Kategorie
Edukacja Edukacja alternatywna

Jak dorosły powinien przygotować się do edukacji dzieci? Nauczanie z punktu widzenia pedagogiki Montessori

Pojęcie edukacji w pedagogice Montessori rozumiane jest nie jako nauczanie, ale budowanie na potencjale dzieci

Świetne książki dla rodziców i dzieci... zobacz naszą KSIĘGARNIĘ NATULI

Zawsze było dla mnie jasne, że nauczyciel najpierw musi mieć gruntownie opanowaną wiedzę, którą chce przekazać uczniom. Powinien też zastanowić się nad tym, w jaki sposób tę wiedzę przekaże, tak aby dzieci były nią zainteresowane. Dopóki nie spotkałam się z pedagogiką Montessori, tak zazwyczaj wyglądały moje przygotowania do zajęć. Należy jednak zrobić o wiele więcej! Przede wszystkim, trzeba przestać traktować pracę z dziećmi jako ciągłe korygowanie ich wad, a wręcz przeciwnie – dorosły musi zacząć przygotowanie od pracy nad swoimi słabymi punktami.

JAK DOBRZE, ŻE TO REKLAMA KSIĄŻEK

seria rodzicielska

Karmienie piersią

34 PLN

Praktyczny i mądry przewodnik po całym okresie karmienia piersią, od ciąży do odstawienia od piersi.

Nauczanie z punktu widzenia pedagogiki Montessori

Nauczyciel Montessori musi przygotować się na trzech poziomach: umysłowym, fizycznym i duchowym.

Przygotowanie umysłowe to wiedza na temat rozwoju dziecka i dobra znajomość materiałów i teorii. Należy samemu ćwiczyć z materiałami, zanim będą one prezentowane dziecku, po to, aby móc odczuć to, czego dziecko będzie doświadczać podczas prezentacji. Nauczyciel powinien być w stanie ocenić, w jakim momencie rozwoju dziecko się znajduje i jakie zajęcia będą dla niego najodpowiedniejsze.

Przygotowanie fizyczne to dbanie o wygląd zewnętrzny. Nauczyciel powinien wyglądać schludnie i profesjonalnie. Swoim wyglądem nauczyciel okazuje szacunek zarówno dzieciom, jak i rodzicom. Maria Montessori pisze też w „The Absorbent Mind”, że wygląd nauczyciela to pierwszy krok do zdobycia szacunku ze strony dziecka. Dorosły powinien zapraszać dzieci do za zajęć spokojnym głosem i poruszać się z gracją.

Czytasz artykuł … i bardzo dobrze

Piszemy i wydajemy książki, tworzymy magazyn dla rodziców, prowadzimy super księgarnię. Jeśli nas nie znasz… kliknij i

Przygotowanie duchowe

Podczas przygotowania duchowego nauczyciel skupia się na swoich słabościach i mocnych punktach i poddaje siebie samoocenie. Nauczyciel zawsze powinien pracować nad swoimi słabościami i aspirować do tego, aby być lepszym:  „…nauczyciel powinien zacząć swoje wewnętrzne przygotowanie. Jest zbyt zajęty złymi zachowaniami dziecka i ich korygowaniem (…). Zamiast tego powinien zacząć szukać własnych wad.” (The Secret of Childhood, Maria Montessori, strona 107,108; wolne tłumaczenie)

Nauczyciel służy dzieciom i ma wiarę w dobroć każdego z nich. Wszystkie dzieci powinny być traktowane na równi, jako istoty z wielkim potencjałem. Wymaga to wiele cierpliwości i pracy nad sobą. Nauczyciel powinien być zawsze spokojny. Jeśli straci kontrolę nad sobą, powinien zastanowić się, co było tego przyczyną. Nauczyciel nie powinien złościć się, ponieważ złość zaburzy jego relacje z dziećmi: „ Złość jest reakcją na sprzeciw dziecka. Gdy pojawią się jeszcze inne ciemne strony duszy dziecka, to złość i duma dorosłego mieszają się i tworzą coś na kształt zacnej tyranii.” (The Secret of Childhood, Maria Montessori, strona 112; wolne tłumaczenie)

Niestety, złość, duma i siła fizyczna dorosłych to prosta droga do przejęcia kontroli nad dziećmi. Siła fizyczna dorosłych  jest tu ważnym aspektem, ponieważ bardzo często wynika z niej brak szacunku dla dzieci: łatwo jest dziecko złapać za rękę, czy przestawić bez ich zgody, a to wszystko narusza jego godność. Śmianie się z dzieci też je głęboko dotyka.

Nie oznacza to jednak, że nauczyciel nie powinien mieć poczucia humoru. Jak najbardziej musi posiadać tę cechę, jak i dystans do siebie.

Spokojny, miły i konsekwentny nauczyciel osiągnie sukces, gdy zaakceptuje każde dziecko takim, jakim jest.

W tradycyjnym modelu edukacji nauczyciel to osoba, która zazwyczaj jest w centrum uwagi. Dzieci podążają za nauczycielem i klasa nie może funkcjonować bez niego. Nauczyciel wyznacza dzieciom cele, które powinny realizować. W pedagogice Montessori nauczyciel pozostaje w cieniu i podstawą jego pracy jest dyskretna obserwacja zainteresowań dzieci. Zainteresowania to trop, którym podąża, i na podstawie tego proponuje dzieciom różne rodzaje zajęć.

Pojęcie edukacji w pedagogice Montessori rozumiane jest nie jako nauczanie, ale budowanie na potencjale dzieci. Słowo edukacja pochodzi od educere z łaciny, które znaczy „wyciągać”. W rozumieniu Montessori chodzi o „wyciągnięcie” potencjału dziecka, a nie tak, jak to często odbywa się w tradycyjnej edukacji, „włożenie” w dziecko wielu nieinteresujących dla niego faktów. W Montessori dziecko jest w  procesie edukacyjnym najważniejsze i nauczyciel ma za zadanie bacznie za nim podążać.

Każdy rodzic i nauczyciel może przygotować się w powyższy sposób do pracy / zabawy z dziećmi. Nie trzeba być nauczycielem Montessori, aby stosować się do tych wytycznych. Wydaje się, że takie podejście do procesu edukacyjnego jest po prostu bardzo ludzkie.

Foto

Autor/ka: Zuzanna Danilewicz

Ukończyła studia koreanistyczne na Uniwersytecie Warszawskim. Po studiach spędziła 7 lat w Korei Południowej, Japonii, Wielkiej Brytanii i Rumunii pracując jako nauczyciel angielskiego, ucząc się i podróżując. Absolwentka prestiżowego Maria Montessori Institute w Londynie. Prowadzi przedszkole anglojęzyczne Wrocław International Children’s House (www.wroclawchildrenshouse.pl). Świeżo upieczona mama Zosi.
Zakłada sklep z zabawkami handmade inspirowanymi pedagogiką Montessori - Handmade Montessori (http://www.facebook.com/HandmadeMontessori)


Bestsellery księgarni NATULI

Tematy, którymi się zajmujemy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *