Polacy starają się być bardziej eko, interesują się ekologią, chcą poszerzać swoją wiedzę i zmieniać niektóre nawyki. Czemu to zawdzięczamy? Poza wpływom zachodu, szukaniem oszczędności, troską o naturę, także mediom, które propagują życie w zgodzie z naturą, ochronę środowiska, ekonomię.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez TNS OBOP na zlecenie Banku Ochrony Środowiska – „Postawy Polaków wobec ochrony środowiska i oszczędzania energii” – 64 proc. obywateli naszego kraju kupuje energooszczędne żarówki oraz sprzęty AGD i RTV o niskiej energochłonności. Co drugi mieszkaniec dużego miasta twierdzi, że segreguje śmieci korzystając ze specjalnych pojemników na papier, szkło, plastik. Mieszkańcy wsi najczęściej przetważają odpady we własnym zakresie. W statystykach za tych bardziej eko uważa się mieszkańców dużych miast – od 100 do 500 tyś.
Z przeprowadzonych badań wynika, że 72% Polaków wierzy, że działania jednostki mają realny wpływ na ochronę środowiska i oszczędzanie energii. Najbardziej zaangażowane w ochronę środowiska są osoby po 30 roku życia. W podziale na płeć, bardziej przyjazne środowisku są kobiety (53%), a tylko 47% mężczyźni.
Prawie 80% badanych osób deklarujących postawą proekologiczną znajduje się w średniej sytuacji materialnej, ale prawie 40% z nich jest skłonnych zapłacić więcej, jeśli tylko produkt przyczynia się do ochrony środowiska.