Bestseller "Rozwój seksualny dzieci" - dziś 30% RATATU
| Frytki i chipsy, czyli ziemniaki i co jeszcze?

Frytki i chipsy, czyli ziemniaki i co jeszcze?

Fast food, czyli m.in. frytki, hamburgery, hot dogi oraz chipsy i krakersy, to nie tylko bomba kaloryczna, lecz także źródło niepożądanych w diecie tłuszczów (nasyconych kwasów tłuszczowych oraz izomerów „trans” kwasów tłuszczowych), węglowodanów i sodu.

Zawierają również wiele związków chemicznych o negatywnym wpływie na zdrowie, takich jak: akrylamid, heterocykliczne furany czy wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne. Tak naprawdę trudno znaleźć w tego rodzaju żywności walory odżywcze, ponieważ produkty te są ubogie w błonnik i cenne składniki, w tym witaminy i minerały.

Akrylamid

Frytki to nie tylko przysmak dorosłych, lecz także coraz częściej jedna z ulubionych “potraw” dzieci. Rodzice, chcąc sprawić dziecku przyjemność, często ulegają reklamom, jednocześnie zapominając o konsekwencjach zdrowotnych, jakie się z tym wiążą. Warto zaznaczyć, że bardzo kaloryczne frytki są nie tylko źródłem niepożądanych w diecie tłuszczów, lecz także zawierają niebezpieczną substancję chemiczną o nazwie akrylamid.

To związek o możliwym działaniu rakotwórczym (zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwory układu pokarmowego) i neurotoksycznym (uszkadza układ nerwowy), powstający w czasie reakcji Maillarda. Wytwarzany jest w temperaturze powyżej 120°C podczas obróbki termicznej (smażenie, pieczenie) produktów o dużej zawartości skrobi, takich jak frytki, chipsy, krakersy czy płatki śniadaniowe.

Reklama, dzięki której rozwijamy redakcję

Największe ilości akrylamidu są w produktach, które wymagają dłuższego procesu smażenia, pieczenia czy też wielokrotnego użycia tej samej porcji tłuszczu. Pocieszające jest to, że związek ten nie wydziela się podczas gotowania (także na parze), ponieważ temperatura nie przekracza wtedy 100°C i nie zachodzą reakcje brązowienia (reakcje Maillarda).

W codziennej diecie największa ilość spożywanego akrylamidu przypada na: chipsy i chrupki ziemniaczane, ale także na kawę, ciasta, ciastka i herbatniki oraz chleb, bułki i inne gatunki pieczywa, zwłaszcza z przypieczoną skórką czy też w formie zarumienionych tostów. Badania naukowe donoszą, że regularne spożywanie przekąsek takich jak chipsy ziemniaczane znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, np. miażdżycy, choroby wieńcowej, a dodatkowo wywołuje przewlekły stan zapalny w organizmie. Warto o tym pamiętać przy doborze codziennych przekąsek.


Roma Wojtewicz i Sylwia Wrzalska

Absolwentki Dietetyki i właścicielki Kliniki Zdrowego Żywienia Dietlife. Pasjonatki zagadnień związanych z profilaktyką chorób cywilizacyjnych (nadwaga, miażdżyca, cukrzyca, nadciśnienie) i zdrowym stylem życia. Nieustannie rozwijające swoją wiedzę żywieniową poprzez uczestnictwo w konferencjach i projektach badawczych związanych ze stanem odżywienia kobiet ciężarnych oraz profilaktyką cukrzycy.
Odwiedź stronę autorki/autora: http://dietlife.pl/


Czytaj na dziecisawazne.pl

zdrowie
13 najczęstszych błędów w żywieniu dzieci (i jak ich unikać)

wychowanie
Dlaczego dzieci potrzebują edukacji seksualnej? (według WHO)

wychowanie
Zajęcia dodatkowe – realne potrzeby a wyścig szczurów? Cz. 2

POLECAMY
Camp Mazury! – wakacje bez tabletu w najbardziej zielonym rejonie Polski

wychowanie
Zajęcia dodatkowe – realne potrzeby a wyścig szczurów? Cz. 1

edukacja alternatywna
Jak skutecznie nauczyć się języka obcego? Jedynie we współpracy ze swoim mózgiem!

wychowanie
Dlaczego dzieci dotykają miejsc intymnych i pokazują je innym?

wychowanie
Co to znaczy akceptować dziecko?

POLECAMY
Dlaczego warto chodzić z dzieckiem na basen?

rodzina
Matko! Bądź dla siebie dobra