| Gotowość do rodzicielstwa, czyli jak przygotować do ciąży ciało, umysł i relację z partnerem

Gotowość do rodzicielstwa, czyli jak przygotować do ciąży ciało, umysł i relację z partnerem

Świadoma decyzja o powiększeniu rodziny, może pomóc w lepszym przygotowaniu się do czasu ciąży i porodu. O co warto zadbać przed zajściem w ciążę? Jakie badania kontrolne wykonać i jakich specjalistów odwiedzić? Jak holistycznie przygotować organizm, by czuć się dobrze i komfortowo przez tych 9 miesięcy, a potem w trakcie porodu?

Odstawmy używki

Alkohol i nikotyna mają negatywny wpływ nie tylko na mamę i nienarodzone dziecko, ale mogą także obniżać jakość nasienia partnera. Badania naukowe dowodzą, że dzieci kobiet palących papierosy mają m.in.: niższą wagę urodzeniową (1); zachodzi także większe ryzyko zaburzeń pracy serca (2) oraz zachorowania na astmę (3). Nałóg ojców również ma bardzo szkodliwe działanie: dzieci są wówczas znacznie bardziej narażone na zachorowanie na nowotwór w dzieciństwie (np. białaczkę) (4). U biernych palaczek znacząco wzrasta ryzyko poronienia[5].

Zadbajmy o kondycję fizyczną

Ciąża i poród to duży wysiłek dla organizmu. Dbałość o dobrą formę fizyczną może bardzo ułatwić przejście przez ten czas. Najlepiej wybrać taki rodzaj aktywności, który będzie można kontynuować także po zajściu w ciążę. Świetnie sprawdzi się pływanie, joga czy pilates – mają działanie relaksujące, doskonale wzmacniają kręgosłup (który w ciąży mocno ucierpi) i mięśnie posturalne ciała. Warto pamiętać także o regularnych spacerach, które pomogą dotlenić organizm.

Przyjrzyjmy się diecie

Oboje partnerzy powinni odstawić tzw. “śmieciowe jedzenie”. To czas, by zadbać o zdrowe, zbilansowane posiłki. Dlaczego to takie istotne? Ponieważ styl jedzenia obojga rodziców ma wpływ na dziecko już od pierwszych chwil jego życia prenatalnego. Okres ciąży i pierwsze 3 lata życia dziecka, to niezwykle ważny etap, w którym kształtuje się metabolizm – proces ten nosi nazwę programowania żywieniowego. Poprzez świadome podejście do tematu żywienia, rodzice mają szansę uchronić dziecko przed chorobami cywilizacyjnymi, takimi jak nadwaga, otyłość, cukrzyca, alergie.

Suplementujmy kwas foliowy

Już na 4-6 miesięcy przed zajściem w ciążę, warto zacząć suplementować kwas foliowy w dawce 0,4 mg (jeśli wcześniej zdarzały się poronienia lub w rodzinie występują choroby cewy nerwowej, lekarz powinien zalecić dawkę dobraną indywidualnie). Czy zewnętrzna suplementacja jest konieczna? Owszem. Kwas foliowy, czyli witamina B9 jest oczywiście dostępna w pożywieniu (bogatym źródłem są zielone rośliny liściaste: kapusta, brokuły, szpinak, brukselka, szparagi), jednak jej przyswajalność wynosi zaledwie 50%, a w procesie przygotowywania posiłków duża część folianów ulega rozkładowi. Wraz z pożywieniem jesteśmy w stanie dostarczyć sobie ok. 0,15-0,25 mg kwasu foliowego, a dawka, która ma działanie chroniące płód, to ok. 0,6-0,8 mg (czyli konieczna jest zewnętrzna suplementacja plus ukierunkowana dieta). Bez obaw! Kwas foliowy jest witaminą, która rozpuszcza się w wodzie, a ewentualny nadmiar jest wydalany wraz z moczem, dlatego nie ma ryzyka jej przedawkowania. Natomiast niedobór witaminy może mieć fatalne konsekwencje: kobiety, którym brakuje kwasu foliowego, są narażone na poronienie lub poród przedwczesny. Wzrasta także ryzyko wystąpienia chorób cewy nerwowej u płodu (rozszczepienia wargi i podniebienia, chorób serca, wad kończyn).

Reklama, dzięki której rozwijamy redakcję
“Poród naturalny” – książka dla kobiet w ciąży

Czy jest możliwy poród bez bólu? Jak przygotować swoje ciało oraz umysł do tego wydarzenia. Jak uzyskać wsparcie i od kogo? Mądra, wspierająca książka dla kobiet w ciąży od Wydawnictwa Natuli.

Zobacz więcej

Wybierzmy się do dentysty

Przed zajściem w ciążę warto umówić się do stomatologa na wizytę kontrolną i zadbać o wyleczenie ewentualnych ubytków. Nieleczona próchnica zwiększa ryzyko poronienia i porodu przedwczesnego. W jamie ustnej mogą także tworzyć się różnego rodzaju ogniska zapalne, których leczenie nierzadko wymaga zastosowania antybiotykoterapii. Zdecydowanie lepiej uporać się z tymi problemami przed poczęciem!

 Umówmy się na wizytę ginekologiczną

USG piersi, USG narządu rodnego i aktualna cytologia, pozwolą wyeliminować ryzyko nowotworu (który w ciąży, z powodu zmian hormonalnych, mógłby zacząć rozwijać się bardzo agresywnie). Dokładne badanie pomoże także wykluczyć inne dolegliwości ginekologiczne, które mogą uniemożliwiać zajście w ciąże lub utrudniać jej donoszenie. Ginekolog, w razie potrzeby, zasugeruje również konsultację z endokrynologiem, by wykluczyć problemy z tarczycą. Niedoczynność tarczycy to choroba, która współcześnie dotyka wiele młodych kobiet. Nieleczona, może powodować problemy z donoszeniem ciąży. Wczesne wykrycie problemu ułatwi w walkę z chorobą.

Oczyśćmy swój organizm

Wyeliminowanie używek i rozpoczęcie świadomego, zbilansowanego odżywiania, to bardzo ważny krok. Proces oczyszczania organizmu można wspomóc na kilka prostych sposobów:

  • regularne picie ciepłej wody z cytryną. Taki napój, wg założeń wschodniej medycyny, wspomaga  trawienie, wypłukuje toksyny, oczyszcza wątrobę i nerki. Witamina C zawarta w cytrynie jest także świetnym, naturalnym wsparciem dla odporności.
  • usprawnianie krążenia limfy – dzięki temu ciało będzie łatwiej pozbywało się toksyn i zbędnych produktów przemiany materii. Dobrze funkcjonujący układ limfatyczny to także mniej obrzęków i lepsza odporność. Prostym sposobem na wsparcie tego układu jest masaż, polegający na szczotkowaniu całego ciała przed kąpielą. Produktem ubocznym będzie  zadbana skóra!
  • wybieranie naturalnych produktów do pielęgnacji ciała i włosów. Przeciętna kobieta nakłada na siebie 160 substancji chemicznych każdego dnia. 160! A to wszystko przenika przez skórę w głąb naszego organizmu. Czas starań o dziecko to dobry moment na podjęcie decyzji o kosmetycznym minimalizmie (który zresztą sprawdzi się także przy pielęgnacji niemowlaka).

Przepracujmy swoje problemy

Rodzicielstwo to doświadczenie wymagające dojrzałości emocjonalnej i odpowiedzialności. Warto rozpocząć tę drogę z czystą kartą, uwolnić się od demonów przeszłości. Jeśli więc przyszli rodzice mają wrażenie, że niosą ze sobą jakieś nierozwiązane problemy z dzieciństwa lub okresu wczesnej dorosłości, warto skorzystać z pomocy terapeuty. Przepracowanie traumy może pomóc w uwolnieniu się od bolesnych doświadczeń. To z kolei bez wątpienia przyczyni się do poprawy relacji z dzieckiem – mały człowiek zasługuje na to, by budować silną, niezależną i zdrową więź z rodzicami!

Zadbajmy o relację partnerską

To dobry moment, by skupić się na swoim związku i wzajemnym kontakcie (potem będzie na to o wiele mniej czasu i siły). Niech etap starań o dziecko będzie czasem radości i bliskości – tak, by naładować akumulatory związku. Warto zrobić coś, o czym oboje partnerzy od dawna marzyli, np. wybrać się we wspólną podróż. Po narodzinach dziecka młodzi rodzice będą mieli wspaniałe wspomnienia, do których będą wracać w kryzysowych momentach.

Wrzućmy na luz

Stres, pośpiech, staranie się o dziecko z aplikacją w ręku, to prosty sposób na niepowodzenie. Niech ten czas starań będzie momentem zadowolenia, wyciszenia, radości. Pozbądźcie się oczekiwań. Nastawcie się na bycie tu i teraz. Delektujcie się tym. Zaufajcie Matce Naturze!

Źródło:

(1) Jean Golding, Kate Northstone, Steven Gregory, Laura L. MILLER, Marcus Pembrey. The anthropometry of children and adolescents may be influenced by the prenatal smoking habits of their grandmothers: A longitudinal cohort study. American Journal of Human Biology, 2014; https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/ajhb.22594

(2) http://www.aap.org/en-us/about-the-aap/aap-press-room/pages/Smoking-During-Pregnancy-May-Raise-Risk-for-Heart-Defects-in-Babies.aspx

(3) http://www.europeanlung.org/en/news-and-events/media-centre/press-releases/father%E2%80%99s-smoking-prior-to-conception-could-increase-asthma-risk-for-baby

(4) J. Laubenthal, O. Zlobinskaya, K. Poterlowicz, A. Baumgartner, M. R. Gdula, E. Fthenou, M. Keramarou, S. J. Hepworth, J. C. S. Kleinjans, F.-J. van Schooten, G. Brunborg, R. W. Godschalk, T. E. Schmid, D. Anderson. Cigarette smoke-induced transgenerational alterations in genome stability in cord blood of human F1 offspring, https://doi.org/10.1096/fj.11-201194

[5] J. Leonardi-Bee, J. Britton, A. Venn. Secondhand Smoke and Adverse Fetal Outcomes in Nonsmoking Pregnant Women: A Meta-analysis. Pediatrics, 2011, http://pediatrics.aappublications.org/content/127/4/734


Ewa Krogulska

Psycholog, redaktorka, doula i certyfikowana przez CNOL Promotorka Karmienia Piersią. Współorganizatorka oddolnej inicjatywy Lepszy Poród walczącej o prawa kobiet w porodzie. Prywatnie mama dwóch chłopców.
Odwiedź stronę autorki/autora: http://www.lepszyporod.pl/


Czytaj na dziecisawazne.pl

wychowanie
Czy warto dawać dziecku obowiązki domowe?

ciąża i poród
Standardy opieki okołoporodowej na rok 2019 w pigułce

rodzina
Foteliki RWF pięciokrotnie zmniejszają ryzyko poważnego urazu lub śmierci dziecka

olini
Olej dla mamy – jak dbać o dobre tłuszcze w okresie ciąży i karmienia piersią?

homeopatia
Jak ustrzec przedszkolaka przed częstym chorowaniem?

wychowanie
Lalka dla chłopca – czyli o wychowaniu empatycznych mężczyzn

Jesper Juul
Juul na poniedziałek, cz. 108 – Pomocy, nasz syn nie daje nam się wyspać!

edukacja alternatywna
O etykietowaniu i jego skutkach w przedszkolu i szkole

Jesper Juul
Złość jest dobra. Fragment książki “Być razem” Jespera Juula

rodzina
8 dobrych praktyk szczęśliwego związku