedy, że butelki na wodę w wersji szklanej mogą być aż do 20 razy cięższe niż butelki PET, a żeby wyrównać stopień emisji gazów przy produkcji obu rodzajów butelek, butelki szklane nie powinny być więcej niż 5 krotnie cięższe od plastikowych. Zatem w ogólnym rozrachunku wygląda na to, że produkcja butelek szklanych (ciężkich) emituje więcej gazów cieplarnianych, niż produkcja lekkich butelek PET.

Jest to częsty argument, którego producenci napojów używają uzasadniając wybór butelek plastikowych. Podkreślają przy tym również obciążające środowisko koszty transportu ciężkiego szkła, pomijając najbardziej znaczący fakt – że plastik, wytwarzany z paliw kopalnych nieodnawialnych (jak ropa naftowa) jest toksyczny, nie rozkłada się naturalnie, wpływa negatywnie na zdrowie ludzi i zwierząt, i – jakby tego było mało – zanieczyszcza środowisko naturalne. Dodatkowo, tworzywa sztuczne nie mogą być wielokrotnie poddawane recyklingowi, ponieważ tracą na jakości, więc ostatecznie i tak lądują na wysypisku. Ponadto, wraz ze spadkiem cen ropy naftowej dużo tańsza niż recykling jest po prostu produkcja nowego plastiku.

Dla porównania – szkło może być poddawane recyklingowi w nieskończoność, a cały proces przeróbki zużywa o 40% mniej energii niż produkcja nowego materiału. Warto również wiedzieć, że innowacje wprowadzone w ostatnich 20 latach w przemyśle produkcji szkła już obniżyły wagę szklanych butelek o 50% (i nadal dążą do jej obniżenia).

Wybieraj ekologicznie

Butelki plastikowe PET (lekkie, przezroczyste) są najczęściej używane do pakowania wody i napojów bezalkoholowych. Można ich łatwo uniknąć… wybierając picie filtrowanej wody z kranu. Choć produkcja plastikowych butelek na wodę może emitować w sumie mniej gazów cieplarnianych, w przypadku produkcji innych, cięższych pojemników plastikowych, takich jak butelki wielokrotnego użytku, miski i akcesoria kuchenne sprawa ma się zgoła inaczej.

W poniższej tabeli porównano standardowe butelki plastikowe PET z butelkami szklanymi oraz „lekkie” butelki szklane z plastikowymi butelkami wielokrotnego użytku. Wszystkie butelki mają pojemność 355 ml.

Porównanie butelek plastikowych i szklanych o pojemności 355 ml

Jak widać, z wyjątkiem wskaźnika materiału abiotycznego, szkło wypada w tym porównaniu korzystniej. A ponieważ materiałem abiotycznym w przypadku szkła jest piasek i inne substancje nietoksyczne, a nie ropa naftowa, możemy stwierdzić, że jest to ze wszech miar bezpieczniejszy materiał.

Wybierając między butelką szklaną a plastikową, warto wziąć pod uwagę długofalowe konsekwencje zdrowotne i środowiskowe. Nasze codzienne wybory bowiem nie są tylko i wyłącznie naszą osobistą sprawą.

Jeśli zależy ci na zdrowiu i ekologii:

  1. Unikaj plastikowych butelek. Pij filtrowaną wodę z kranu i używaj nietoksycznych butelek wielokrotnego użytku: ze szkła lub stali nierdzewnej.
  2. Podgrzewając napoje i potrawy, pamiętaj, że wysokie temperatury powodują emisję toksyn z plastiku.
  3. Segreguj śmieci.
  4. Korzystaj z recyklingowanych opakowań szklanych, i papierowych.
  5. Wybieraj zielone szkło – w swoim składzie zawiera ono 5 razy więcej szkła z recyklingu.

Przeczytaj: Z kranu, z butelki, z filtra? Jaka woda jest najlepsza?

Tekst źródłowy: giynow.com/2017/05/01/when-glass-is-more-sustainable-than-plastic


Dzieci są ważne

Redakcja serwisu dziecisawazne.pl.
Odwiedź stronę autorki/autora: https://dziecisawazne.pl/


Przeczytaj więcej:

natuli.pl
Uważność – najlepsze książki dla dzieci i dorosłych

OKULARY
Naprawdę przeciwsłoneczne okulary dla dzieci

rodzina
,,Kochać to nie znaczy martwić się, kochać to znaczy ufać” – krótki tekst o byciu matką

zdrowie
Czy antybiotyki przyjmowane przed ciążą i w jej trakcie wpływają na zdrowie dziecka?

edukacja alternatywna
Czym jest “kultura błędu” i dlaczego nie warto wytykać błędów uczniom? Fragment książki “Nowa szkoła”

naturopatia
Jak leczyć wiosenne przeziębienie?

zdrowie
Bliskość sprawia, że dzieci są zdrowsze!

wywiady
“Weganizm jest prosty i można z nim żyć bez poczucia straty”. Rozmowa z Asją Michnicką

edukacja alternatywna
Nie dajmy się zadaniom domowym! Czego dzieci naprawdę potrzebują po wyjściu ze szkoły?

edukacja alternatywna
Dlaczego tak trudno zmienić polską szkołę? Fragment książki “Nowa szkoła”

edukacja alternatywna
“Nowa szkoła” to książka dla gotowych na zmianę polskiej szkoły

edukacja alternatywna
Jak uczy się mózg i jak szkoła może wspierać naturalne procesy uczenia się?