Kategorie
wychowanie

Czym jest pedagogika zaufania według André Sterna?

“Wiele osób uważa, że jeśli respektuje się naturę dziecka, staje się ono tyranem, a rodzice niewolnikami jego zachcianek. Znaczyłoby to, że dzieci przychodzą na świat z naturą tyrana, leniwe i przebiegłe, a naszym zadaniem jest sprowadzenie ich na właściwą drogę. Tymczasem nauka udowodniła ostatnio coś zupełnie przeciwnego: dziecko zna tylko jedność, zgodę i poczucie więzi” – twierdzi André Stern, założyciel ruchu ekologii dzieciństwa.

André nigdy nie chodził do szkoły. Jest synem Arno Sterna, pedagoga i badacza, który szczególną uwagę poświęcił spontanicznym skłonnościom istoty ludzkiej. Jest cenionym muzykiem, kompozytorem, lutnikiem zajmującym się budową gitar, dziennikarzem oraz pisarzem. Jako ekspert w dziedzinie alternatywnych metod kształcenia współpracuje z uniwersytetami, szkołami, stowarzyszeniami, firmami oraz nauczycielami i rodzicami.

Nieustanna zabawa

Często uważa się, że zabawa to rzecz drugorzędna, forma spędzania wolnego czasu lub ewentualnie nagroda, którą dziecko może odebrać po wykonaniu wszelkich obowiązków. Nierzadko z powodu zbyt wielu zadań (w tym tzw. zadań domowych!) zmusza się dziecko do rezygnowania z czegoś, co jest dla niego zupełnie naturalne – z zabawy.

książki dla rodziców

…I nigdy nie chodziłem do szkoły 

28,71 PLN

To opowieść o dziecku, dla którego entuzjazm i zachwyt stanowiły naturalne i niewyczerpalne źródło inspiracji oraz motywacji do działania.

André Stern podkreśla, że zdolność do zabawy, w którą wyposażyła nas natura, jest najbardziej skutecznym narzędziem uczenia się. “Co robi dziecko, gdy tylko zostawi się je w pokoju? Bawi się. Gdyby mu nie przerywać, bawiłoby się nieustannie. Dlaczego nikt nie zadał sobie pytania, co stałoby się z dzieckiem które mogłoby się bawić przez całe życie? To właśnie przydarzyło się mnie”.

Przede wszystkim szacunek i zaufanie

“Zaufanie i poczucie więzi to przystań, z której dziecko pewnego dnia samo i bez obaw wypłynie na spotkanie wielkiego świata” – przekonuje Stern. Dziecko od samego początku życia szuka więzi i bliskości z innymi. Wzrastające w poczuciu bezpieczeństwa i szacunku nigdy nie staje się tyranem, nie czyni rodziców niewolnikami – odwzajemnia miłość i darzy dorosłych bezgranicznym zaufaniem. Dziecko nieustannie szuka akceptacji i warunków do rozwijania naturalnych zdolności.

Agresja — nowe tabu?
26,01 PLN
Rodzic jako przywódca stada
26,01 PLN
Kiedy szkoła jest problemem
35 PLN

Ekologia dzieciństwa staje się zatem “pedagogiką zaufania”, dopominając się zauważania dziecięcych potrzeb: “Wszystko, czego [dziecko] potrzebuje , to zaufanie. Bezgraniczne zaufanie, którym można je obdarować, zaufanie, że aktualna zabawa jest tą właściwą, że aktualne stadium rozwoju jest ważne; pewność, że przerwana zabawa będzie kontynuowana w miejscu, w którym dziecko ją przerwało, bez obawy, że później będzie musiało zająć się czymś innym” – pisze Stern.

Uczenie się to część naszej natury

Ruch ekologii dzieciństwa zwraca szczególna uwagę na uczenie się, które jest zakorzenione w naszej codzienności – następuje cały czas. Nasz umysł, obdarzony skłonnością do ciągłego poznawania świata, nieustannie znajduje kolejne przedmioty zainteresowania – przy czym nie zawsze mowa o przedmiotach szkolnych….  Niestety dorośli często usiłują wpłynąć na zainteresowania dzieci, nierzadko nieodwracalnie zniechęcając je do danej dziedziny lub aktywności. Do tego dochodzi ciągłe zwracanie uwagi oraz korygowanie popełnianych błędów, powszechnie praktykowane przez dorosłych  zarówno w domu, jak i w szkole. Jednak dla młodego człowieka nie stanowią one najmniejszej pomocy, wręcz przeciwnie  – brutalnie ingerują w naturalny proces uczenia się i odbierają dziecku pewność siebie. Rozwój dziecka, który leży w jego naturze zostaje niejednokrotnie zakłócony przez nasze wyobrażenia, doświadczenia czy oczekiwania, których musimy się wyzbyć. Stern przekonuje, że istnieje jedno rozwiązanie – “droga pozwalająca uniknąć błędów i przezwyciężyć lęk: zawsze wychodzić od dziecka, nigdy od siebie”.

Dzieląc się swoim doświadczeniem oraz przywołując odkrycia współczesnej neurobiologii, Stern dowodzi, że najważniejszym czynnikiem rozwoju dziecka jest entuzjazm, który czyni z każdego dziecka prawdziwego geniusza – “dodaje nam skrzydeł, uwalnia od wszelkich przeszkód”. Ten zachwyt wraz z dziecięcą ciekawością oraz niezwykłym zamiłowaniem do zabawy sprawiają, że rozwój i uczenie się są zupełnie naturalnym procesem.

Ruch ekologii dzieciństwa

Ekologia dzieciństwa proponuje nowe podejście, pełne zaufania i szacunku do dziecka oraz jego naturalnych skłonności do uczenia się.

Ekologia dzieciństwa została zapoczątkowana przez André Sterna w 2013 roku.  Jej założenia zawarł w Siewcach entuzjazmu. Dziś ruch rozwija się w wielu krajach, między innymi Francji, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Kanadzie, Australii oraz na Węgrzech. W Polsce zostanie zainaugurowany 8 października podczas konferencji Ekologia dzieciństwa, w której wezmą udział Arno i André Sternowie. Więcej informacji na stronie ekologiadziecinstwa.com.

Foto: demicasaalmundo.com

Autor/ka: Wioleta Zielińska

Z wykształcenia między innymi nauczyciel. Na co dzień związana z Wydawnictwem Element oraz ruchem Ekologii dzieciństwa w Polsce. Wierzy, że rozwój dziecka leży w jego naturze.


Bestsellery księgarni NATULI

Tematy, którymi się zajmujemy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *